Keittiössä kokeiltua, osa 8: Porkkanaleipää ja limemuffinseja.

PC074145.JPG

Lähimarkettimme suljettiin, ja loppuunmyynnistä löysin pari pakkausta gluteenittomia jauhoja. Lauantaina oli hyvin aikaa leipoa, joten pyöräytin samalla sekä suolaista että makeaa.

Olen aina luullut, että leivän leipominen on täysin mahdoton tehtävä, mutta Semperin reseptillä tehty porkkanaleipä onnistui reilusti yli odotusten. Ihmeellistä, kyllä se ihan leivältä näyttää:

PC074158.JPGAineksiksi tarvitaan vain

  • 4 dl vettä
  • 25 g hiivaa (tai pussi kuivahiivaa)
  • 0,5 dl öljyä
  • 500 g gluteenitonta jauhoseosta (tai tavallisia vehnäjauhoja)
  • 1 tl suolaa
  • porkkanaraastetta oman maun mukaan (itse käytin kaksi isoa)

Ensin hiiva liuotetaan kädenlämpöiseen veteen. Muut ainekset lisätään ja sekoitetaan taikinaksi, jonka jälkeen taikina saa kohota peitettynä 3060 minuuttia. Leipä paistetaan vuoassa 200 °C:ssa 2535 minuuttia.

Leipä maistuu mielestäni aivan porkkanasämpylöiltä, eli nam.

PC074155.JPG

Gluteenittomat limemuffinsit tein myöskin Semperin ohjeen mukaan, hieman soveltaen. Jääkaapista löytyi limejä, mutta sitruunaa näihin kuuluisi käyttää.

PC074159.JPG

Taikinaan tarvitaan

  • 2 munaa
  • 0,5 dl vettä
  • 1 dl huoneenlämpöiseksi sulatettua voita/margariinia
  • 1,5 dl sokeria
  • 2,5 dl gluteenitonta jauhoseosta / vehnäjauhoja
  • 1,5 tl leivinjauhetta
  • yhden limen mehu

Sekoita ainekset ja vatkaa 5 minuuttia. Lisää limemehu vatkaamisen loppussa. Jaa taikina muffinsivuokiin ja paista 200 °C:ssa 15–20 minuuttia.

Kuorrutteen tein 200 grammasta maustamatonta tuorejuustoa, parista desistä tomusokeria ja muutamasta tipasta limen mehua. Nämä vain sekaisin, ja massa muffinsien päälle vaikkapa kulmasta auki leikatulla muovipussilla pursottaen tai vain ronskisti lusikoiden. Ja taas, nam.

PC074161.JPG

 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Nahkaa ja puuvillaa.

4.jpg

Kaivarin Kanuuna ei pettänyt tälläkään kertaa. Löysin pehmeiksi kuluneet, painavat nahkasaappaat ja valkoistakin valkoisemman, sataprosenttista puuvillaa olevan palmikkoneuleen. Saappaiden alkuperästä minulla ei ole mitään tietoa – ne ovat niin vanhat, että pohjan teksti on kulunut näkymättömiin. Neule puolestaan on Marc O’Polon.

3.jpg

2.jpg

Saappaiden kultaiset vetoketjut miellyttävät kovasti, ja solkia on makuuni juuri sopivasti. Ovathan nuo kannoista jo kovin kuluneet, mutta vitosen ostokseksi yllättävän hyvässä kunnossa. Menkööt nyt ainakin tämän talven.

1.jpg

Neuleen myynnin syytä voin vain arvailla, koska vaate on huippukunnossa. Viidellätoista eurolla olisin saanut uuden paidan korkeintaan H&M:ltä keinokuituisena, joten löytö lämmittää kantajaansa ihan vain jo hintansa takia. Tämä kirppiskävijä ja erehdyttävästi heppatyttöä muistuttava ilopilleri kiittää ja kuittaa!

PS. Oikein rauhallista itsenäisyyspäivän iltaa kaikille. Itsehän lähden viettämään sitä töihin: Hesarin myyjä ei lepopäivää nää.

 

Muoti Ostokset