5 Sovellukset matkailumarkkinoinnissa

 

Kuvahaun tulos haulle someMillä eri tavoilla matkailualan yritys voi hyödyntää sosiaalisen median sovelluksia markkinoinnissa?

Twitter

Twitterissä käyttäjä tuo kirjoittamalla esille omia huomioita, mielipiteitä ja kannanottoja ympäröivästä maailmasta ja sen tapahtumista. Yritys voi kantaa ottamalla ja mielipiteistään kertomalla tuoda esille omaa imagoaan/brändiään esim. vastuullisuusasioita kommentoiden.

  • Twitterissä mainostaa voi twiittaamalla twiitin, jossa näkyy mainostettava tuote, ja linkki tuotteen ostamisen mahdollistamiseksi.

Linked In

Linked Iniin luodaan profiili, jolla haetaan mahdollisia yhteistyökumppaneita ja kontakteja, sekä verkostoidutaan.

  • Linked Inissä voidaan mainostaa samanlaisilla maksullisilla mianoksilla kuin Facebookissa ja Rwitterissä, ja lisäksi omaan profiiliin voi kerätä asiakasrymää kiinnostavaia tekstejä joilla saadaan huomiota.

WhatsApp

WhatsApp on viestipalvelu, jossa voi numeron avulla lähettää nopeasti viestejä toiselle henkilölle internetin kautta.

  • WhatsAppissa suora markkinointi ei oikein toimi, mutta sovellus auttaa asiakkaan ja yrityksen välistä kanssakäymistä. Helppo ja nopeasti toimiva viestisovellus lyhentää asiointiaikaa, ja viesteihin voidaan sisällyttää lisämyyntiä.

Pinterest

Pinterest-profiilissa jaetaan kuvia, joita muut käyttäjät näkevät ja joista he saavat inspiraatiota.

  • Suoran markkinoinnin kannalta Pinterest ei ole toimivimpia paikkoja, mutta esimerkiksi matkatoimistot voivat jakaa siellä kuvia kohteistaan Instagram-tyylisesti, jolloin mahdolliset asiakkaat yhdistävät matkakuvat matkatoimistoon.

YouTube

YouTubeen ladataan kaikenlaisia videoita. Tube-profiilit voivat olla yksityisiä henkilöitä, ryhmiä, yrityksiä… Sisältö voi olla melkeinpä mitä vain: henkilön omaa elämää, musiikkivideoita, kotivideoita, animaatioita tai tuotteiden esittelyä.

  • YouTubessa yritys voi itse markkinoida palveluitaan omalla kanavallaan, tai sitten tehdä yhteistyötä jonkun isomman kanavan kanssa ja saada näin lisää näkyvyyttä. Yritys antaa sisällöntuottajalle jonkin palvelun (esim. matkan) ja tubettaja kuvaa matkalta videon, jonka laittaa omaan profiiliinsa, ja näin yritys voi saada jopa satoja tuhansia uusia mahdollisia asiakkaita.

Snapchat

Snapchat-tilille päivitetään kuvia ja lyhyitä videoita, jotka ovat näkyvissä vain tietyn ajan. Tarinoihin, mitkä ovat kaikkien seuraajien nähtävinä, saa lisättyä sisältöä 24. tunnin ajaksi, jonka jälkeen se katoaa.

  • Snapchatiin kannattaa tuottaa hieman rennompaa sisältöä kuin esimerkiksi Instagramiin. Snapissa voi esitellä esimerkiksi yrityksen arkea, tai näyttää ja testailla uusia tuotteita ja palveluita. Snapchatin rennouden takia esimerkiksi kuvanlaatuun ei tarvitse panostaa niin paljon kuin muihin mainoksiin, ja sovelluksena videota ei pysty ottamaankaan edes kameralla.Sovellukseen voi myös luoda muille käyttäjille geofiltterin, esimerkiksi oman yrityksen sijainnille.

Markkinointikanavia on somessa monta, ja kannattaa aina ennen mainonnan aloittamista miettiä kenelle haluaa mainostaa,mitä, ja miten. Kanavat tulisi myös ottaa hyvin haltuun ennen mainonnan aloittamista, jolloin sisältö on heti laadukasta. Yritys voi miettiä myös ammattilaisen palkkaamista sosiaalista mediaa hoitamaan.

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *