Kevyempi pitsa

Lauantai-ilta…vois vaikka vuokrata leffan ja tilata pitsan… Miten hyvältä kuulostaa ovelle kannettu höyryävä lätty kaikilla täytteillä ja vielä tuplajuustolla..?!        Ja jos huomenna on krapulapäivä niin silloin se vasta hyvälle kuulostaakin!

Tilauspitsa on varmasti paras vaihtoehto siinä tilanteessa kun kroppa jaksaa hädintuskin täristä avaamaan pitsakuskille oven… Ja varsinkin jos sen pitsan syömisen jälkeen sanot; ”Voi miten hyvä olo tuli, ei ole yhtään ähky olo, eikä ainakaan morkkis niistä 1500kilokalorista jotka tuli just upotettua kyljyksiin höttöhiilareiden ja kovien rasvojen muodossa. Jos näin todella ajattelet, niin silloin teit oikean valinnan kun tilasit pitsan!

fp pitsa.gif

                                                                                                                                                                                                                                            Jos kuitenkin eletään nyt tätä hetkeä ilman mahdollisia huomisia krapuloita ja haluat kokeilla vähän kevyempää versiota tavan pitsasta, niin tässäpä yhdenlainen ohje:

Pohja (kahteen vähän pienempään pitsaan): 250g rasvatonta maitorahkaa, 1,5dl täysjyvävehnäjauhoja, 1 kananmuna, 1tl leivinjauhetta, 1tl suolaa.                                                                                                                                                                                                                                         Täyte(per 1 pitsa): 4kpl artisokan sydämiä (suolaliemessä), 4 siivua ilmakuivattua kinkkua, 5kpl herkkusieniä, puoli pakettia (60g) 20%mozzarellajuustoa, pari luumutomaattia. Täytteiden alle levitin kastikkeen johon sekoitin: 1kpl tomaatti murskattuna, 1rkl tomaattijauhetta ja mausteita mielen mukaan. (ja jos kaapista olisi löytynyt niin olisin laittanut päälle vielä reilusti (puna)sipulia.

Pohjan ainekset sekoitetaan keskenään, levitetään yhdeksi tai kahdeksi pitsaksi pellille, lisätään täytteet ja paistetaan n220 asteessa 20-30min. Päälle reilusti valkosipulia tms yrttejä mielen mukaan ja kylkeen vihreää salaattia jos maistuu.

Kilokaloreita äkkiseltään laskettuna koko pitsassa on n533 (miinus pellille uunissa valunut rasva jos nyt oikeen pilkkua viilataan :D) Pohja 208kcal/täyte325kcal). Protskuja n.35g, hiilareita n.55g, rasvaa n.21g

Onko hyvää? Juu. Lähteekö nälkä? Juu. Olisiko tilattu pitsa ollut sittenkin parempi? No ei todellakaan! :)) Takaan ja vannon, että tällä hieman kevyemmällä ja terveellisemmällä versiolla saavutetaan ihan sama mielihyvän tunne kuin tilatulla, triplasti rasvaisemmalla versiolla. Ilman läskiähkyä ja morkkista! WINWIN! 😉

p9060243.jpg

P9060248.JPG

P9060249.JPG

P9060251.JPG

Ja jos ei vaan millään jaksa niin ainakin kotipizzan valikoimmissa näkyy olevan myös niitä vähän terveellisempiäkin versioita 🙂

Mukavaa lauantaita!

Ata

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *