Vaaleanpunaista nassuun!

vadelmajaatelo_halopieniaikuinen.jpg

Tämä on sitä aikaa vuodesta, kun jäätelöaltaat kutsuvat itse ketäkin. Välillä kuitenkin tuntuu, että tuo kutsuhuuto on suunnattu erityisesti minulle. Niin, että tule vaan Hannamari ja osta se Classic, jotta saat kärvistellä hetken nautinnon jälkeen vatsakipuinesi! Ja välillä minä sen teenkin, mutta vain jos on hyvä syy — kuten ystävien seura. Vaikka on ruokia, joita en syö ollenkaan niin äärimmilleen viety ruokanatsismi ei silti kuulu omaan arkeeni. Kotioloissa olen kuitenkin varautunut paremmin ja jäätelönhimon iskiessä kaapeista löytyy kaikki tarvittavat raaka-aineet maidottoman jäätelön valmistamiseen. Just in case.

Koska prosessoidusta lehmänmaidosta valmistetut jäätelöt eivät tee omalle iholleni tai vatsaparalleni hyvää, olen saanut etuoikeuden opetella valmistamaan maidottomia ja silti hykerryttävän herkullisia jätskejä. Itse rakastan jäätelöiden kermaisuutta, mutta eipäs hätää — lehmänmaito kun ei ole ainoa juttu, jolla jäätelöstä saa kermaista! Itse asiassa tavallisten markettijäätelöiden kermaisuus ei ole vain kerman ansiota — jäätelöihin nimittäin pumpataan ilmaa todella paljon, jotta koostumuksesta saadaan tarpeeksi kuohkea ja helposti leikattava. Huijauksen makua!

Meillä kotona tehdään yksinkertaista raakatäysjäätelöä, johon ei pumppailla mitään ylimääräistä, vaan maku saadaan aidoista raaka-aineista. Muutama päivä sitten meidän kahden herkkuhampaan iltaa piristi ihana ja supersimppeli vadelmakermajäätelö.

Kotijäätelön valmistukseen tarvitaan oikeastaan vain blenderi ja hyvät raaka-aineet. Jos haluaa vielä hifistellä, arsenaaliin tulee myös pakastin ja jäätelökone. Kermaisuutta koostumukseen tuo hyvin paksu luomukookoskerma, jonka makukin on peitettävissä, mikäli ei ole kookoksen ystävä. Toinen kermaisuuden tuoja ovat cashew-pähkinät — jäätelöohjetta tämän raaka-aineen pohjalle tulossa pian. Vaan miten valmistetaankaan kirpeän makeaa vadelmajätskiä? No näin:

vadelmajaatelo_halopieniaikuinen_1.jpg

Kermainen vadelmajäätelö kahdelle

200 g pakastevadelmia

1 dl tocotrienols-jauhetta

2 dl kookoskerma

2 rkl maca

0,5 dl lucuma

(0,5 dl hunaja)

Säilytä kookoskermat aina jääkaapissa, jotta koostumus muuttuu jäisten marjojen kanssa jäätelömäiseksi. Blendaa kaikki blenderissä tasaiseksi massaksi ja nauti heti — tämä versio ei tykkää odottelusta, vaan odottaa lusikointia heti 🙂 Itse en ole kovin makeanperso, joten en käyttänyt hunajaa ollenkaan. Maku jää silloin kirpeän vadelmaiseksi. Jos sinä pidät makeasta, suosittelen lisäämään tuon ohjeessa olevan hunajamäärän massaan.

vadelmajaatelo_halopieniaikuinen_2.jpg

Nautitaan rauhassa makustellen, hyvässä seurassa.

(Tai oman rakkaan kainalossa, kuten minä tein.)

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Vastuullisuus

My coffee inc. Mushrooms

elnaturaliste_halopieniaikuinen15.jpg

Aamuaurinko yhdistettynä parvekkeeseen ja superkahviin on aika hyvä aloitus päivälle. Rakastan laadukasta, tummapaahtoista luomukahvia. Nautin sitä silloin, kun mieli tekee. Joskus menee viikkoja ilman, toisinaan maistuu useampi espresso päivässä. Harvoin kuitenkaan juon kahviani ilman sieniä, jotka ovat vieneet kahvihetkeni täysin uusiin sfääreihin.

zest_spark_halopieniaikuinen1.jpg

Monille tutuin tapa käyttää sieniä on ruoan seassa. Herkkusieniä, shiitaketta, korvasieniä… Toisin kuin edellä mainituissa ruokasienissä, lääkinnällisistä sienistä löytyy mielettömästi enemmän tehoa ja vaikutusta immunologiaan, yleiseen jaksamiseen sekä mentaaliseen tasapainoisuuteen. Jaakko Halmetoja painottaakin luennoillaan usein sitä tosiasiaa, että me ihmiset olemme geneettisesti lähempänä sieniä kuin esimerkiksi marjoja.

Itse olen ihastunut suuresti Luontolifen instant-juomiin, Zestiin ja Sparkkiin. Kyseessä on kaksi helposti mukana kulkevaa sienisekoitus-pussukkaa, joilla on hieman eri koostumus ja vaikutus. Juomasekoitusten makeutus on hoidettu luonnollisesti mm. lakritsinjuurella, piparmintulla ja stevialla, joten maut ovat siis aika kohdillaan, vaikka näitä joisi pelkästäänkin!

Sparkissa on käytetty lääkinnällinen sieni on Cordyceps, josta Fitness First kertoo seuraavasti:

Ensimmäinen viite Cordycepsin käytöstä kiinalaisessa lääketieteessä on 1082-luvulla ja Eurooppaan se on tullut Pariisin kautta vuonna 1726. Cordycepsiä on käytetty perinteisesti lääkinnällisenä yrttinä maksan, keuhkojen, fyysisen energiatason ja vastustuskyvyn parantamisessa sekä nuorentamaan ja parantamaan seksuaalista energiaa.

Itse käytän Sparkkia ennen lenkkejä ja kirjoitustöitä. Askel kulkee nimittäin paljon letkeämmin! Jotain kertoo myös se, että ovathan Cordycepsiä käyttäneet myös ne kiinalaisnaiset, jotka pokkasivat vuoden 1993 MM-kisoissa voiton itselleen. Itse olen kokenut, että Spark antaa sellaista energiaa ja virtaa, jota ei oikein muualta saa. Vaikka syö puhtaasti ja raakapainoitteisesti, saa Sparkista aivan erilaista keskittymiskykyä ja jaksamista.

zest_spark_halopieniaikuinen2.jpg

Toinen jauhepusseista on Zest, jonka pohjana toimii reishi (lakkakääpä) ja jota maustaa lakritsinjuuri, anis ja minttu. Raikaswebin Jarkko kertookin reishistä seuraavasti:

Yli 2000-vuotta vanhassa kiinalaiseen lääketieteeseen perehtyvässä tekstissä luokiteltiin 365 erilaista “lääkettä”. Ykköseksi nimettiin reishi, jota tuossa opuksessa kutsutaan Jumalten yrtiksi. Reishillä onkin todella vahva asema perinteisessä kiinalaisessa lääketieteessä. Tämä arvostettu sieni vahvistaa immuunijärjestelmää, ehkäisee ja jopa parantaa syöpää, edistää sydämen ja verisuonten terveyttä, lievittää stressiä, auttaa uniongelmiin ja ehkäisee allergisia reaktioita sekä tulehduksia. Lisäksi reishin on todettu auttavan lihaskipuihin ja niveltulehduksiin ja reishin onkin sanottu olevan yhtä tehokas juttu, kuin kortisoni, mutta ilman sivuvaikutuksia. 
 
Mihin se reishin maaginen teho sitten oikein perustuu? Todennäköisesti yksi suurimmista tekijöistä on siinä, että reishi, kuten muutkin vahvat adaptogeenit pystyvät tasapainottamaan kehon toimintaa ja moduloimaan immuunijärjestelmäämme. Reishistä, pakurista ja monista muista lääkinnällisistä sienistä on löydetty runsaasti farmakologisesti aktiivisia aineita, joista tietysti myös lääkeyhtiöt ovat varsin kiinnostuneita. Itse olen varma siitä, että sienet näyttelevät merkittävää roolia, kun tulevaisuudessa tehdään jonkinlaisia lääketieteellisiä läpimurtoja syövän tai muun vakavan sairauden hoidon suhteen.

zest_spark_halopieniaikuinen3.jpg

Eniten huomaan Zestin vaikutukset siinä, että ajatukset kulkevat kirkkaammin. Olen hyvin taipuvainen multitaskaukseen, joka on onneksi alkanut vähentyä, koska jaksan keskittyä paremmin siihen yhteen asiaan mitä olen tekemässä. Tähän vaikuttanee Zestin lisäksi myös se, että olen alkanut tietoisesti käyttää aikani koneella hyödyllisemmin.

Toinen hyöty, joka Zestistä on ollut havaittavissa, on elimistön puhdistuminen. Kuonat ovat lähteneet selkeästi liikkeelle tämän myötä ja hiki virtaa — hyvä vain että saa lymfaa tätäkin kautta vauhtiin! Käytän näitä pusseja aina silloin, kun mieli tekee. Joskus kahvin kanssa, joskus pelkästään. On päiviä, jolloin olen niin hyperaktiivinen, ettei minulla ei ole mitään asiaa kahvipannun ääreen, mutta joina voin kuitenkin juoda vaikka lämmintä Zest-teetä 🙂 Intuitiota kannattaa aina kuunnella ruoka-, ja juomavalinnoissa, sillä kyllä keho tietää mitä se tarvitsee.

Oletteko te kokeilleet Zestiä tai Sparkkia?

Psst. Pienenä loppuhuomautuksena tähän postaukseen se, että kyseessä ei ole maksettu mainos, vaan tyytyväisen ja maksavan asiakkaan aito tyytyväisyys 🙂 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Terveys