Paskaa tilannekomiikkaa

Eksyin lukemaan Anna-Leena Härkösen blogipostausta tilannekomiikasta.  Kuten Anna-Leena itsekin postauksessaan toteaa, tilannekomiikkaa on usein hankalaa välittää muille – ja kaikkein vähiten sellaisille ihmisille, jotka eivät tunne tarinan henkilöitä. Jos Anna-Leena kertoisi tarinansa juhlissa, porukka alkaisi suurella todennäköisyydellä tarinan puolivälissä katsella joukkoliikenteen aikatauluja pienen vaivautuneisuuden vallassa – sori vaan, Anna-Leena.

Minua juttu kuitenkin nauratti, sillä pystyin kuvittelemaan Anna-Leenan ystävättärineen nauramassa niin, että kyyneleet valuvat silmistä. Ja nauravansa jutulle edelleen, useamman vuodenkin päästä.

Samankaltainen sinällään tapahtumana täysin typerä – ja kerrottuna uskomattoman paska – juttu jaksaa edelleen naurattaa niin minua kuin Mr. Mossadiakin.

Olimme palailleet festareilta pienessä hönössä, ja illan aikana nautiskelimme vielä sohvalla sylikkäin viinistä sen verran antaumuksellisesti, että arvioin jossain vaiheessa aiheelliseksi tarjoilla varta vasten ostamani tapakset.

Tapakset tulivat pienissä muovipurkeissa; katsoin paremmaksi olla turhia hienostelematta kattauksen kanssa, ja tyydyin asettelemaan muovipurkit kannettomina sellaisinaan sohvapöydälle, josta niitä pystyi kurottelemaan sohvalta käsin. Purkki käteen, tapas suuhun, purkki takaisin pöydälle.

Olen varmaan jossain sivulauseessa aiemmin maininnut, että Mosse on välillä, noh…hieman keskittymiskyvytön. Tämä käy lähinnä ilmi vilkkaana puheena ja satunnaisena sormien rummutuksena tai muuna levottomana liikehdintänä; täysin paikallaan mies on ainoastaan ollessamme sylikkäin sohvalla, ja silloinkin hän yleensä silittelee jotain osaa kehostani taukoamatta (mikä siis ei ole millään tasolla paha asia).

Tämä keskittymiskyvyttömyys yhdistettynä viinin siemailuun ja siitä johtuvaan lievään motoriikan ja/tai syvänäön heikentymiseen, musiikin kuunteluun, siitä kommentointiin, minun silittelyyni ja samanaikaseen tapaksista nauttimisiin sai aikaan sen, että valkosipulioliiveja siinä vaiheessa vielä lähes täynnä oleva muovipurkki ei palautunutkaan Mossen saattelemana takaisin pöydälle.

Koko tapahtuma kävi nopeasti, mutta samalla niin hitaasti, että ehdin nähdä, miten Mr. Mossad asetti muovipurkin arviolta kymmenen senttiä pöydän reunasta tyhjän päälle yhtä varovasti, kuin olisi asettanut sen pöydälle; varoen läikyttämästä sisällä olevaa öljypitoista marinadia – ja sitten päästi otteensa irti.

Muovipurkin sisältö öljypitoisine marinadeineen levisi tietysti lattialle; oliiveja ja valkosipuleja sinkoili joka suuntaan ja purkki itse päätyi suu alaspäin sohvapöydän alle.  

Mossen monologi katkesi kuin seinään, ja hän katsoi silmät laajentuneina ensin minua ja sitten muovipurkkia, ja sitten taas minua. Hänen kasvoillaan oli sekoitus aitoa hämmästystä, orastavaa paniikkia, selkeää hämmennystä ja pientä epäuskoisuuttakin; oli, kuin hänen aivonsa olisivat silti yrittäneet prosessoida tapahtunutta ja löytää selitystä sille, millä hiton ilveellä muovipurkki päätyi lattialle. 

what_just_happened.gif

Kaikista seulomistani giffeistä tämä muistutti eniten Mossen kasvojen senhetkistä tunneskaalaa.

