Läpi repaleisen lokakuun.

IMG_20131110_233919.jpg

Eeva Kolu teki viimeisimpään Trendiin jutun, johon hän kokosi pieniä, ihania asioita, joita synkäksi mielletyssä ja usein tapahtumaköyhässä marraskuussa kannattaa tehdä. Jutusta tuli todella lämmin olo, eikä pimeä syksy yhtäkkiä tuntunutkaan enää niin kauhean kamalalta. Katsoin omaa syksyäni (Instagramin avulla) hieman taaksepäin, ja tajusin omiinkiin synkkiin kuukausiini mahtuneen monta kivaa juttua.

Vaikkapa nyt nuo pallosukat. Saimme sattumalta samaan aikaan vanhemmiltamme tuommoiset, ja johan riemu repesi, kun kotiuduimme viikonloppureissulta ja vedimme sukkasisarukset jalkaan.

IMG_20131001_180155.jpg

Toinen lämmin ja pehmoinen paketti olikin sitten vähän isompi. Mies osti meille sohvan, kun muutimme isompaan asuntoon, johon sohvaakin vihdoin tarvittiin. Muutaman kerran siinä on jo vieraita majoitettu, ja kerran itsekin nukuttu.

IMG_20131025_185436.jpg

Yksi parhaimmista ostoksista tänä syksynä olivat uudet korkkarit. Tavalliset, mustat korkokengät puuttuivat kokoelmasta, ja löysin todella kivan parin onneksi alennuksesta. Kengät ovat ulkoa ja sisältä nahkaa, eivätkä maksaneet kuin kolmekymppiä 60% alennuksella. Vaikken enää pitkään aikaan ole käynyt Spirit Storessa, tällä kertaa pikavisiitti kannatti.

IMG_20131025_204128.jpg

Yksi maukkaimmista leffailloista vietettiin juustojen, viinin, omenoiden ja viikunahillon kera. Äitini toi hillon tuliaisena Kroatiasta, ja sen seuraksi viipaloimamme Kappeli-juusto oli aivan taivaallista! Ilta taisi olla vielä keskellä viikkoa, mutta viini maistui varmaankin juuri sen takia niin hyvin.

Viikunahillon ja Kappelin loputtua siirryimme juustohillohimoissamme aivan tavalliseen Oltermanniin ja kotitekoiseen omenahilloon, joka toimi yhdistelmänä myös oikein hyvin.

IMG_20131121_165519.jpg

Jo monena vuonna tavaratalojen joulukrääsä on enemmänkin ahdistanut kuin ilahduttanut, mutta nyt Stockan jouluosaston nähdessäni hihkuin kuin pikkulapsi. Olisin voinut jäädä hypistelemään koristeita ikuisuuksiksi ja ostaa omaksi vaikka mitä, mutta miehen äänekkäät huokailut ja paikalta pakeneminen alkaessani kuvaamaan saivat minutkin palaamaan maan pinnalle joulun ihmemaasta.

En vain vieläkään voi millään olla kuvittelematta isoa, korkeahuoneista, valoisaa asuntoa, joka on koristeltu jouluksi valkoisella ja hopealla. Ah.  

IMG_20131123_212338.jpg

Viime lauantai-iltana lähdimme kunnolla ulos syömään, ja kävimme pihviannoksilla Manhattan Steak Housessa Espalla. Tilasimme annoksemme ja lasilliset viiniä, höpöttelimme ja vietimme oikein mukavan illan.

Näytimme pöydässämme varmaan ulospäin oikein aikuisilta, mutta jälkeenpäin kuiskasin miehelle, että ei musta oikein vieläkään tunnu isolta, tuntuuks susta? Jotenkin tuommoiset illalliset ja muut tuntuvat edelleen siltä, että olen lapsi aikuisen vaatteissa ja vain vierailulla maailmassa, johon en vielä kuulu. Vaikka välillä kovasti yritänkin. Hassua sinänsä, olen kuitenkin jo ihan selkeästi aikuisen ikäinen. Jännä nähdä, milloin sitten tunnen itseni oikeasti isoksi.

IMG_20131120_162614.jpg

Kunhan lunta vielä tulee, tumma syyskausi muuttuu talveksi. Jouluvalot valaisevat jo kaupunkia, samoin minun mieltäni. Olen parina iltana koulusta tullessani hymyillyt yksikseni Helsingin kauneudelle ja tuntenut itseni samalla ihan pöpipääksi. Toisaalta on ihana huomata, etten tarvitsekaan kesää ja lämpöä ollakseni iloinen, vaan pimeiden kuukausien jälkeen vain kaupunginkin valot saavat sen aikaan.

IMG_20131116_175411.jpg

Loka-marraskuuni on ollut täynnä pieniä juttuja, jotka ovat rikkoneet arkea juuri sopivasti. Pikkujoulukauteni alkaa lauantaina samalla, kun marraskuu loppuu. Edessä onkin oikein bilekausi, sillä pikkujouluja on luvassa peräti viidet!

