Talkoohenkeä vai harmaata taloutta?

Aloin edellisen postaukseni jälkeen miettiä, miten paljon meillä tehdään hommia vaihtokaupoilla.

Nyt ei puhuta mistään “tässä on sulle kolme ruokalusikallista kahvia, kun lainasit mulle viimeksi kupin sokeria” –vaihdoista, vaan oikeasti asioista, joista normaalisti joutuisi maksamaan aika isoja rahoja.

Edellisessä postauksessani mainitsinkin Puutarhurin, jonka palkka maksetaan sähkö- ja muina remonttitöinä Ykkösmiehen taholta. Puutarhuri on ostanut vastikään uuden vanhan talon, ja remontoitavaa riittää; mies ei vaan itse satu olemaan mikään tee-se-itse –mies.

Ykkösmies sen sijaan on kotonaan niin talossa kuin puutarhassakin; osaa tehdä yksinkertaisia sähkötöitä (kuten uusia pistorasiat), korjaa rikkinäisen pesukoneen kymmenessä minuutissa, ja uusii ikkunanpuitteita vanhalla rutiinilla. Nämä ammattilaisten tekeminä tekisivät melkoisen loven Puutarhurin budjettiin; varsinkin, kun hän on itse työtön, ja tuore isä.

Homma toimii nyt siten, että Ykkösmies käy talossa remppaamassa ja kirjaa tunnit ylös; ja Puutarhuri pistää tunteja “pankkiin”. Kun kevät kunnolla tulee, ja on aika alkaa trimmata puutarhaa, hän käy x tuntia per viikko puutarhatöissä remppahommien vastapainoksi, kunnes ”tili” on tyhjä.

Sekä Ykkösmies että minä emme hirveästi riemuitse puutarhatöistä (istuttaminen on kivaa, kaikki muu on perseestä), joten tämä vaihtokauppa on win-win.

Kun aikoinaan ostimme talomme, koko piha piti pistää uusiksi. Hommasimme kunnon kaivinkoneen ja traktorin ja niitä operoivat työmiehet, jotka olivat “tutuntuttuja” Ykkösmiehen isän kautta. Puolen päivän urakka kustansi meille grillibileet ja korin kaljaa molemmille. Sen lisäksi Ykkösmiehen äiti kutoi molemmille miehille “kumisaapasvillasukat” talven varalle. Sekä traktori että kaivinkone “lainattiin” lauantaiksi miesten työpaikoilta.

Ykkösmiehen sisko halusi eroon suuresta koivusta, joka roskasi ikävästi hänen talonsa katolle. Ykkösmies kävi (ehkä vain hypoteettisesti, mitään en tunnusta) salakaatamassa 15-metrisen puun, ja sai palkaksi kaikki klapit (puu kaatui edelleen hypoteettisesti ehkä vahingossa tielle – en ole koskaan nähnyt yhtä tehokasta moottorisahan ja vesurin käyttöä kuin silloin, sillä puu oli kiire raivata pois, ennen kuin joku kyläläisistä soittaisi poliisit ja palokunnat ja torvisoittokunnan paikalle). Naapurin mies oli mukana auttamassa; tästä hyvästä Ykkönen antoi osan koivuklapeistaan. Myös auttamassa ollut Naapurin Poika sai puolestaan palkaksi autostereoasennuksen Ykköseltä.

Niin – ja kun Ykkösen kanssa laatoitimme yhdessä tuttavapariskunnan puutarhan, saimme vaivanpalkaksi ilmaiset tatuoinnit molemmille (pariskunnan mies sattuu olemaan aika tunnettukin tattoo-artist).

Huomaan muuten tätä kirjoittaessani, että kirjoitan tätä kaupunkilaishiiren silmin, vaikka olenkin asunut täällä pöndellä jo kohta 15 vuotta. Mietin itsekseni, että näin sitä harmaata taloutta pyöritetään vaihtareilla, ja näin viedään elanto “oikeilta” sähkömiehiltä, puunkaatajilta ja puutarhureilta.

