3 Instagram matkailualalla
Mitä asioita tulee huomioida kun haluaa, että oma Instagram-tili antaa hyvän kuvan alan ammattilaisena ja matkailualan asiantuntijana?
Idea ja kokonaisuus
Jos aikoo aloittaa ammattimaisemman ja omaa yritystä mainostavan tilin, kannattaa ensin miettiä, miltä haluaa täydemmän feedinsä näyttävän. Kuvissa voi käyttää esimerkiksi yhtenäistä filtteriä, tietynlaista rajausta tai vaikka väriteemaa. Feedin olisi tietenkin hyvä tukea yrityksen imagoa. Miettiä kannattaa myös, mitä kuvilla halutaan näyttää asiakkaille. Tuotteita, tunnelmaa, tarjouksia, kokemuksia…
Matkailu
Kun tilillä on selkeästi jokin oma aihe, pitäisi se tuntea hyvin. Älä postaile aiheesta, josta et ole varma/tiedä tarpeeksi. Ammatillisen kuvan saamiseksi täytyy tilin olla luotettava. Tuo esille, että tiedät esiteltävästä aiheesta. Esim. jos postaus esittelee jotakin kaupunkia kohteena, kirjoita tekstiin vaikka extra-matkavinkki, jota ei muualta ehkä löydy (vaikka ravintoa-suositus).
Hashtagit ja kuvatekstit
Saadaksesi seuraajia ja huomiota, käytä hashtageja, mutta älä liikaa. Tietyt aiheeseen keskeisesti liittyvät sanat ja vaikka oman yrityksen nimi/mainoslause on hyvä tägätä mukaan. Kuvateksteissä noudata myös samoja sääntöjä. Tuo haluamasi asia esille lyhyesti ja ytimekkäästi, jotta näkijät jaksavat lukea tekstin, ja ymmärtävät sen pointin.
Sisällön ilmestyminen
Hyvä tili toimii aktiivisesti, mutta ei ärsytä seuraajiaan. Pääsääntöisesti somessa työskentelevät voivat julkaista jotain jopa päivittäin, suositeltu tahti on muutama kuva viikossa.
Kuva on Saksan TUI:n instagramista, mutta todella samantyyppinen, kuin Suomenkin tili. Tässä näkyy myös ammattimaisuus: yhtenäisyys toimii myös maiden rajojen yli.
MATKAILUYRITYKSEN TILI – ESIMERKKI
@tuisuomi
Matkatoimisto TUI:lla on visuaalinen ja yhtenäinen tili, jota on kiva selailla. Tilillä on pääsääntöisesti kuvia eri kohteista, joita yritys markkinoi. Feedin kuvissa näkyy turkoosia vettä, virheitä palmuja, ja valkoista hiekkaa. Kaikki kuvat ovat ammattimaisia ja hyvälaatuisia, ja tuovat tietyn kohteen/matkatyypin keskeisen idean esiin. Malediiveiltä on aurinkoinen rantakuva, ja Balilta vehreä riisipelto-otos. TUI julkaisee uuden kohde-kuvan noin 4-5 kertaa viikossa. Kuvatekstit avaavat myös hyvin kuvia. Jos kuvassa mainostetaan jotain tiettyä hotellia, on tekstissä kerrottu hotellin nimi, kohdemaa ja hieman hotellin konseptista. Jos taas kuvassa esitellään vaikka jotakin maata, tekstissä saatetaan kertoa keskeisiä nähtävyyksiä, kohteen olosuhteista tai kulttuurista.
Tällaisilta tileiltä on kiva hakea matkainspiraatiota, ja jos ei olisi matkaa suunnitelmissa, voi siitä aina unelmoida näitä kuvia katsellessa :D