Ruokahävikki

HAASTE: YRITÄ OLLA KÄYMÄTTÄ KAUPASSA MAHDOLLISIMMAN PITKÄÄN AIKAAN.

Huomaan olevani jopa innostunut tästä haasteesta. Ajatukseni on lähtenyt siitä, miten paljon ruokaa menee roskiin päiväyksien vuoksi. Itse huomaan myös olevani mielihalujeni orja ja ostavani ruokaa nälkäisenä tunteeseen: ”tätä minun tekee mieli”. Olen myös siitä onnellisessa tilanteessa, ettei minun ole pakko pohtia mitä kauppakassiini pakkaan hinnan suhteen. Etelän hedelmät sekä herkut löytävät kyllä tiensä keittiööni. Samalla kuitenkin huomaan hamstraavani aivan turhaan ruoka-aineisiin, joita en kuitenkaan loppupeleissä käytä.

Kuten niin moni muu suomalainen viime vuoden keväällä koronan rantautuessa ja tuodessa epätietoisuutta huomasin itse täydentäväni pakastinta sekä kuivamuonakaappejani piripintaan. Tässä vaiheessa voimme jo hyvillä mielin todeta, ettei se ruoka  (tai vessapaperikaan) kaupasta loppunutkaan ja kaupasta saa arkisia asioita aivan kuten aiemminkin. Suoritankin niin sanotun luonnollisen konmarituksen ruokavarastoihini välttämällä kaupassa käyntiä.

Tällä hetkellä kaappini pullottavat erilaisia makaroneja, riisejä, puuroja, linssejä, säilyketölkkejä sekä pakastimessani on vihannes- , hedelmä- ja marjapusseja. Tiedän, että pärjäisin pidempäänkin kaapeissa olevilla aineksilla, kunhan löydän kärsivällisyyteni ja luovuuteni keittiön puolella. Pyrkimyksenä on kuitenkin myös yrittää tehdä ruokaa, jonka ravintoarvot olisivat suhteellisen hyvät.

Ensimmäinen tavoitteeni on vältellä ruokakauppaa 4 viikon ajan alkaen tästä päivästä. Viimeisimmät ruokaostokset olen virallisesti tehnyt 2 päivää sitten. Huomiseksi töihin pakkaan jääkaapin perukoilta pinaattiletut sekä banaanin. Let’s get creative!

 

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Puhutaan rahasta Vastuullisuus

Aloitetaan peli

Olen jo pidempään ihaillut henkilöitä, jotka osaavat haastaa itsensä sekä löytävät unelmia. Tämä ajatus on kiteytynyt nyt koronavuoden myötä toiveeksi löytää itsellenikin tavoitteita sekä haasteita aivan normaalista arjesta.

Aikaisemmassa elämässäni olen huomannut, kuinka useimmat itseni tähän lukien, suurin osa elää elämäänsä arkea odotellen vapaapäiviä sekä lomien alkua. Aiemmin omatkin haaveeni ovat koskeneet matkustusta, konsertteja, teatterissa käyntejä sekä isoja illanistujaisia. Tähän kuitenkin tuli muutos, kun Covid 19 rantautui maailmaan ja mullisti arkemme.

Nyt olen jo ajatuksissani kypsynyt siihen, että tavoitteita ja unelmia on löydyttävä lähempää. Näin ollen haluan aloittaa haastepelin, jossa ajatuksena on toteuttaa arkisia asioita sekä katsoa pystynkö pysymään haasteissa. Haastepeli kestää tietyn ajan, jonka aikana kerron kokemuksistani sekä ajatuksistani haasteesta. Katsotaan saadaanko aikaan uutta sisältöä arkeen!

Puheenaiheet Ajattelin tänään