Salaattitaivas

20130408_191052_resized.jpg
Olen löytänyt täydellisen salaatin. En kovin yllättävästä tai erikoisesta paikasta, mutta toisaalta tasaiseen laatuunhan voi aina luottaa: Stockmannin yläkerrassa, kahdeksannessa kerroksessa, tehdään ihania ja tuoreita pasta-, leipä- ja salaattiannoksia.

Kävin kokeilemassa salaatti-buffeta muutama viikko sitten äitini kanssa, ja nyt vein sinne poikaystävänkin. Vietimme ihan tavallista maanantai-iltaa, ja kotona löhöillessä kuluneen viikonlopun jälkeen päätimme lähteä ulos syömään.

20130319_190908_resized_1.jpg

Lounaspaikkanakin toimiva kahvila-ravintola ei ole hienosteleva, mutta ympäristö on kivasti sisustettu ja rauhallinen. Vaikka ihmisiä oli melkeinpä kaikissa pöydissä, tuntui, kuin olisimme olleet ihan kahdestaan.

20130319_190646_resized.jpg

Ja se salaatti!

Annos kootaan itse. Pohjaksi valitaan joko tavallinen tai caesar-salaatti, ja ”täytteitä” saa valita maun ja nälän mukaan kahdesta neljään. Itse valitsin broileria mangokastikkeella ja vuohenjuustoa hunajalla. Mies otti lohta, paahtopaistia ja hunajamelonia ilmakuivatun kinkun kanssa (kyllä, isonkin miehen vatsan saa helposti täytettyä).

Ilmaisia lisukkeita annokseen saa lisätä niin paljon kuin haluaa; suolapähkinöitä, paahdettua sipulia, krutonkeja sekä erilaisia siemeniä ja kastikkeita lisäsimmekin aika reilusti. Annokseen kuuluu vielä vesi ja leipäpöytä, josta valitsimme saaristolaisleipää.

20130319_190843_resized_1.jpg

Hintaa annokselle tulee hieman ”normaalia” enemmän, Stockalla kun ollaan, mutta verrattuna esimerkiksi parin päivän takaiseen Memphisin caesar-salaatti -kokemukseen ne muutamat lisäeurot maksaa mielellään. Annos on valtava, joten Stockan salaattitaivaaseen kannattaa suunnata nälkäisenä!

 

Koti Ruoka ja juoma

Bialetti Rondine

20130407_153758_resized.jpg

Tilasin Grouponilta sian säkissä. Nämä Bialettin Rondine-kattilat olivat tarjouksessa, ja koska olen jo hetken halunnut kokeilla keraamisia pannuja, päätin kokeilla diiliä.

20130407_152143_resized.jpg

Neliosainen kattilasetti ja toimituskulut olivat yhteensä 49 €, ja paketti toimitettiin reilussa viikossa lähimpään Siwaan. Tekstarin saavuttua haimme kattilat kotiin, ja ainakin ensisilmäyksellä olen hankintaan tyytyväinen. 

20130407_152152_resized.jpg20130407_153827_resized.jpg

Mies paistoi kokeeksi aamiaismunat pannulla ilman voita tai öljyä: kananmunat eivät jääneet ollenkaan kiinni, ja jopa heittämällä kääntäminen onnistui loistavasti.

20130407_153936_resized.jpg

Säilytystilaa pikkuruisessa kaksiossamme on rajallisesti, mutta värin ja ulkonäön puolesta kattiloita voi mielestäni pitää esilläkin.

 

Koti Ruoka ja juoma