Keittiössä kokeiltua, osa 1.

dsc02759.jpgMunakoiso-pinaattilasagne. Sitä meillä kokattiin eräänä viikonloppuna, kun oli mukamas yhtäkkiä ylimääräistä aikaa, rahaa ja energiaa. Kaipasin ainaiseen kanakastikkeeseen vaihtelua, joten kaivelin muististani maistamiani ruokia, ja päädyin kokeilemaan Kom-teatterin ravintolassa tarjottua munakoisolasagnea.

En muistanut tarkalleen, mitä kaikkea paistoksessa oli, mutta hetken googlailun jälkeen päädyin käyttämään munakoisoa, pinaattia, fetaa ja pestoa.

dsc02761.jpgAloitin viipaloimalla munakoisot (noin 5mm paksuisiksi). En todellakaan tiennyt aiemmin, mitä munakoisojen itkettäminen tarkoittaa, mutta nyt tiedän, että viipaleiden pintaan suolaa ripotellen ne saa ”hikoilemaan”. Itketä siis koisot ja pyyhi kyyneleet hetken kuluttua talouspaperilla. Tämä ilmeisesti estää vihanneksen muuttumisen kitkeräksi.

dsc02766.jpg dsc02772.jpgPilko sipulit ja sulata pakastepinaatti. Ei, en todellakaan edes yrittänyt sählätä tuoreen pinaatin kanssa. Kuullota sipulit pannulla, lisää joukkoon tomaattimurska ja pinaatti.

Paista munakoisot erillisellä pannulla molemmin puolin kullanruskeiksi. Munakoisojen paistamiseen en löytänyt mitään tiettyä aikaa, mutta muutamassa minuutissa väri alkoi muuttua ja päättelin, että uunissahan ne vielä lopullisesti kypsyvät.

dsc02776.jpg

dsc02778.jpgdsc02791.jpgFetan kuutioituasi ja pestopurkin avattuasi kaikkien ainesten pitäisi olla valmiina. Aloita siis lasagnen latominen. Toisin kuin itse tein, kannattaa aloittaa munakoisosiivuista. Niiden päälle pannulla paistamaasi sörsseliä, sitten lasagnelevyjä, jälleen munakoisoja, fetat ja pesto, ja viimeiseksi vielä sitä tomaatti-sipuli-pinaattimössöä. Kuorruta juustolla. Tavallinen riittää, mutta itse lisäsin joukkoon parmesaaniakin.

dsc02795_0.jpgdsc02804.jpgPaistoin lasagnea 200 asteessa 35 minuuttia, ja se tuntui riittävän. Lopputulos oli yllättävän hyvä ensikokeiluksi, mutta ainakin koisot leikkaan seuraavalla kerralla ohuemmiksi (se noin 5mm) ja aloitan lasagnen kasaamisen niistä. Muuten paistos oli oikein tyydyttävä lauantairuoka. 

dsc02811.jpgdsc02834.jpg

Voilà!

AINEKSET

Lasagnelevyjä (itse käytin pinaatin makuisia)
1 prk tomaattimurskaa
1-2 sipulia
2 pss pakastepinaattia
2 munakoisoa

Fetaa ja pestoa oman maun mukaan
Juustoa kuorrutteeksi

 

 

Koti Ruoka ja juoma DIY

Orange red.

20130520_144640.jpg

Kesäkuun Costumessa oli ihana kynsivinkki, jossa käytettiin trendikästä variaatiota ranskalaisesta lakkauksesta. Costume neuvoi lakkaamaan pohjan vaaleanpunaisella lakalla, jonka kuivuttua kynsien kärkiin tulee kirkkaan oranssinpunaisena hehkuvaa lakkaa. Omaan (laiskaan) makuuni kynteni olivat juuri oikean sävyiset jo ihan luonnontilassaan.

Costumen vinkkinä oli myös teipata aivan tavallisen teipinpätkän kulma kynnen puoliväliin asti, jolloin tuo kolmiokuvio muodostuu kynnelle aivan itsestään ilman suttuja. Teipin päälle olisi siis voinut huoletta lakata, ja lakan kuivuttua teippi vain repäistäisiin irti, ja tadaa, kuvio on valmis. Omasta (laiskasta) mielestäni olin ihan tarpeeksi tarkkakätinen vapaallakädellä toteutettavaan manikyyriin.

20130520_144247.jpg

Ja hyvinhän tuo onnistui. Jos olet epävarma, käytä siis teippiä, mutta jos hieman tutisevat ääriviivat eivät ole kuolemaksi, voit hyvin vedellä kärjet ilman apukeinoja. Värilakan kuivuttua kannattaa sutaista vielä reilusti väritöntä lakkaa koko kynnelle. Täydelliset kesäkynnet!

20130520_144317.jpg

Upea punainen lakkani on peräisin H&M:n alelaarista, 1€.

20130520_144721.jpg

 

Muoti Meikki Trendit