Marraskuun viimeiset päivät saavat puolestani olla yhtä pimeitä kuin edelliset, kun joulukuussa saankin sitten nauttia taas kaikesta muusta kuin koti-illoista. Yritän silti huomata niitä kivoja pikkujuttuja muulloinkin kuin marraskuisin.  

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Mieli

Ei se vaihtamalla parane.

f.JPG

Ajattelin tätä ensimmäistä kertaa jo pari vuotta sitten, mutten vieläkään ole tainnut sitä oppia. Vaihtamalla ei parane. Olen todennut lauseen pitävän paikkansa monen monta kertaa, monen elämänalueen kohdalla, mutten vieläkään muista sanoa ei, kun minulle jotakin vaihtoa suositellaan.

En ole muutosvastarintainen. Kyse ei myöskään ole laiskuudesta, vaihtamisen tuottamasta vaivasta. Ei, tarkoitan hyväksi todetun vaihtamista paremmaksi oletettuun. Tämä ei vaan jostain syystä toimi, vaan asiat menevät yleensä huonompaan suuntaan. Omalla kohdallani tähän astisten kokemusten perusteella joka ikinen kerta.

Viimeisin tapaus – ja aivan viimeinen pisara – oli vuosi sitten tilaamani 4G-mobiililaajakaista. Joku muka-mukava saunalahtelainen puhelinmyyjäpoika tarjosi minulle puhelimitse siis aivan huippua superhyper tarjousta tästä uudesta neljägee yhteydestä joka toimii aivan uusissa ulottuvuuksissa vain vitosen kalliimmalla kuin toi sun nykyinen mokkula. Mä niin suosittelen.

Ja minä tyhmä menin ja vaihdoin. Nettiyhteyteni oli toiminut jo pari vuotta oikein hyvin, eikä minulla ollut hinta-laatusuhteesta moitteen sanaa, mutta kun kerran suositellaan vielä parempaa, oli helppo lähteä kokeilemaan. Minullehan ei tietenkään tule tästä mitään vaivaa, kaikki hoidetaan puolestani ja peruutusoikeuskin säilyy pari viikkoa.

j.jpg

Liittymä toimi joten kuten puoli vuotta, ei todellakaan luvatulla nopeudella, ja kesällä Saunalahdelta soitettiinkin huonoista käyttökokemuksista. Minulle tarjottiin tilalle parempaa, puolet kalliimpaa yhteyttä. En ottanut, vaan vaihdoin liittymäni takaisin vanhaan hyvään 3G:hen ja olin tyytyväinen, kunnes seuraava lasku tipahti luukusta.

Minulle selvisi, että olin suostunut sopimukseen, jossa maksan liittymän mukana tulleesta nettitikusta 144 euroa. Sataneljäkymmentäneljä! Tätä ei tietenkään kerrottu puhelimessa liittymää myytäessä suoraan, vaan hinta naamioitiin osaksi liittymämaksua. Vaikka Saunalahti ei pystynyt tarjoamaan lupaamaansa 4G-yhteyttä, velvoitetaan minut jatkamaan 4G-tikun maksamista.

Monen puhelun, sähköpostiviestin ja kuluttaja-asiamiehen kanssa viestittelyn jälkeen Saunalahti pysyy kannassaan, eikä suostu sopimusta purkamaan. Tuntuu hyvältä, että kuluttaja-asiamies oli puolellani, mutta heillä ei ole valtaa tehdä enempää. Seuraava askel olisi viedä asia kuluttajariitalautakuntaan. Huoh.

i.jpg

Jos jokin asia on nykyisellään juuri sopiva, miellyttää kaikin puolin ja toimii joka tilanteessa, en suosittele sitä vaihtamaan. Oli kyse sitten nykyisestä ja hyväksi todetusta nettiyhteydestä, luottovaatteesta, poikaystävästä tai kampaajasta, se harvoin paranee vain vaihtamisen ilosta.

Vaikka välillä saattaa mietityttää, josko toinen tarjolla oleva vaihtoehto olisi sittenkin ihan vielä pikkuisen parempi, kannattaa taustatyö, tutkiminen ja kokeilu suorittaa perusteellisesti ennen lopullista päätöstä. Usein se tuttu ja turvallinen on vain niin, no – ihanan tuttu ja turvallinen.

 

PS. Asukuvissa sentään jaksoi hymyilyttää! Kokeilin piiitkästä aikaa jalkaani ihanankamalia nahkalegginsejä, ja ai että oli mukava päivä!

Legginsit ja neule Gina Tricot saappaat MAX&Co
huivi ja sormukset H&M kello MK

Muoti Oma elämä Ajattelin tänään Päivän tyyli