Luodinkestävää utopiaa.

Sanni-sotke_mut.jpg

Innokas Sanni-fani ilmoittautuu. Minä, täällätäällä! Olen kuunnellut Sannin Sotke mut -debyyttialbumia viimeisen viikon aivan fiiliksissä, ja eilen kävin katsomassa levyjulkkarikeikan Kuudennella Linjalla. Ja, vaikka Sannin laulutaidot olivat kyllä jo ennestään tiedossa, täytyy sanoa että VAU. 20-vuotias artisti veti keikan sellaisella asenteella, että oksat, luulot ja epäilykset pois.

14460_633377266680388_1592315267_n.jpg

Sanni julkaisi ensimmäisen sinkkunsa viime huhtikuussa, ja muistan keskustelupalstoille ilmestyneen kommentteja laulajan autotune-äänestä ja epäilyksiä nätin tytön taidoista. Allekirjoittanut kihisi kiukusta, enkä malttanut odottaa Sannin live-keikkoja, jotka saisivat kommentoijat varmasti hiljaisiksi. Eilinen oli juuri sitä mitä odotin, sillä Sanni kuulosti jopa paremmalta kuin levyllä ja esiintyi siihen päälle vielä todella aidosti.

528210_579104635440985_454691350_n.jpg

Fanitukseni johtuu osittain myös siitä, että näin Sannin esiintyvän ensimmäistä kertaa yläasteikäisenä Lohjan nuorisotalolla. Tyttö oli kirjoittanut biisit itse ja lauloi niin, että sain kylmiä väreitä. Kyseessä oli jokin bändikilpailu, jonka Captor voitti ja pääsi muistaakseni palkintomatkalle Ruotsiin asti. Sannin silloiset bändipojat ovat nykyään tuttujani, siskoni nappasi itseasiassa rumpalin itselleen muutama vuosi takaperin. Kaivelin internetin ihmeellistä maailmaa ja löysin kuin löysinkin vanhan bändikuvan noilta ajoilta:

Captor400.jpg

Osittain etsin kuvan senkin takia, että minusta on hienoa, ettei Sanni selvästikään ole mikään levy-yhtiön luoma tuote, vaan täysin oma itsensä. Katsokaa nyt tuota teini-ikäistä rokkimimmiä! Ja pojat, jos ikinä eksytte blogini puolelle, kiitos ja anteeksi.

Lohja on pieni paikka, joten olen aika ajoin kuullut Sannin kuulumisia yhteisten kavereiden kautta ja seurannut siksi Sannin tekemisiä mielenkiinnolla. Nyt en voi muuta kuin sanoa, että mahtavaa. Todella suuri saavutus yltää näin nopeasti esimerkiksi 2,2 miljoonaan katseluun Youtubessa (vertailun vuoksi 10 vuotta töitä tehneen Cheekin kesähitti Jossu 3,6 miljoonaa katselukertaa). Onnea ja menestystä, Sanni!

1017112_633376883347093_1954640765_n.jpg

Levy tuli kauppoihin tänä aamuna, ja löytyy kokonaisuudessaan myös Spotifysta. Suosittelen erityisesti kappaleita 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ja 12.

Kuvat Sannin virallisilta Facebook-sivuilta (Captor tosin googlen kuvahausta).

Kulttuuri Musiikki Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta

Shopping guide á la Vivi (and some new shoes).

101347-0014_1.jpg

Puhuin aiemmin huomattavasta kenkäpuutteestani: Huomasin kokoelmastani puuttuvan aivan tavalliset mustat ja nudet korkokengät, jotka kävisivät niin juhlavaan, virallisempaan kuin arkikäyttöönkin. Baarireissuille soveltuvia platform-korkkareita omistan jo aivan tarpeeksi, joten hakusessa olivat nyt aivan tavalliset sirot kengät.

Kuten monta kertaa aiemminkin, nelly.com tarjosi nytkin parhaimman valikoiman. Löysin molemmat korkkarit kyseisiltä sivuilta, ja vielä ale-puolelta. Mustista maksoin 24 euroa ja nudeista 16, joten selvisin hankinnoistani edullisesti. Vaikka todelliseen tarpeeseen ostaisinkin, tykkään silti selailla mieluummin alennussivuja normaalihintaisten sijaan ja ajatella sitten vaikka niin, että ”säästetyt” rahat voin laittaa vielä johonkin kivaan.

