K niin kuin keskiviikko ja kaalipäivä

kaalisalaatti_halopieniaikuinen0094.jpg

Hävettää ihan tunnustaa, mutta vasta tällä viikolla tein ensimmäisen kerran elämässäni kaali-puolukkasalaattia, vaikka se on aina ollutkin mun herkkua. Jostain syystä tämä lähinnä kouluruokalassa tutuksi tullut salaatti oli jäänyt unholaan. Mutta ai kun on hyvää!

kaalisalaatti_halopieniaikuinen0095.jpg

Kyytiä sai tänään myös luomukukkakaali, josta tehtiin leffanaksuja. En ollut ennen kukkakaalin ystävä (varsinkaan höyrytettynä), koska sen maku oli mielestäni niin kirpeä ja ”kova”. Luomukukkakaalissa ei tätä ongelmaa ole, joten siitä on kehkeytynyt yksi lempikaaleistani ja se menee mukavasti kypsentämättäkin.

kaalisalaatti_halopieniaikuinen0096.jpg

Me olemme koko perheen voimin (Topi-koiramo mukaanlukien) korkeassa kuumeessa kotona. Ihmettelin eilen heikkoa oloani ja huimausta, kunnes tajusin mitata kuumeen. Mittari näytti lukemaa 38,5 joka on hyvin epätavallista minulle. 

Kaverini Tomppa sanoi eilen facebookissa hyvin kuume-päivitykseeni:

Puhistusta! 🙂 Ota kiitollisuuella vastaan hei, kehon suursiivous! 🙂

Juuri näin! Vaikka olo on kurja, otan tämän viestinä siitä, että elimistö tekee nyt työtään ja puhdistaa itseään. Vielä enemmän siksi, että mulla on varhaislapsuuden jälkeen noussut korkea kuume vain kaksi kertaa ja tämä on niistä toinen. Ruoka ei paljoa muutoin maistu, mutta tällaiset tuorejutut menee. Mungpavun idutkin ovat saaneet kyytiä. 

kukkakaali_halopieniaikuinen0093.jpg

Täällä siis möllötellään sairaspedissä karpalomehua ja väinönputkitippoja makustellen. Mukavaa viikkoa!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys Vastuullisuus

Soppasiskot

soppasiskot.jpg

Hola täältä aurinkoiselta Napapiiriltä! Valmistelen parhaillaan päivitettyä versiota happo-emästasapaino-kirjoituksestani, joka löytyy vanhan blogini puolelta. Vinkkaan tällä viikolla myös mahtavista kirjauutuuksista, joiden lukeminen on innostanut ja inspiroinut ainakin minua tekemään simppeleitä muutoksia arkisyömiseen. Jaan tässä postauksessa erään arkirutiinini aamuistani.

keittio_halopieniaikuinen0094.jpg

Pääsääntöisesti jokaisen länsimaalaista ruokaa syövän elimistö on hyvin hapan. Liian hapan elimistö aiheuttaa erilaisia sairauksia, joista lisää myöhemmin happo-emästasapaino-kirjoituksessani. Omat kevätaamuni alkavat tällä hetkellä seuraavalla itsepuristetulla mehulla:

Aamun emäspotti

2 tuoreen luomusitruunan mehut

1-2 luomuappelsiinin mehut

Valikoin kaupassa aina mahdollisimman pehmeitä ja kypsiä hedelmiä, sillä vain ne tuottavat elimistössämme emästä. Nyt huomio te raakojen banaanien ystävät! Raa´at hedelmät synnyttävät elimistössä happamaa palamistulosta eivätkä palvele terveyttämme sillä tavalla, jolla ne voisivat.

Minulla ei vielä ole pro-mehustinta, joten puristelen muovisella puristimellani noista aineksista juoman ja juon sen pillillä pikkuhiljaa 🙂 Jos maku tuntuu liian ytyltä, voit laimentaa juomaa lisäämällä aitoa lähdevettä. Sitruuna on hapan, mutta tuottaa elimistössämme emäksistä palamistulosta ja lisäksi se hellii yhtä tärkeimmistä elimistämme: ”jätteenpuhdistuslaitostamme”, eli maksaa! 

Itse huomaan selkeän eron kraanaveden ja lähdeveden imeytymisessä. Kraanavesi jää kudoksiini ja turvottaa. Lähdevesi sitä vastoin tuntuu menevän perille joka soluun ja virkistävän elimistöäni oikeasti 🙂 Me käymme hakemassa lähdevetemme Korkalovaaran lähteestä, jonne pääsee ajamalla Töyrästien päähän ja patikoimalla alamäkeen n. 300 metriä. Vesireppujen kanssa ylös kipuaminen käy sitten siitä kuuluisasta hyötyliikunnasta, mutta tuolla metsässä sielu lepää!

soppasiskot-brunssi.jpg

Ja hei, jos teitä kiinnostaa mikä ihmeprojekti on Soppasiskot, käykää kurkkaamassa täällä

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Työ