1 Netiketti työssä – yrityksen somessa toimiminen

Miten toimia oikein yrityksen some-tilillä?

KTD:llä sain paljon tietoa ”työ-someen” liittyen yrityksen sosiaalista mediaa hoitavalta henkilöltä. Pääosin juteltiin Instagramiin liittyvästä työstä, miten markkinoidaan, kenelle, mitä, sekä miten lukuja seurataan ja miten niistä hyödytään.

Hän näki harjoittelusta kertovan blogini ja Insta-tilini, tykkäsi niistä ja pyysi minua tekemään viikon mittaisen take overin KTD:n tilille. Tehtävänä oli näyttää harjoittelijan arkea yrityksessä, ja Thaimaassa kaikkein makeimman pumpulin kautta. ”Karkkiviikkoon” sisällytettiin siis esim. sukellusta ja hierontaa, ja kuvat olivat yli-positiivisia, jotta mahdolliset asiakkaat kiinnostuisivat paikasta ja tulevaisuudessa ostaisivat palveluja.

Sain sisällöllisesti ja ulkonäöllisesti tehtävään melko vapaat kädet, ja sovimme vain yhteisesti mitä ei olisi niin ok esitellä (esim. kaljottelu). Nämäkin säännöt perustuivat ihan maalaisjärkeen.

Koska tämä take over oli niin hauska tehdä, teen netiketti-tehtävän nyt sen perusteella. Kerron tässä, miten take over tehtiin sekä mitä otin huomioon ja millä tavalla.

INSTAGRAM TAKE OVER

Suunnittelu

Paria viikkoa aiemmin aloin miettimään, mitä take over voisi sisältää. Koko viikon arkipäivien aikataulut menivät take overin mukaan, esim. sukellus piti varata etukäteen, eli sinä päivänä en ollut ”töissä töissä”. Some-tyyppi kertoi, että itse suunnittelee usein päivityksiä kuva kuvalta, piirtämällä niitä vaikka paperille ja miettimällä vaikka blogi-tekstiä valmiiksi ranskalaisin viivoin.

Itse koin helpommaksi ”go with the flow”-tekniikan. Yhtenä päivänä insta-storyyn piti tulla noin 5-7 kuvaa, ja jos päivälle ei ollut varattu mitään erikoista, oli mulle luontevampaa vaan keksiä kivoja juttuja ajan kuluessa.

Imago

KTD on tunnettu ammattimaisena ja turvallisena, mutta rentona yrityksenä. Oli siis ihan ok laittaa kuvia kissan ruokkimisesta 😀 Teksteissä sai myös näkyä oma persoona, ja vitsien heitto oli ok. Silti pidin tekstit sellaisina, etteivät ne loukanneet vahingossakaan ketään. Tarinoista näkyi myös sukellusretken meininkiä, eli kaikesta toiminnasta voi ja kuuluu laittaa avointa sisältöä.

Yleisö ja asiakkaat

60 prosenttia asiakkaista on suomalaisia, mutta kansainvälisenä yrityksenä Instagram hoituu KTD:llä englanniksi. Perfektionistina pelkäsin paljon kileioppivirheitä, ja välillä meni monta kymmentä minuuttia yhden kuvan laittamiseen,kun vietin aikaa kääntäjän kanssa ja tekstin muotoilua miettiessä 😀 Sukellusyrityksessä käytetään myös paljon alan sanastoa, ja vaikka iso osa seuraajista ovat lajin tuntevia, asioista piti kertoa niin että kaikki ymmärsivät mistä puhuttiin.

Sisältö

Sisällön miettimisessä piti muistaa seuraajien eri ikä, taustat ym… Kaikkea hauskaa, söpöä, kivaa piti näyttää niin tällä kertaa ei ollut niin vaikeaa ajatella loukkaisiko mikään kuva joitakin ihmisiä. Kuvien piti olla tietysti itse otettuja, ja aiheeseen liittyviä.

Ulkoasu

Tykkään itse paljon visuaalisuutta ja silmää vaativista hommista, ja mietin itse jo ennen ensimmäisen kuvan laittamista, minkälaisella teemalla tekisin koko take overin. Mulle oli tärkeää, että kaikissa kuvissa käytettiin samaa fonttia, ja värejä. Yleensä kirjoitin valkoisella tekstillä ja maalasin taustan siniseksi. Valitsin nämä värit koska ne ovat KTD-logossakin. Tästäkään ei ollut annettu mitään ohjeistusta mutta ajatus mun työn takana huomattiin kyllä ja sain siitäkin hyvää palautetta 🙂 Halusin myös pitää kuvat selkeinä, ja jos oli enemmän asiaa niin yritin tiivistää tekstiä, tai jaoin sitä moneen kuvaan.

+  yrityksen näkyminen henkilökohtaisilla tileillä

Omalla tililläni näkyi myös aika paljon KTD-arkea. Kysyin jo Suomessa ennen lähtöä kun aloin kirjoittaa blogia, että saisinko käyttää yrityksen nimeä ja logoa jutuissani. Paikan päällä ei tullut mitään sanomisia, vaan päin vastoin kehotettiin käyttämään enemmän esim. sijainnin merkitsemistä, ja yrityksen tägejä. Pidin huolen, ettei muiden työntekijöiden tai asiakkaiden kasvoja tai varsinkaan mitään tietoja näkynyt selvästi.

Maalaisjärkeä käyttäen ja hyvällä mielellä selvittiin tästä, kuten monesta muustakin tehtävästä! 🙂

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *