Uutta suomalaisella katumuotirintamalla: MORI COLLECTIVE
*Yhteistyössä Mori Collective
Sähköpostiini kilahti kutsu tilaisuuteen, jossa lanseerattiin uusi helsinkiläinen katumuotibrändi Mori Collective.
Merkin missiona on valmistaa tyylikkäitä vaatteita ja asusteita ympäristöystävällisistä materiaaleista eettisillä menetelmillä, ja brändiä kuvailtiin suomalaisen designin, katumuodin ja ekologisen luksuksen yhdistelmäksi, joten pakkohan vaatteita oli päästävä hypistelemään.
Mori Collectiven ja sen kahden eri brändin, Morin ja DFD:n, takana ovat nuoret suunnittelijat Jenni Koli ja Tytti Alapieti. Heidän toiveenaan on saada ihmiset pysähtymään ja miettimään kulutustaan – missä vaatteet on tehty, ovatko ne kestäviä ja laadukkaita ja miten paljon ne kuormittavat ympäristöä.
– Kertakäyttömuodin maailmassa tämä on suuri haaste. Uskomme kuitenkin, että ihmiset ovat alkaneet tiedostaa kulutusvalintojaan yhä enemmän, Mori-brändin suunnitellut Tytti kertoo.
Merkin vaatteet valmistetaan Turkissa tuotetuista luomukankaista, Euroopassa kudotuista villakankaista, kierrätetyistä materiaaleista ja varastoylijäämistä.
Kollektiivin nimi Mori kääntyy eri tavoin eri kielillä, ja tykkään sen sanomasta hirveästi: Japaniksi Mori tarkoittaa metsää ja latinaksi se muistuttaa kuolevaisuudesta. Lumilautailun kautta tutustuneelle suunnittelijakaksikolle puhdas luonto on elinehto sekä rakkaalle harrastukselle että ekologisille mutta tyylikkäille kulutusvaihtoehdoille.
– Nykyisen vaateteollisuuden kuormitus on ympäristölle armoton. Onneksi kulutustottumuksia on mahdollista muuttaa askel kerrallaan. Pyrimme olemaan mukana ilmastonmuutoksen ratkaisussa tarjoamalla maapalloa mielin määrin kuormittavien kertakäyttövaatteiden sijaan ekologisia mutta pirun hyvännäköisiä tuotteita, DFD eli Diamonds from Dirt -brändin luonut Jenni sanoo.
– Mori-sana kertoo luonnon tärkeydestä ja muistuttaa rajallisesta ajastamme toteuttaa unelmiamme, Tytti lisää.
Mori Collectiven tausta-ajatuksen lisäksi myös vaatteista huokuu vahva asenne. Tykästyin erityisesti merkin printteihin, marmorimaiseen collegepuseroon ja itsetehtyihin, koivuvanerista laserleikattuihin koruihin. Oma katu-uskottavuus kohoaisi Morin teeppari päällä takuuvarmasti.
Tällä hetkellä Mori- ja DFD-mallistoja myydään (kohta remontin jälkeen uudella Franki/ie-nimellä avautuvassa) OVVN-liikkeessä Iso Roballa ja Mori Collectiven nettikaupassa. Morilla on myös oma blogi, jossa kerrotaan uusimmista uutisista ja kurkistetaan kulissien taakse. Ystäväni, Love Da Helsinki -blogin Hanna K. kävi jututtamassa suunnittelijoita kollektiivin studiolla Vallilassa, joten kurkatkaapa ehdottomasti tämäkin postaus!
Translation: Wishing Mori Collective fame & fortune!
Pics another than my own: Aino Huotari & Vanessa Forstén