Kuka hullu ajaa pyörällä Espanjasta Suomeen?

Jaa-a. Pään sisällä tämän postauksen otsikko oli ”Pyörällä Suomeen -vaihtoehdon plussat ja miinukset”, mutta tämä vaihtoehto näyttää äkkiseltään sen verran päättömältä, että plussat ovat mahdollisesti melko niukat. En siis lupaile niiden suhteen liikoja näin alkuun.

Lyhyesti tämä vaihtoehto on jokseenkin täydellisen pähkähullu. Mikäli ajaisin Malagan seudulta Lyypekin satamaan jokseenkin lyhintä reittiä, kokonaismatkaa olisi noin 3700 km. Eihän siihen välttämättä puoltatoista kuukautta kauempaa menisi, mutta

– matkasta kolmasosa kulkee Ranskan maaperällä. Tämä olisi mahdollisesti useillekin ihmisille plussa, mutta pikkukaupunkeja suosivana keliaakikkona… Just nope. One big cup of nope.

– matkalle osuu sellainen pieni mäki, joka myös Pyreneinä tunnetaan. Maantiepyörällä ehkä kiinnostava haaste, mutta retkipyörällä ja sen täysvarustuksella ei.

Kohtalaisen pikaisella googlailulla totesin, että kannattaisi siis hieman oikaista. Esimerkiksi ajamalla muuten pyörällä, mutta hurauttamalla Ranskan läpi junan kyydissä. Jos oikein alkaa laiskottaa, junaan voisi hypätä jo ennen Pyreneiden Espanjan puoleista osiota. Näin itse poljettavaksi jäisi lyhimmällä vaihtoehdolla noin 2000 km (ja kymmenisen nousukilometriä).

Oikaistun version plussat ja miinukset:

+ Kulkeminen tapahtuisi täysin omien mielihalujen mukaan, eikä aikatauluista tarvitsisi välittää käytännössä lainkaan. Kiinnostavia pikkuteitä voisi tutkia niin paljon kuin ikinä haluaa, samoin nähtävyykiä. Myös kansallispuistoon tai pariin pääsee omin jalkavoimin perille saakka.

+ Ajaminen on kivaa. (Useimmiten.)

– Joskus osuu huonoja päiviä kohdalle. Silloin ajaminen on syvältä.

+ Jos tulee kipeäksi, bussiin tai junaan hyppäämällä voi oikoa vielä lisää.

– Koko Espanjassa näyttäisi olevan kesäkuussa keskimäärin +30 astetta (C). Se tekee epähelleihmisen ajamisesta eri jännää. Toki aina voi ajaa yöllä.

– Kyseinen lämpötila tekee myös mistä tahansa nähtävyydestä epäkiinnostavan.

+ Ranskan oikaisun jälkeen lämpötila on hyvällä tuurilla matalampi.

+ Luxemburg. Olen onnistunut kehittämään kyseisestä maasta itselleni jonkinlaisen pakkomielteen, ja erityisen kiinnostavaa olisi tutustua siihen pyöräilemällä. Nyt tämän voisi toteuttaa!

+ Reitit olisi oleellista suunnitella aika pitkälle jo Suomessa, koska yöpaikoissa ei välttämättä ole nettiä saatavilla. Koska reittisuunnittelu on <3<3, tämä ei todellakaan ole miinuspuoli.

– Yksin pyörällä reissatessa kaikki huoltotoimenpiteet ovat täysin omalla vastuulla. Isommat viat keskellä ei mitään ovat ehkä sen verran isoja haasteita, että niiden ratkominen ei kesken lomaa kiinnosta.

– Myös pyörän huoltotarvikkeet on raahattava mukana. Koko matkan.

– Mikäli reitin suunnittelussa ei onnistu löytämään budjettivaihtoehtoja majoitukselle sopivin välimatkoin, on myös teltta raahattava mukana.

– Pyörä vaatii ennen reissua joka tapauksessa todella ison remontin voimansiirto-osastolle edellisten reissujen jäljiltä.

– Espanjaan suuntaan päädyn joka tapauksessa lentämällä, ja pyörän pakkaaminen koneeseen on oma operaationsa.

Seuraava askel on siis mitä ilmeisimmin kartoittaa tarkemmin majoituksia ja niiden pohjalta reittiä. Tämän lopputulos joko lisää tai vähentää tämän vaihtoehdon houkuttelevuutta huomattavasti.

Onko jollakin kokemuksia pyörämatkailusta Espanjan alueella?

-S

Kulttuuri Matkat