Sileä ja rypytön
Lueskelin aamupalani seurana Annaa (6.10 ilmestynyttä) ja siinä ollutta juttua Ihan Budjetissa. Jutussa siis annettiin lukijoille vaihtoehtoja kauneudenhoitotuotteista halvasta kalliiseen.
Lueskelin ihan tyytyväisenä ja myötäillen juttua, niin kauan kun törmäsin kosteusvoideosioon. Halvempi vaihtoehto oli perusniveaa, mutta se kalliimpi. Helena Rubinsteinin voide, hintana oli 50 ml 350 e. Piti oikein hieraista silmiä, että onko tuo nyt oikein. Sitten jatkoin jutun lukemista, ja tultiin seerumikohtaan. Lumenen tuote oli seerumeiden hintoja yleensä ajatellen todella halpa, mutta se vaihtoehto sitten? Guerlainin seerumi, jolla on hintaa 30 ml 466e.
Hinnat eivät toki sinänsä yllätä. Sinänsä. Koska aina on niitä, jotka ihan oikeasti tuhlaavat tuon verran. Mutta se, että tuotteita suositellaan jokatainan naistenlehdessä, suomalaisessa sellaisessa, yllätti.
Don´t get me wrong, ymmärrän periaatteessa niitä, jotka panostavat ulkonäköönsä rahallisesti noinkin suurella kädellä. Tekisin itsekin varmasti niin jos varaa olisi. Mutta, toimin itse kauneudenhoitoalalla, ja voin kertoa, että suurin osa hoitoihin tulevista asiakkaista, on käsi/jalka/kasvohoito asiakkaita, ja suuri osa heistä on lahjakortilla maksavia. Kauneudenhoito on Suomessa vielä niin pieni markkinarako, että auttaako viidensadan euron seerumien esittely yhtään ketään? Tarttuuko se perustaina nyt excelltaulukkoon ja rustaa, mistä ensi kuussa säästetään, että äiti saa seerumin? Veikkaan, että ei.
Eniten kuitenkin tuossa koko hommassa minua huvittaa se, että mistä tuotteen hinta oikein tulee. Ei tuote sinänsä ole sen arvoinen, sen saman tuotteen saisi tehtyä halvemmallakin. Mistä se hinta sitten tulee?
a) Raaka-aineiden laatu. Voi olla parempi, kuin vastaavassa, halvemmassa tuotteessa.
b) Markkinointi. Markkinointi tekee yleensä tuotteet arvokkaammiksi, kuin tuote sinänsä olisi. Mitä enemmän näet tuotetta mainoksissa, sitä suurempi osa tuotteen hinnasta tulee markkinoinnista ja mainostamisesta.
c) Pakkaus. Esimerkkinä tuo Guerlainin seerumi, joka on pakattu rasiaan, joka on neljäkertaa seerumin kokoinen ja koristeltu.
d) Imago. Guerlainin tuotteet nyt vain ovat kalliita, sillä selvä. Kun ostat meiltä, olet virallista luksusluokkaa. Mielikuvat myyvät tuotteita, kalliillakin.
Itse kannatan kauneuteen satsaamista, koska itselläni se ainakin vaikuttaa paljon myös henkiseen hyvinvointiin. Silti olen sitä mieltä, että terveet rajat tulisi säilyttää, ja ennen kuin juokset ostamaan sen kalleimman seerumin, tutki tuotetta, vertaile sitä. Halvempi voikin olla parempi.
Mielipiteitä?