Uusi kesälomamalli ja sukupuolitautiasiaa

Olen aina edellisinä vuosina pitänyt kolme viikkoa kesälomaa putkeen, osaksi tietysti johtuen myös Ykkösmiehen lomista. Tästä parisen viikkoa on mennyt reissussa, ja viimeinen viikko (tai ainakin sen puolikas) on lorvittu kotona henkisesti töihinpaluuseen valmistautuen ja lomapyykkejä pesten. (Loput lomista olen sitten ripotellut tasaisesti ympäri vuotta – joulun välipäivinä olen yleensä töissä, joululoma on mun mielestä jotenkin vähän turha loma.) 

Olen kaiken lisäksi niin ahne, että olen hörinyt kesälomat pohjia myöten loppuun jo tyyliin kesäkuun loppuun mennessä, mikä ainakin Suomessa lomaillessa on usein luonut VMP-fiiliksiä; merivesi on hyytävän kylmää, illalla pitää istua väkisin fleecepeittoihin kietoutuneena ulkona hyttyssyöttinä, ja ulkohuussiin lompsiessa on joskus vähäsen vitutellut kun pitää pukea sadetakki päälle.

Kun kuitenkin ottaa huomioon, että oma lomafiilikseni alkaa heti kun työpaikka häviää peruutuspeilistä sen asemesta, että jotenkin kummallisesti tarvitsisi ensin viikon “palautumiseen” ja sen tajuamiseen että on lomalla, jonka jälkeen vasta pystyisi nauttimaan sen toisen viikon itse lomasta vain alkaakseen stressata että nyt sitä lomaa on sit vaan enää viikko jäljellä, oli jotenkin…luonnollista jakaa tänä vuonna itse kesäloma kahteen osaan; kaksi viikkoa kesäkuun lopusta (Marokko), ja nyt sitten syyskuussa vielä 12 päivää. Semminkin kun yhden lapsettoman ihmisen lomat voi meidän puulaakissa päättää aika ex tempore, varsinkin jos ne osuvat varsinaisten sesonkien (so. koulun lomien) ulkopuolelle. 

Ihanaa olla töissä, kun tajuaa, että noin viidenkymmenen päivän päästä taas reissua pukkaa.

Varata pläjäytin maanantaina lennot ja lentää suhautan ensin Istanbuliin ja sitten kotimaisella lennolla lopullisen destinaatiooni, josta löytyi oikein ihana pieni ja pittoreski kahden makuuhuoneen huvila, johon mahtuisi kuusi ihmistä jos oikein tunkisi.

Kohde sijaitsee rannalla, siellä voi snorklata ja kalastaa tai tehdä muuten vaan veneretkiä ja varmaan myös ihan vaan lojua (varjossa) aurinkotuolissakin kirjaa lukien, jos mieli tekee – tai pulahtaa uima-altaaseen vilvottelemaan, mikäli kolmenkymmenen asteen tienoilla hilluva päivälämpötila saa parit hikipisarat kipuamaan hiusrajaan.

Tai sitten voi vetäytyä ilmastoituihin sisätiloihin pyörimään lakanoissa; Kitarapoika nimittäin tulee matkaseuraksi – tapaan hänet Istanbulissa, johon hän saapuu suoralla lennolla Casablancasta, ja jatketaan siitä sitten reissua yhdessä. Ollaanpas me nyt maailmanmatkaajia ja tälleen globaalisti parisuhteessa. 

Aloitin lomavalmistelut siten, että tein sukupuolitautitestit. Viime lomahan meni kondomipakkauksista millin paloja hampailla repien; seuraavalla kerralla voimmekin yhteisestä päätöksestä siirtyä ihan luomuseksiin! (No joo luomu ja luomu, syön toki e-pillereitä yhäkin.)

tested.jpgKitarapoika kysyi, että pitäisiköhän hänenkin käydä semmoisissa testeissä, siis ihan varmuuden varalta. Totesin, että saathan toki lämpimiksesi käydä, mutta että ihmisillä, jotka eivät ole vielä koskaan harrastaneet seksiä, on harvemmin sukupuolitauteja. (Ja mehän käytettiin kondomia ihan a:sta ö:hön asti.)

Toki silti ihanan huomaavaista, että kumminkin tarjoutui. <3

Itseasiassa myöhemmin kävi ilmi, että kyllä sitä kumitonta seksiä olisi hänen puolestaan voinut harrastaa jo viime kerralla – Kitarapojalle ei vain oikein ollut valjennut e-pillereiden perimmäinen tarkoitus; hän vain oli oppinut, että no rubber no love, mikä sinänsä on tietysti varsin kunnioitettava periaate. (Toisesta periaatteestaan, eli siitä, että seksiä tulee olla vain avioliitossa, hän onneksi pitkällisen pohdinnan jälkeen suostui joustamaan.)

Ja itsestäkin tuntuu kyllä mukavammalta aloittaa ns. puhtaalta pohjalta – jo pelkkä ajatus siitä, että olisin tietämättäni antanut hänelle sukupuolitaudin muistoksi hänen ensimmäisestä kerrastaan, ahdistaa. Vaikka todennäköisyys sille olisikin ollut häviävän pieni. 

Suhteet Oma elämä Rakkaus Seksi

Höttöhauskaa kesäerotiikkaa

Itse Ansa Tulivaara*) lähestyi minua sähköpostitse kysyen, josko haluaisin lukea hänen uutuuskirjansa Dekolteen kääntöpiiri.

“Romaani on kesäinen, eroottinen ja hauska, mutta kulkee myös syvissä vesissä.”

Juuuuu! Ilman muuta! Tänne vaan!

Muutaman päivän päästä kirja tuli perille, ja ilahduin ekstraa, kun huomasin, että se on kovakantinen. (Minulla on erityinen rakkaussuhde kovakantisiin uusiin kirjoihin, jotka ovat jotenkin niin paljon enemmän majesteettisia kuin lepsut pokkarit. Ja ne tuoksuvatkin usein paremmalta.)

Olin luvannut lukea kirjan niin nopeasti kuin mahdollista, mutta valitettavasti kirja ei mahtunut mukaan Marokon-reissulle (otin sinne vain ääni- ja e-kirjoja) joten palkitsin sillä itseni lomalta palattuani.

Voitelin kehoni aurinkorasvalla, otin siiderituoppiin jääteetä ja jääpaloja ja rojautin kehoni puolivarjoon vastikään hankkimalleni riippumatolle. Kulaus jääteetä, savukkeen sytytys ja kirja auki.

dekolteen_kaantopiiri.jpg

Luin. Koko. Kirjan. Yhdeltä. Istumalta.

Juoni oli mukaansatempaava, genre oli yksi lemppareistani (moderni romantiikka) ja samastuin eritoten Kristaan, joka oli seksuaalisuudessaan vähän samanlainen kuin minä; hieman hedonistinen, rohkea, rempseä ja rajojakin ehkä rikkova. (Sisältä sitten kuitenkin salaa aika herkkä ja tunteikaskin…) 

Muistatteko, kun teineinä luitte Reginoita ja SinäMiniä? Oletteko koskaan lukeneet niitä aikuisina? Jep, eihän niitä pysty myötähäpeältään enää lukemaan, mutta silloin nelitoistavuotiaana niihin säästettiin rahaa, ja kun uusi numero ilmestyi, se mentiin parhaan kaverin luokse lukemaan yhdessä auringon lämmittämälle viltille. Oltiin ehkä ostettu paketti Dominokeksejäkin tapahtuman kunniaksi.

Mä haluan melkein sanoa, että Dekolteen Kääntöpiiri on niinkuin ne reginat ja sinäminät, jotka ovat kuitenkin kasvaneet aikuisiksi. Se sama romantiikka, sama jännitys, sama samastuminen tarinan henkilöihin…mutta ei enää farkkushortseissa, neon-t-paidassa ja permanentissa (kasariteini täällä hei!) eikä siinä kainalot kostuttavassa epävarmuudessa, vaan elegantissa kesäisessä kukkamekossa ja nahkasandaaleissa, hiukset itsevarmasti auki ja katseessa kutsua ja viettelyä.

”Epäonnisia rakkaustarinoita, seksuaalisen identiteetin etsintää, väljähtäneitä avioliittoja ja parisuhdeväkivaltaa. Dekolteen kääntöpiiri -romaanin päähenkilöt ovat keskimääräisiä viriilimpiä hahmoja, mutta kamppailevat silti aivan tavallisten arkisten haasteiden parissa. Niistä julmimmat liittyvät ihmissuhteisiin.” (Ote kustantamon sivuilta.) 

Tämä ei ole “menkää nyt kaikki ostamaan tää kirja”-postaus. Sen sijaan kehotan käväisemään kustantamon sivuilla – siellä kun on tarjolla maistiaisiksi ja ihan ilmaiseksi muutama kesänovelli, jotka kertovat aika paljon kirjan tyylistä. Lisäksi orastavat novellikirjailijat (paitsi ehkä fiktiivinen Luusalmi) voivat koetella kynsiään novellikilpailussa (ah, näitä oli niissä sinäminissä myös)!

Kesänmakuinen kirja, sitä se oli. Ei ehkä niiden mieleen, jotka lukevat kulmat kurtussa pelkkiä Finlandia- ja Nobelehdokkaiden tekeleitä, mutta semmoinen kirja, jonka lukee mielellään lomalla kylmä siideri käden ulottuvilla. Palanpainikkeeksi suosittelen heinänkorteen pujotettuja metsämansikoita.

*) kyseessä on pseudonyymi, jonka takana on kaksi ensinuuhkaisun perusteella aika rempseän oloista naisihmistä: Päivi Artikainen ja Kirsi Haapamatti.

 

Kulttuuri Kirjat