Tahtoo kameran.

_MG_3019.JPG

Kuten aiemmin kerroin, pääsin sunnuntaina siskon kuvattavaksi. V laittoi perjantaina viestiä, josko haluaisin muutamat asukuvat, kun hänellä sattuu olemaan viikonlopun ajan huippukamera koululta lainassa ja tarvitsisi sen kanssa harjoitusta. Yes please!

Kuvista tuli ihania. Raahasin itseni ja vaatekassin Laruun, ja nappailimme kuvia melko harmaassa säässä ja kylmässä viimassa. Silti kuvissa on näin hyvät värit ja valo, ja vaikka kuvattava hytisi kylmästä, ovat ne täysin tarkkoja. Myös tuo taustan sumeus on aina vain enemmän mieleeni, vaikka se niin kliseinen asukuvamainen ominaisuus onkin.

_MG_3016.JPG

En tiedä yhtään, mitä asetuksia sisko käytti, mutta kamera oli Canon Eos 7D. Tarkastin sen nykyisen hinnan, ja pelkkä runko maksaa 1500 euroa. Huh. En enää yhtään ihmettele, miten työkseen bloggaavilla on niin hyviä kuvia. Tuommoisesta kamerastahan se johtuu. Tottahan monilla on kameran lisäksi taitoakin, kuten vaikkapa fanittamallani Dear moments & me -blogin Cherrylla. Hän käyttää muistaakseni 5D:tä, ja kuvat ovat kyllä sen mukaisia – aivan ihanaa katseltavaa.

Sisko kertoi harkitsevansa 60D:n hankkimista, ja se sopisi kyllä minullekin oikein hyvin. Voisin mielelläni uhrautua koekaniiniksi vaikka joka päivä.

IMG_2988.JPG

Tämän viikon aamut kuluvatkin sitten sujuvasti, kun jo sunnuntaina valitsin kolme kokonaista asua valmiiksi. Tämä ensimmäinen oli päälläni eilen, ja tuskaisena maanantaiaamuna huomasin, kuinka kätevää vaatteet olisi valita aina jo edellisenä iltana.

Nuo kengät ovat muuten käytössä aivan loistavat, paitsi ettei tuolla hangessa meinaa päästä eteenpäin. Tasaisellakin kulkeminen tuottaa vaikeuksia, joten sisäpihamme ala- ja ylämäki ovat jo liiankin haastavat. Kouluun päästessä olo oli kuin jalkapäivän jäljiltä. Hyötyliikuntaa sanan kaikissa merkityksissä.

IMG_3002.JPG

Kengät Spirit Store farkut ja paita BikBok bleiseri second hand / Mango koru Lindex kello MK

 

 

Muoti Päivän tyyli

Mulberry Silk

DSC09526.JPG

DSC09549.JPG

Tein Zarasta löydön, joka sai minut hymyilemään leveästi jo ostosiltana, mutta vielä paljon leveämmin seuraavana päivänä, kun tajusin mitä oikeastaan olinkaan ostanut.

Kävin tosiaan palauttamassa tämän mekon, ja selasin samalla loput alerekit läpi. Sovitin muutamaa juttua, mutta mukaan lähti vain tuo yksi täydellinen vaate, pikkuinen narutoppi. Epäilen, että toppi on sama kuin eräällä ystävälläni, jonka päällä ihailin vaatetta ensimmäisen kerran, mutta kauhistelin hintaa. Nyt se tuli vastaan hullussa alennuksessa, ja koska näytti päälläkin hyvältä, pohdin hetken ja kipitin kassalle.

Vasta kotona vilkaisin materiaalilappua, joka ilmoitti vaatteen olevan 100% mulberry silkiä. Okei, silk, mutta mikä mulberry?

Cocoons.jpg

Seuraavana päivänä googletin materiaalin ja selvisi, että se on parasta ja kalleinta silkkiä koko maailmassa. Juuri sitä, mitä valmistetaan Bombyx mori -silkkiperhosen toukkien koteloista.

Pieni luonnontieteilijä sisälläni heräsi, ja lueskelin silkin valmistuksesta muutaman artikkelin. Tuo mulberry-etuliite on toppini materiaalissa siksi, että perhosentoukille syötetään koko ikänsä vain ja ainoastaan mulperipuun lehtiä. Ne kasvattavat painoaan tällä ravinnolla 10 000-kertaiseksi elämänsä eli kuukauden aikana. Toukkia myös varjellaan vahvoilta hajuilta ja ääniltä, jotta mikään ei pääse häiritsemään niiden kehitystä. Voihan.

Mulberry silkistä tulee ruokavalion ja huolenpidon ansiosta luonnonoloissa eläneiden toukkien silkkiä vahvempaa, ja se onkin vahvin olemassa oleva luonnonkuitu, päihittäessään jopa teräksen. Uskomatonta. Lukemani artikkelin mukaan yhden toukan kotelosta voi saada jopa 1400 metrin pituisen kuidun, joita tarvitaan silkkilangan kutomiseen neljästä ylöspäin.

Nämä kaikki luvut kuulostavat mielestäni aivan liian isoilta, mutta minkäs teet, luonto on ihmeellinen.

8670587992_edb8f822a8_z.jpg

Bombyx mori lat. ”silkworm of the mulberry tree”, vaikkakin suora käännös on ”silkkitoukka kuolee”.
Kamalaa.

Näin sympaattisen oloisen otuksen ansiosta minulla on nyt upea toppini. Vaatteessa on kangasta vain nimeksi, mutta alkuperäinen hinta oli silti 59,95 €. Maksoin topista 12,95 €, ja vaikka olen iloinen uudesta aarteestani, tuntuu tekoni lähes ryöstöltä. Melkein toivon, että Zara olisikin huijannut tiedot tuotelapussaan, eikä vaatteeni vuoksi olisi tehty ihan noin paljon hommia.

Toisinaan on kuitenkin tarpeellista pysähtyä pohtimaan, mistä ne loputtomat riepumme tulevatkaan (ja mitä kaikkea jännittävää tässä maailmassa tapahtuukaan). Ja joku vielä väittää, että muoti on vain pintaa.

 

(Kuvat nappasin valitettavasti Googlesta, kun en ihan Kiinaan asti voinut lähteä kuvaamaan, mutta halusin välttämättä näyttää mimmoisesta mönkijästä on kyse.)

Muoti Ajattelin tänään Ostokset