koko talven helsinki on mustanharmaa

Fok_it 18.2.2014 (Helsingin Sanomat): ”Joku päivä vielä mä muutan helvettiin täältä. Oikeesti. Mitä hittoa mä täällä teen?”

Aleksandriassa haisee eineslihapulla, ulkona sataa märkiä rättejä likaiseen tukkaan, on läskipäivä ja on rumapäivä, Scandinavian Music Groupin uusi levy on paska ja rahat ei riitä edes jäätelöön tai kaljaan, vaikka vain ne kaksi asiaa voisivat minut tänään pelastaa. Luentosalissa joku pätee, ruokana aina samoja soijapötkylöitä tomaattikastikkeessa.

Minun paras kaverini pakkasi kotinsa ja muutti Pasilan bunkkerista Barcelonaan. Kaikki muut tekevät hienoja asioita, minulla on tänään viimeiset puhtaat ja ehjät sukkahousut. Mutta muualla on asiat paremmin! Barcelonassakin on kuulemma ainakin aurinko, halvempaa kaljaa ja sushia, ja voi surffata jos osaa. Tai hei muutetaanko rakas Kaliforniaan! Täällä saa vaan Kurvissa turpaan ja kalliita laskiaispullia.

Toiset lähtee kasvamaan, toiset jää. Tärkeintä on kai se, ettei lähde mennäkseen karkuun, tai jää ollakseen piilossa. Hyväksyminen ei olekaan sama asia kuin tyytyminen.

Kun Samuli Putro laulaa Berliiniin muuttamisesta, hän laulaa myös siitä, että kotimaa on pysyvä tunne. Jos se tunne on tuska, ei kannata juosta.

Tänä keväänä minun taisteluni on tässä. Se ei ole helvetti, eikä helvettiin-täältä ole taivas. Vaikka talvi onkin ollut musta ja harmaa, ei maailma ehkä ole. Aikuinen tavoittelee mitä haluaa, kohtaa sen mitä universumi antaa ja kestää eineslihapullat ja muutot. Välillä ahdistaa, mutta pitää kai ottaa vain haaste vastaan: jos vaikka oppisi nauttimaan ahertamisesta.

Aikuinen myös nauttii elämästä, ainakin minun aikuiseni. Jätskistä ja punaviinistä, ensimmäisistä kevätaurinkoisista päivistä Helsingissä ja siitä tunteesta, kun esseen palauttaa.

 

 

ruusu_.jpg

Puheenaiheet Opiskelu Ajattelin tänään

*

Viimeksi musta on tuntunut näin hyvältä, ihan kokonaisesti onnelliselta sinä syksynä, jona muutin Helsinkiin.

Olin vasta eronnut pojasta, jota luulin kaksi vuotta rakastavani.

Asuin Vallilassa tuntemattomien tyttöjen kanssa.

Ostin kahdellasadallaneljälläkymmenellä eurolla pieneen huoneeseeni Marimekon Muija-verhot.

Olin usein humalassa: silloin tunsin parhaiten maailman sykkeen. Tulin yöllä juhlista ja pysähdyin katsomaan taivasta ja hengittämään, koska ensimmäistä kertaa se oli helppoa. Seisoin urheilukentän keskellä, katselin pilviä ja kaupungin tummaa taivasta, kuuntelin itseäni ja sitä virtaa johon tunsin kuuluvani. Löysin ystäviä, joiden kanssa oli helppoa: juoda vergiä, puhua rakkaudesta, unelmista, laivoista.

Ja olin niin saatanan hämmentynyt siitä, että yksin mulla voi olla näin hyvä olla. Välillä menettää itsensä, enää en haluaisi. Vaikka kai se on väistämätöntä, ihminen seikkailee sinne ja tänne ja välillä siinä tohistessa sattuu. Tunsin olevani maailman vahvin tyttö.

Tänä syksynä kaikki on tuntunut yhtälailla ihan sataprosenttisesti oikealta. Minulla on oma paikkani, ja oman elämän ohjakset. Kuuntelen musiikkia metron liukuportaissa ja tunnelista tuleva tuuli tuntuu koko maailmalta. Se puhaltaa läpi, olen vain pieni, maailma hengittää. Minä hengitän. Se on helppoa, kaikki on. Minulla on maailman tärkein ihminen, tasavertainen ja maailman paras.

Olen miettinyt sitä miten ihminen kasvaa. Koko ajan. Tänään huomasin samaan aikaan lukevani kirjaa, ajattelevani tätä asiaa, kuuntelevani televisiota ja naapurin imuria. Mihin kaikkeen nämä aivot pystyvätkään: luulen, että onnellisuuteen, tasapainoon.

Suhteet Oma elämä