Mutta onko se oikeasti niin, vai onko tämä ihan tavallista maalaisen kyläyhteisön toimintaa? Kyllähän talkoissakin jokainen pistää oman panoksensa peliin grillimakkara- ja keskikaljapalkkiolla; miksi tämä olisi yhtään erilaista toimintaa?

Vaahtoankohan nyt vaan ihan turhaan? Onko muita, jotka harrastavat talkoohenkistä vaihtokauppaa? 

talkoohenki.jpg

 

Suhteet Oma elämä Työ Ajattelin tänään

Ihmis(yys)koe

Lähetin eilen 50 euroa Western Unionin kautta Marokkoon.

Siellä asuu parikymppinen korkeakouluopiskelija, joka tarvitsee uuden kitaran, kun lempikitarasta hajosi kaula kolme päivää ennen keikkaa.

Olen jutellut tämän (tietysi aivan sairaan komean) tyypin kanssa Messengerissä muutaman kuukauden ajan; viime aikoina viestittely on ollut intensiivisempää ja vähemmän kaveripohjaista. 

Tyyppi ei tietenkään pyytänyt minulta rahaa (vaan koskapas ne), vaan tarjouduin itse lähettämään. En ole ikinä, en koskaan enkä missään nimessä ennen edes harkinnut mitään tämän kaltaistakaan. Päätös syntyi hetken mielijohteesta.

Tämä on minun henkilökohtainen ihmisyyskokeeni, joka itseasiassa lähti jonkun edellisen postauksen kommenttikentästä, jossa naureskelin, että en ainakaan ole koskaan lähettänyt rahaa CC:lle; kuka hullu nyt lähettäisikään rahaa nettituttavuudelle? Catfish all over ja niin pois päin. Naureskelen itsekin aina MTV:n Catfishiä katsoessani nille tyypeille, jotka ovat niin idiootteja, että avustavat ventovieraita rahallisesti.  

Sitten rupesin ajattelemaan, että tätähän täytyy hei testata ihan henkilökohtaisesti. Kassellaan, miten ämmän käy. 

Näen ihmisyyskokeessani kaksi mahdollista lopputulosta:

Parhaimmassa tapauksessa autan ihan itse, henkilökohtaisesti, edistämään tyypin musiikkiharrastusta; hänen isänsä on sitä vastaan (haittaa opiskeluja), eikä suostunut ostamaan uutta kitaraa ennen kuin poika on valmistunut opinnoistaan. Sitten, kun nuorimies muutaman vuoden päästä voittaa jotkut Marokon Idolsit, voin tuulettaa että hei, mä olen sponssannut tuota tyyppiä. Hän nimittäin ihan oikeasti osaa soittaa ja laulaa. Lisäksi saan viidelläkympilläni virtuaaliserenadin tältä komistukselta (huom – tätä kirjoittaessani on torstai, eikä serenadi ole vielä toteutunut; postaus on ajastettu julkaistavaksi huomenaamulla). 

Pahimmassa tapauksessa tietysti menetän viisikymmentä euroa, enkä koskaan kuule enää tyypistä (tai hän alkaa pyytää lisää rahaa, mitä en aikuisten oikeasti siis aio lähettää). Mikäli näin käy, saanpahan ainakin tarvitsemani reality checkin sille, että liian sinisilmäisille ihmisille käy huonosti tässä maailmassa.

Minä en mene konkurssiin tästä viidestäkymmenestä eurosta. Mutta tämän viisikymppisen hyöty on, sekä parhaimmassa että pahimmassa tapauksessa, valtava; se joko vahvistaa tai tuhoaa uskoani siihen, että maailmassa on enemmän hyviä kuin pahoja ihmisiä; ja että hyvän kiertoon laittaminen palkitaan (taikka sitten ei).

Ihmisyyskoe. Luottaminen toiseen ihmiseen. Sinisilmäisyys. Realiteetit. Taivaanrannanmaalari vai ikuinen kyynikko?

Pistetäänpäs kommenttikenttään äänestys: kerro, käykö tässä mielestäsi hyvin vai huonosti, ja perustele, miksi!

Kaikkien kommentoijien kesken arvotaan lopputuloksesta riippuen joko aimo annos ihmisyyteen luottamista – tai katkeraa kalkkia. 

wu.jpg

Suhteet Oma elämä Raha