428087-0012_1.jpg

Pohdin tässä eräänä päivänä lukijani kommentin innoittamana pukeutumistani ja nykyistä ostoskäyttäytymistäni. Oma tyylini kehittyy edelleen jatkuvasti, mutta suuri harppaus on tultu eteenpäin viimeisten parin vuoden aikana. Kuvailisin pukeutumistani klassisen naiselliseksi, kuitenkin trendejä kokeillen ja välillä hieman hullutellenkin. Kuten varmaan kaikilla, minullakin on ääripäästä toiseen niitä mukavuudenhakuisia rennompia tennaripäiviä, ja välillä tekee mieli tälläytyä oikein kunnolla, iskeä ne korkkarit jalkaan ja pukea jakku päälle.

Mieltäni todella lämmitti, kun sain kommentissa kuulla tyylini olevan sellainen, jota lukija tavoittelee. Vaikka en koe jakavani täällä mitään tyylivinkkejä vaan ihan vain omaa silmää miellyttäviä asuja, on tietysti ihana juttu, jos omat valintani inspiroivat jotain muutakin omassa pukeutumisessaan. Siksi ajattelin jakaa muutaman (tyyli)vinkin, joita noudattamalla olen itse saanut vaatekaappiini jonkinlaista järjestystä ja logiikkaa.

Paras vinkki, jonka tähän mennessä olen kuullut, on vain sellaisten vaatteiden ja asusteiden ostaminen, jotka tuntuvat 100% omalta. Jos vaate on ”ihankiva” tai ”noku tää on niin halpa”, se ehkä kannattaa jättää kauppaan. Hinta ei tietenkään määrittele vaatteen vetovoimaa, mutta jos suurin syy vaatteen ostamiselle on alennuslappu, sitä tuskin tulee montaa kertaa päälle puettua. Usein sellaiset tuotteet, joista ajattelet ”Pakko saada!” heti ensisilmäyksellä, ovat niitä rakkaimpia ja käytetyimpiä.

101347-0014_1.jpg

Toisen apukeinon oman tyylin muokkaamiseen tajusin työskennellessäni vaatekaupassa, kun uusia houkutuksia saapui myymälään viikoittain. Vaatteiden katseleminen muutaman päivän tai vaikka viikonkin ajan auttoi huomaamaan, onko vaate tosiaan juuri sinun kaappiasi varten. Monesti aluksi ihanat vaatekappaleet menettivät parin päivän pyörittelyn jälkeen hohtonsa, eikä niitä lopulta halunnutkaan ostaa.

Jos siis joskus päädyt ostamaan tuotteen, josta et ole täysin vakuuttunut, roikuta sitä esillä parin päivän ajan, jolloin sitä päivittäin katsellessa saat varmuuden siitä, jaksatko pukea sen useammin kuin kerran ja sopiiko se hakemaasi tyyliin varmasti.

428087-0012_1.jpg

Viimeinen hyväksi havaittu vinkki on vaatteiden yhdistelykelpoisuus. Mieti jo kaupassa, voitko yhdistää tulevaa hankintaasi helposti vanhojen vaatteidesi kanssa. Jos mieleesi nousee heti muutama asukokonaisuus, jotka voit uuden vaatteen voimin toteuttaa, täydentää ostos luultavasti kokoelmaasi. Jos taas ei, vaate jää melko varmasti lojumaan kaappisi pohjimmaiseksi.

Tämä neuvo on samaa sarjaa sen kanssa, joka kehottaa ostamaan sillä hetkellä kooltaan sopivan vaatteen, ei laihtumisen toivossa kokoa pienempää. Jos siis vaate ei sovi yhteen sillä hetkellä olemassa olevan vaatekaappisi kanssa, face it, ei se tule sopimaan sinne tulevaisuudessakaan.

Ihania syysshoppailuja ja mukavaa torstaita!

PS. Kuvissa esiintyvät korkkarit ovat siis tilaamani mustat ja nudet.

 

 

Muoti Ajattelin tänään Ostokset Trendit