Muutaman sekunnin hiljaisuuden  jälkeen räjähdimme molemmat nauramaan huutonaurua, joka sai äänekkyydellään ja intensiteetillään koirankin tulemaan tarkistamaan, että kaikki on kunnossa. Nauroimme niin, että vedet valuivat silmistä ja vatsa alkoi kramppaamaan; naurun hieman hiivuttua katsoimme taas muovipurkkia ja toisiamme, ja huutonauru alkoi alusta.

Mosse tietysti lopulta siivosi sotkunsa ja noukki kaikki löytämänsä oliivit takaisin muovipurkkiin; moppasi lattian, kunnes se ei enää tuntunut öljystä liukkaalta.

Sunnuntai-iltana, kun Mosse oli jo kotiutunut, pudotin samaisella sohvalla istuessani vahingossa haarukan lattialle, josta se pomppasi sohvan alle. Nelinkontin lattialta käsin haarukkaa noukkiessani katseeni osui yksinäiseen oliiviin, joka nökötti näennäisen viattomana sohvan jalan vieressä.

Jouduin vaihtamaan lattialla istuma-asentoon odottaessani, että naurunpuuskani menisi ohi.

Mites teillä – onko plakkarissa niin paskoja tilannekoomisia juttuja, että ne eivät naurata ketään muuta niistä eteenpäin kertoessa? Jakoon pliis – joko kommenttiboksissa tai, jos ihan postaukseksi asti aukeaa, omalla tontilla! 

Suhteet Oma elämä Rakkaus

6 kuukautta lukuina

Koppasin Julian tontilta haasteen vastaan. Lukuja. Tyypille, jolla oli vaikeuksia läpäistä lyhyt matikka lukiossa, ja joka yhäkin laskee sormilla, montako päivää on tästä keskiviikosta ensi viikon tiistaihin. Juu kiitti! 

Mutta aina voi yrittää. Tässä siis viimeisen puolen vuoden lukuja nelkytplussavelakoiraelämästä – luvut on perustettu Ykkösmiehen 10 viikon kotipoissaoloille (joka on arvio, en muista tarkkaan milloin ja kuinka kauan – tai edes missä – se on ollut).

140 koiran käyttöä – mikä siis on todella vähän. Ykkönen hoitaa käytön (ja Mossekin vähän), minä ainoastaan, jos olen ypöyksin kotona.

3600 tupakkaa. Ja ei, en laske, mitä kaikkea niilläkin rahoilla olisi voinut ostaa.

78 pulloa kotona juotua viiniä, ja

2 krapulaa (joista toinen Mossen kanssa)

26 rimpsalla käymistä (sisältää sekä ulkona syömiset ja baarittelut – yleensä ei yhtä ilman toista – mutta ei lounaita eikä lattekahveja)

1 ulkomaanmatkaa, ja

8 kotoa poissa vietettyä yötä

336 suukkoa Ykkösmiehen kanssa

2 seksipartneria (gosh darn it, jos olisin ajastanut ensi viikon torstaille, olisin voinut sanoa luvuksi yksi)

8 Mr. Mossadin kanssa vietettyä yötä, ja yhteensä

11 Mosse-tapaamista

24 seksikertaa (Woohoo, mulla on ollut seksiä keskimäärin kerran viikossa viimeisen puolen vuoden ajan, näin niinkuin tilastollisesti. Yleensä kyllä tuppaavat klusteroitumaan tietyille ajankohdille. Jännä homma.)

1 raskaussäikähdystä (saisi kyllä olla jotain ihme ninjaspermaa)

0 riitaa Ykkösmiehen kanssa

0 riitaa Mr. Mossadin kanssa, paitsi jos

2 tekstiviestiriitaa lasketaan mukaan

2 räkäitkukohtausta (ei liittynyt riitoihin)

208 Netflix-tuntia

2 elämästä(ni) poistunutta poistettua ihmistä (T ja Turkish)

2 elämääni tullutta ihmistä (joku Mossen hevihemmokaveri ja yhden israelilaisen bändin kitaristi, molemmat Facebookiin)

Mitä tästä listasta voi päätellä?

Että ihmiseksi, jota lapset eivät ”rajoita”, nysvään aivan liikaa kotona, katson aivan liikaa Netflixiä, ja tuota etelä-eurooppalaista tissutteluakin voisi ehkä vähän rajoittaa. 

Hmmm…näh.

wine_0.gif

 

Suhteet Oma elämä Rakkaus