Puhelinmyyntiä, pösilöitä ja kaikkein parhaita höyliä.
Puolisen vuotta sitten minulle soitti (jälleen kerran) joku puhelinkauppias. Mies aloitti puhelun samalla tavalla kuin muutkin myyjät, muttei kaupannutkaan mitään, vaan lähetti minulle ilmaiseksi sukkia ja ladyshaverin.
Ajattelin tietysti, että jotain mätää hommassa on oltava. Kuka nyt ilman mitään maksua tai sitoumuksia antaisi ilmaiseksi mitään? Vänkäsin ja vänkäsin puhelimessa, että onhan minun jossain kohtaa pakko maksaa jotain, edes siinä peruuttamisvaiheessa jotain siitä puhelusta, mutta ei, ei niin mitään. Annoin miekkosen lähettää (tai jostain Hollannistahan romppeet minulle oikeasti tulivat) lupaamansa paketin, ja tavarat tipahtivat postiluukustani viikkoa myöhemmin.
Mustat sukat olivat ihan tavalliset ja normaalihinnaltaan kalliit, mutta sheiveri oli paras, jota olen ikinä kokeillut. Viisi huipputerävää terää, jotka eivät vielä parinkaan kuukauden käytön jälkeen olleet tylsyneet yhtään. Ja ihan ilmaiseksi. Olin enemmän kuin tyytyväinen.
Sanomattakin on selvää, että kun minulle viime viikolla soitettiin Westerfieldilta uudestaan, tilasin samaiset sukat ja höylän ilmaiseksi taas ilomielin. En tiedä, miksi minulle tarjottiin tutustumispakettia uudelleen, mutta tuotahan en jäänyt puhelimessa kummemmin kyselemään. Paketti saapui eilen, ja soitin heti asiakaspalveluun peruuttaakseni asiakkuuteni. Paketin mukana saapuneessa lappusessa mainittiin kuitenkin huomioni kiinnittänyt hinta: saisin kuusi vaihtoterää vain reilulla parillakympillä.
Kysyin asiasta, ja pienen keskustelun jälkeen kävikin niin, että minulle lähetetään suoraan kotiin kesä- ja joulukuussa kuuden kappaleen vaihtoteräpaketit, yhteishintaan 30,30 €. Eli pari euroa per terä! Noin hyvistä teristä tuo on mielestäni todella vähän, eikä minun tarvitse edes raahautua kauppaan niitä hakemaan. Ihan vertailun vuoksi esimerkiksi Sokoksella Gilleten viisiteräiset vaihtoterät maksavat puolet enemmän. Noiden kahden paketin jälkeen saan sitten peruuttaa tilaukseni.
Googletin tuon Westerfield International AG:n, ja löysin monia negatiivisia artikkeleita, varoitteluja ja keskusteluja yrityksen toiminnasta. Täytyy sanoa, että itse luulen lähes kaikkien noiden huonojen kokemusten johtuvan varmasti enemmän asiakkaasta kuin yrityksestä. Ihmiset joko eivät jaksa keskittyä ja kuunnella, mitä heille puhelimessa sanotaan, muista peruuttaa tilausta ajallaan tai eivät yksinkertaisesti vain ymmärrä, miten tällaiset asiat toimivat.
Itse keskustelin tällä toisella kerralla mukavan ja asiallisen myyjätytön kanssa ja myöhemmin mukavan ja asiallisen asiakaspalvelijatytön kanssa. Molemmat ihan suomalaisia, vaikka keskustelupalstoilla monesti muuta väitettiin. Tämän tilauksen tiimoilta ei siis tarvinnut osata sanaakaan hollantia tai edes englantia, ja kaikki sujui oikein mutkattomasti ja varsin ymmärrettävästi.
Keskustelupalstoilla myös kyseltiin, mistäköhän ihmeestä asiakaspalvelunumeron voisi löytää, kun sitä ei netissä ollut kuulemma helposti saatavilla. Juu, tosi hankalaa:
Itse puhelinmyyntiä tehneenä ja puhelinmyyntipalveluja rutkasti käyttäneenä olen törmännyt usein vastaaviin tapauksiin, mutta enimmäkseen olen sitä mieltä, että asiakas saisi katsoa vaikeuksia kohdatessaan ensimmäisenä peiliin. Melkein naurattaa, miten ihmiset kuulostavat keskustelupalstoilla (ja puhelimessa) siltä, kuin ystävällinen puhelinmyyjä olisi pahin mahdollinen vihollinen, joka elää vain ja ainoastaan kiusatakseen ja huijatakseen meitä hyviä ihmisiä. Hohhoijaa.
Itse luotan ihmisiin edelleen ehkä liikaakin, mutta ainakin tällä kerralla se kannatti. Sain (naisen elämässä välttämättömät ja tietyin väliajoin muutenkin pakollisesti uusittavat) tuotteet hullunhalvalla, ja parhaassa tapauksessa myyjätkin saivat provikkansa.
Voin siis suositella Westerfieldia tasapuolisesti kaikille, joille kelpaa ilmainen tavara ja jotka uskovat osaavansa ottaa puhelimen käteen ja soittaa lappusessa olevaan numeroon määräajan kuluessa.