Vapise Ben & Jerry´s!!!

raw_icecream_halopieniaikuinen1.jpg

Jäätelöhirmu osoittaa edelleen elon merkkejä ja ilmoittautuu täältä aurinkoiselta Napapiiriltä! 

Tämän raakajäätelön pohja koostuu pakastetuista luomubanaaneista —supersimppeliä siis, MUTTA koko jätskin juju piileekin tuossa herkkukastikkeessa! Kun täytteestä löytyy pähkinää, halusin pitää itse jäätelön keveämpänä ja raikkaampana, jottei kokonaisuus mene liian tuhdiksi ja masu kipeäksi.

Pidän banaaneita aina pilkottuna pakastimessa, hätävarana. Kun herkkuhimo iskee, on hyvä homma jos kotoa löytyy jotain terveellistä, mistä on helppo ja nopea valmistaa hyvää. Eiköhän siis ruveta oman elämämme Ben & Jerry´s jäätelövalmistajiksi? (korjaan: itse asiassa vielä hurjan paljon paremmiksi sellaisiksi…). 

Herkkujäätelö, 2-4 annosta 

500 g pakastettua luomubanaania paloina

1-3 tl aitoa vaniljaa

Jos omistat tavallisen blenderin, anna banaanien olla huoneenlämmössä ennen blendaamista n. 10-15 minuuttia ja blendaa lohkot esimerkiksi kolmessa eri osassa (paitsi jos sulla on esimerkiksi Vitamix+tampperi tai Blendtec, jotka jaksaa pyörittää tavaraa jäisenäkin). Annostele kulhoihin.

raw_icecream_halopieniaikuinen2.jpg

Toffeepähkinä-kastike, 4 annosta

1 dl luomumantelijauhoa

0,75 dl pekaanipähkinöitä 

0,75 dl vanilja-agavesiirappia

Pilko pekaanipähkinät pieneksi rouheeksi veitsellä. Sekoita ensin mantelijauhot agaveen ja lisää vasta sitten pähkinärouhe. Annostele banaanijäätelön päälle ja N-A-U-T-I auringossa. Toffeekastike toimii mukavasti myös tuoreiden marjojen tai hedelmälohkojen kera.

Psssst. Tää jätski rakastaa ja huutaa rinnalleen Biokingin pakastekuivattua vadelmaa, mikä raikastus! Ja te viisaammat ihmiset: valaiskaa mua tuosta Sunfiren agave-siirapista, jooko? Se on raakaa, joten onko se yhtä paha kuin ne muut yliprosessoidut agavet? Sattui olemaan kaapissa ja hyväähän tuo on 🙂

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Vastuullisuus

my garden.

flowers_halopieniaikuinen2.jpg

Hannamari Myöhänen heräsi kesäkuun lopulla ja muisti mennä kukkaostoksille. Kun on asunut kaksi vuotta asunnossa, jossa ei ole parveketta niin miten muka voisi muistaa? Kaupoilla oli jäljellä tietysti enää vain violettia, pinkkiä, ällöliilaa, sinistä, valkoista. Olisin halunnut keltaista, sellaista jota ostettiin anopin kukkasaaviin. Sain sentään havittelemaani valkoista ja tykästyin vähän valkoisen ja pinkin yhdistelmään. Kuinka kaipasinkaan omia parvekekukkien istutusta! Siinä ne sievästi huojuvat tuulessa, kun istutaan ystävien kanssa parvekkeella syömässä raakajäätelöä ja jutustelemassa elämän mutkista.

flowers_halopieniaikuinen1.jpg

Maitotonkkani valtiaat.

flowers_halopieniaikuinen3.jpg

Karkaamme välillä pois kaupungin huiskeesta ja samoilemme metsään kera koiramon. Mutta kyllä mullanmyllerryskin parvekkeellakin kelpaa — niin kauan kun ei ole omaa maata missä viljellä enemmänkin. 

flowers_halopieniaikuinen4.jpg

Lapsena asuin kesät ulkona ja vastasin yleensä aina pihamme kukista. Enhän minä mistään oikeista istutusohjeista tai säännöistä tiennyt, vaan väliäkös sillä. Saatoin kykkiä kukkapenkeillä päiväkausia. Vaihtaa parin viikon välein kukkien paikkoja ja ne rikkaruohot… No, niitä ei ehtinyt ikinä tulla tarpeeksi 😉 Äiti huusi välissä syömään ja minä multasormi juoksin käsipesulle. Hinkkasin harjalla, vaan eiväthän ne mustat viivat sieltä käsien uurteista minnekään lähteneet. Elämän jälkiä. 

flowers_halopieniaikuinen5.jpg

Edellä mainitusta syystä tunnen suurta mielihyvää kukista, istuttamisesta. Se on olemista itsekseen, ihania muistoja — paluu vanhaan kotitaloon, siellä missä vartuin 11 vuotta. Siellä, missä tunsin kaikki lähimetsät kuin omat taskuni. Kesä on ihmeellistä aikaa, suurin osa ainakin omista lapsuusmuistoistani ajoittuu juuri kesälle — ehkäpä juuri tästäkin syystä tämä vuodenaika lämmittää sydäntä niin erityisesti.

Nykyisessä kerrostalossamme tässä Rovaniemen keskustassa on 18 parveketta, kahdella niistä on kukkia. Mietin joka päivä, miksei useammalla? Asuisin mielelläni kukkameritalossa. Ehkä sitten joskus. Siihen asti keskityn kukittamaan omaa parvekettani. Ihanaa tiistaita!

 

Suhteet Sisustus Oma elämä Mieli