Kalorit puntarissa

P9030209.JPG

Edellisessä postauksessa kun sivuttiin ruokailujen aikatauluttamisesta niin seuraavaksi pitää sitten miettiä mitä syödään ja kuinka paljon.

Aika moni on suunnilleen tietoinen siitä kuinka paljon kaloreita saa/pitää syödä vuorokaudessa, mutta harva tietää mitä siihen kalorimäärään tulee sisällyttää.

Joojoo, paljon kasviksia, kylkeen perunaa, lihaa, marjoja ja vähän rasvaa. Ravitsemussuositus-taulukot ovat tuttuja jo ala-asteen ruokalan seinältä. (Yleispätevät ravitsemussuositukset löytyvät esim ravitsemusneuvottelukunnan nettisivuilta jos haluaa käydä muistelemassa. http://www.ravitsemusneuvottelukunta.fi. )

Mutta ihan oikeasti hei.. Mitä se lautanen aidosti pitää sisällään kun se siihen nenän eteen ilmestyy? Mikä on hiilareiden osuus? Entäs proteiinit? Rasvat? Pehmeät/kovat? Ei helv… Tavan tallaaja tulee vain vihaiseksi näitä pohtiessaan.

Kuitenkin ruokien ravintoarvoista on hyvä päästä kärryille. Miksi? Siksi, että kun olet saanut tietoosi mikä on sinun ravintosuosituksesi, niin on paljon helpompi valmistaa tarpeita tukevaa ruokaa kun jo kaupassa osaa valita oikeanlaiset raaka-aineet. Siksi kannattaa käyttää silloin tällöin hetki kaupan hyllyjen välissä ja vähän tutkiskella paketin kylkiä ja punnita perunoita.

No mistä sitten tietää mikä on se oma ravintosuositus ja mitä siihen pitää sisällyttää ja minkäkin verran? Googlettamalla löytyy erilaisia energiankulutus-ja tarvelaskureita jne, joita voi toki hyödyntää, mutta hyvinvointi ja liikunta-alan ammattilaiset osaavat laatia tarkat ohjeistukset jokaisen henk koht tarpeisiin. Erilaisilla kokeilla (esim kehonkoostumusmittaus) saadaan hyvin yksityiskohtaista tietoa henkilökohtaisesta energiankulutuksesta, lihas,-ja rasvamassan osuuksista yms, joiden avulla ammattilainen osaa laatia mahdollisimman tarkat ja tavoitteita tukevat suositukset. Näitä suosituksia ja ravintotietoutta yhdistämällä on oikeanlaisen ruokalautasen kokoaminen äärettömän helppoa. Kyse on kuitenkin vain ruuasta, ei tähtitieteestä 😉

Helpottaakseni ravintoaine-poliisien työtä, tulen kirjoittamaan tänne silloin tällöin ruokareseptejä joihin merkitsen mukaan annoskohtaista ravintoainetietoutta. Jaottelen reseptit aamupaloihin, aterioihin, välipaloihin, iltapaloihin, herkkuihin ja terveellisiin herkkuihin, jotta ne olisi mahdollisimman helposti napattavissa kulloisenkin tarpeen mukaan.

Huomenna aloitetaan aamupalalla 😉 Nyt öitä!

Ata

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *