Amalien kanssa rannalla.

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen8.jpg

Löydätkö kuvasta pienen pörriäisen?

Tänään sataa ja tuulee kylmästi. Palataan siis hetkeksi aurinkoiseen ja lämpimään alkuviikkoon. Silloin nappasin pehmoisen Amalie B.:n kainalooni, pakkasin uimakimpsut, oranssin lasivesipullon ja marssin kera koiran sekä miehen lapsuuden rannalle pulikoimaan. 

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen2.jpg

Jos mietit sitä, kuka ihme on Amalie B. niin minäpäs kerron. Kyseessä on viime vuonna perustettu suomalainen yritys (hurraa!), joka on keskittynyt kylpyhuoneen tekstiileihin. Eikä ihan mihin vain tekstiileihin, vaan ekologisiin ja luomuihin sellaisiin! Meidän kotona on aika paljon second handia kodin tekstiilien puolella, mutta täytyy myöntää, että myös Ikea on ollut meidän kaveri mitä tulee pyyhkeisiin sekä petivaatteisiin. Innostuin kuitenkin Amalien tuotteista, koska ne ovat suhteellisen edullisia ja kokemani perusteella hyvin laadukkaita. Esimerkiksi käsipyyhkeet maksavat vain 6,90 €/kpl ja niiden arsenaalin voisi laittaa aivan hyvin uusiksi ilman Mattia kukkarossa. Isommat käsipyyhkeet olivat 9,90 € jne. — ei juurikaan eroa Ikean halpoihin ei-luomuihin verrattuna!

Värivalikoima on vielä hieman suppea — tätä selittänee se fakta, että kaikki värit ovat peräisin ekologista väreistä eikä synteettisistä. Iso peukku Amalielle tästä! Itse pidän maanläheisistä väreistä ja siksi kaipaisin vielä arsenaaliin harmaata, mutta toinen lempparini valkoinen löytyi valikoimista. Lisäksi pyyhevalikoimien väreistä löytyy kerma, pinkki, turkoosi ja liila. Arvoin kauan repäisenkö ja otan pinkin rantsupyyhkeen, mutta koska rakastan yksinkertaista ja aikaakestäviä värejä, valitsin valkoisen. Oli hyvä valinta!

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen6.jpg

 
Olen kuullut, että usein organic cotton-tuotteet voivat olla sekoitus tavallista puuvillaa, sillä ne säilötään samoihin tiloihin. Täten on vaikea tietää, onko esimerkiksi ne H&M-organic cotton paidat oikeasti 100 % luomua. Sen lisäksi, että Amalie B.:n käyttämä puuvilla on taatusti torjunta-aineetonta luomua, kertoo firma sivuillaan itse prosesseista seuraavaa:

Puuvillan kehräys langaksi ja kaikki muut käsittely- ja tuotantovaiheet tehdään erillään tavallisesta puuvillasta: erillisillä koneilla erillisessä tilassa. Tuotteet kuljetetaan värjäykseen erillään tavallisesta puuvillasta, ja niiden värjäykseen käytetään vain luonnolle ystävällisiä värejä. Myös tuotteiden viimeistely tapahtuu erillään, jolloin koko prosessi voidaan pitää mahdollisimman puhtaana eikä ekopuuvillan sekaan pääse sekaantumaan tavallista puuvillaa missään vaiheessa.

Tää on mun mielestä tärkeä tieto meille maksaville kuluttajille! En minä ainakaan halua maksaa hieman extraa siitä, että luomuna myyty tuote olisikin osaksi ei-luomua tai jopa kokonaan kemikaaleilla kyllästettyä tavaraa. En ole mikään kroisos ja mietin usein hankintoja rahalliselta näkökulmalta. Että mitä raaskii ostaa. Jos luomu olisikin ei-luomua niin silloin on sama maksaa vähemmän ja säästää pennosensa johonkin muuhun.

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen3.jpg

Ei haittaa vaikka fläpyttimet on hiekassa.

hannamarirahkonen.jpg

Maanantaina oli mieletön ilma, myös itikoiden mielestä! Bongaa paiseet meikäläisestä… 

japaninchin_hannamarirahkonen.jpg

Tämä pikkuherra on uskomaton rantaleijona. Pulipuli vedessä ja sen jälkeen — aina ja ikuisesti — hiekalle piehtaroimaan pää edellä. Sitten on silmät ja muu naama täynnä hiekkaa ja kirvelee. Mun pitää kerta toisensa jälkeen rientää apuun ja kantaa herrakoiramo naamanpesuun sekä kuivata se pyyhkeeseen. Kun ei ne hiekkahiput sillä hiekkakylvyllä lähde, vaan kun toinen ei vaan tajua omaa parastaan, niin ei. 

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen4.jpg

Tää oli vähän yllätys — mun lahjapyyhe oli nimetty blogin mukaan, Halo vaan puuttui! Välillä sitä miettii, että tähänkö sitä on tultu: pienen pienestä alunperin itselleni suunnatusta opiskeluvälineestä, blogistani, on tullut osa mun työtä ja arkea. Blogilla on siis nyt myös pienen aikuisen oma, oikeasti iso jättipyyhe:

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen5.jpg

Pyyhkeen koko on 100 x 200 cm — siis oikeasti I-S-O. Tähän voi kieputtautua useamman kerran ympäri, ei tule ainakaan kylmä pulikoinnin jälkeen! Materiaali on pehmoista ja mukavaa iholla. En epäile tilata meille tämän perusteella noita mukavia käsipyyhkeitä ja muita isompia pyyhkeitä pikkuhiljaa — oon sen verran tykästynyt pyyhkeiden laatuun!

amalieb_luomupyyhe_hannamarirahkonen9.jpg

Jos teitsejä kiinnostaa ekologiset luomupuuvillapyyhkeet, löydät hinnat täältä ja Amalie B.:llä on myös oma verkkokauppa, josta näitä saa. Ootteks testannu?

Suhteet Oma elämä Terveys Vastuullisuus

Rinsessaposkipunaa laittaa hän

sante_hannamarirahkonen2.jpg

Tänään teki mieli vaihtaa pronssinen Lily Lolon aurinkopuuterini johonkin hempeämpään ja raikkaampaan. Kaivoin ehtymättömistä meikkikätköistäni Santen Rouge No. 02-poskipunani ja sipaisin sitä poskipäille. Tuli heti vähän rinsessampi olotila ja tämä kolmen hellepäivän jälkeinen sadepäiväkin on pelastettu.

sante_hannamarirahkonen.jpg

Käytin tätä Santen poskipunaa ystäväni Liljan häämeikkiin tammikuussa, muistatteko? Mitä tulee meikkaamiseen, uraudun helposti samoihin rutiineihin enkä niistä usein poikkea. Poskipuna ei ole mulle se omin juttu, sillä varsinkin talvella kalkkisiho kaipaa enemmän pronssista lämpöä kuin pinkkiä. Tämä Santen Rouge No. 02 on kuitenkin aika lämminsävyinen ja tekee ihosta samalla raikkaan, tyttömäisen että lämpimän. Ei siis turhaa tunkkaisuutta 🙂

benecos_hannamarirahkonen_1.jpg

Sain viime viikolla kivan paketin Benecosin tuotteita. Expressive Mintin lisäksi paketin uumenista paljastui kauan kaipaamani poskipunasivellin. Siveltimen materiaali on synteettistä Toray-karvaa — älkää kysykö multa mitä se on — mutta sen tiedän että poskipuna levittyy tällä helposti ja sivellin tuntuu iholla taivaallisen pehmoiselta. Väri levittyy tasaisesti ja sehän on tärkeintä.

Mulla on ollut viime kuukaudet käytössä Biodellystä saatu loistelias Ecotoolsin kabuki, jolla levittää tosi hyvin mineraalimeikkipohjan, mutta jonka kanssa aurinkopuuterin sutiminen on ollut vähän niin ja näin. Minähän sanoin eilen, että en ole niin nöpönnuuka kaikissa meikkiasioissa… Joka tapauksessa, Ecodeal-verkkokauppa tiesi kertoa tästä Benecoksen siveltimestä näin:

Korkealaatuinen, synteettinen Toray-karva sitoo hyvin pigmenttiä ja jakaa sitä tasaisesti.  Silkkisen pehmeissä siveltimissä on pyöristetty kärki ja ne ovat kestäviä sekä joustavia. Benecos-siveltimet soveltuvat myös erinomaisesti allergikoille, sillä ne eivät sisällä mitään eläinperäistä. Siveltimien varsi on tehty nopeasti kasvavasta, ekologisesta bambusta ja holkki kierrätettävästä alumiinista.

sante_hannamarirahkonen1.jpg

Oon yrittänyt lukea ahkerasti aina ihanan Saaran meikkausneuvoja. Poskipunaa levittäessä mietin, että meneeköhän tää nyt oikealle kohti. Toivottavasti meni, poskipäille ainakin kuvittelin tämän laittavani 😉 Kuvissa näkyvä meikkipohjani on aikalailla sama kuin tässä HaLon arkimeikki-postauksessa olen esitelty arsenaalini. Meikkipohjan alla on Madaran Flower Dustia, joka tuo aika kivaa säihkettä kasvoille, koska siinä on valossa kimaltelevia hippusia — ihan huippu kesätuote! Ja juu, täällä kasvatellaan tukkapehkoa. Eikö oo hienot peikkotöyhdöt korvallisilla…

Psst. Löysin googlailemalla Karkkipäivä-blogista Make-up for Dummies-jutun kasvosiveltimistä (tää oli just mulle). Kannattaa tsekata!

Kauneus Iho Meikki Vastuullisuus