Glamouria valkokankaalla
Woody Allenin uusin elokuva, Café Society, kuljetti meidät 1930-luvun glamouria tihkuvaan Hollywoodiin, ja sieltä sykkivään New Yorkiin. Elokuvan päähenkilö Bobby päättää lähteä tavoittelemaan onneaan elokuva-alalla Hollywoodiin. Hänen eno työskentelee elokuvatähtien agenttina, ja Bobby pääsee enolleen töihin. Pian Bobby rakastuu enonsa kauniisen sihteeriin Vonnieen. Asiat mutkistuvat, kun Bobby saa tietää enolla olevan salasuhde Vonnien kanssa. Aikansa vietettyään Kalifornia elämää aurinkoisessa Hollywoodissa, Bobbyn on palattava kotikonnuilleen New Yorkiin auttamaan perhettään yökerhobisneksessä.
New Yorkin yöelämästä Bobby löytää itselleen upean vaimon, jonka kanssa hän perustaa perheen. Kuinka käy, kun suuri rakkaus Hollywoodista ilmestyy kaupunkiin?
Cafe´Society-elokuvassa nähdyt maisemat Hollywoodin kukkuloilta Beverly Hillsin hienostoalueelle ovat henkeäsalpaavat, varsinkin isolta valkokankaalta katsottuna. Minun puolesta elokuva olisi voinut loppuun asti sijoittua Hollywoodiin. Maisemien lisäksi hurmaannuin elokuvan puvustuksesta. Upeat asut huokuvat glamouria, ja näyttävät korut säihkyvät kirkkaina. Asujen ihailu lienee ymmärrettävää, elokuvan puvustuksessa on nimittäin käytetty paljon Chanelin vaatteita, ja koruja.
Sanotaan, että tuon ajan naiset pukivat Hollywoodissa studiot. Täytyi olla turkikset päällä, paahtavasta kuumuudesta huolimatta. Muulle maailmalle haluttiin näyttää, mitä Hollywood glamour tarkoittaa. Hollywood fantasia on luotu juuri kultaisella 20- ja 30-luvulla.
Minä olen pienestä asti tollottanut vanhoja elokuvia, ja pidän myös vanhaan aikaan sijoitetuista elokuvista. Minusta eri aikakausiin tutustuminen on vähän kuin matkustelu. Opin uutta eri kulttuurista, tavoista, ja muodista.
Jäin haaveilemaan elokuvan jälkeen, että olisipa mahdollista olla nuori joka vuosikymmenellä.