Milk Stalker

maito_halo_pieni_aikuinen.jpg

Mitä nuoret silmäni näkevätkään? Oltiin eilen Oulussa Katjan kanssa luentoreissulla ja siinä Raksilan Citymarketissa vieraillessamme törmäsimme tällaiseen: raakamaitoa kaupan hyllyllä.

En nyt suorastaan suosittele ryntäämään maito-ostoksille, sillä aika harvalle se loppujen lopuksi sopii (ainakaan niissä määrin, joissa suomalaiset sitä tapaavat kitata) — mutta silti, edistystä. Luomua ei tämä raakamaito valitettavasti ollut. 

Toinen uutukainen on tullut Arlalta:

maito2_halo_pieni_aikuinen.jpg

Homogenoimaton luomutäysmaito. Tuote on pastöroitu, jolloin on auttamattakin selvää, että tuotteesta on tapettu kaikki hyvät ja pahat bakteerit, ravinteet sekä entsyymit, jotka auttaisivat maitoa pilkkoutumaan elimistössämme paremmin.

Näkisin kuitenkin, että homogenointi on vielä astetta suurempi pahis kuin pastörisointi, sillä se muuttaa maidon molekyylikoostumusta hurjan paljon. Mitä siitä seuraa? Pähkinänkuoressa maito pääsee limakalvojemme, kuten suoliston, mahalaukun ja verisuonten läpi, jolloin esimerkiksi maidon proteiinit eivät ehdi tulla käsitellyiksi elimistössämme. Nuo ärhäkät proteiinit pääsevät siis suoraan verenkiertoomme nostamaan hiljaisen tulehduksen määrää. 

maito3_halo_pieni_aikuinen.jpg

Vaikka en maitoa itse juo enkä sitä suosittele, on tämä paljon parempi vaihtoehto kuin pastöroitu, homogenoitu, tavallinen rasvaton/kevytmaitopurnukka. Kannattaa pitää mielessä, että prosessoidun maidon kaseiini-proteiini vaurioittaa suoliston pintaa estäen ravintoaineiden imeytymistä. Jos suolisto on huonossa kunnossa, heivaa maitotuotteet tai vaihda raakamaitoon.

Meillä kuluu lähinnä täyskermaa (kahviin) ja joskus harvakseltaan hapanjogurttia. Juotavan maidon voi korvata helposti esimerkiksi seuraavilla jutuilla:

• Mantelimaito

• Vuohenmaito

• Kauramaito

Maitoasiastakin saisi pitkät sepostukset aikaiseksi, mutta jätetään jotain seuraaviinkin kertoihin. Rovaniemen marketeista en ole vielä bongannut Arlan homogenoimatonta luomutäysmaitoa. Mulla tulee maidosta aina mieleen myös mielikuva vauvasta, mikrosta ja muovituttipullosta — haluatteko kuulla tästä joskus lisää?

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Vastuullisuus

Ormus Supergreens

ormus_viherjauhe4.jpg

Uskotteko, jos sanon että viherjauheeseen voi tulla himo sen herkullisen maun ansiosta?  Tilasin iHerbistä ylistettyä Ormus Supergreensiä, joka ylitti odotukset täysin. 

ormus_viherjauhe1.jpg

Ormus sisältää alfalfaa, ohranorasta, vehnänorasta, kauranorasta, pinaattia, persiljaa, yuccaa, piparminttua ja steviaa. Se, mikä tekee tästä viherjauheesta paremman kuin mikään muu, johtuu näistä seikoista:

1) Kaikki raaka-aineet ovat kasvaneet vulkaanisilla alueilla, jotka siis ovat luonnostaan hyvin mineraalipitoisia. Ja kuten hyvin tiedätte, mineraalit poistavat turhaa kuonaa, puhdistavat suolistoa, kirkastavat sitä kautta ihoa, lujittavat luustoa, neutraloivat kehon happamuutta ja auttavat ravinteita imeytymään paremmin. 

Lisäksi tavarassa on paljon klorofylliä, eli lehtivihreää. Klorofyllin koostumus muistuttaa hyvin paljon oman veremme koostumusta ja siksi se toimii erinomaisena vitamiinien lähteenä. Mitä ravinteikkaampaa ruokaa syömme, sitä enemmän meillä on käytössämme energiaa aivotoimintaan, inspiraation löytämiseen ja melkeinpä mihin vain! Pidän itse todella tärkeänä energistä fiilistä, koska olen tekevä tyyppi, jolla on aina 100 rautaa tulessa. Olen huomannut, että ruokavaliollani möllötysväsy on paitsi tylsää, myös turhaa (en ole 100 % raaka, keskityn ennemmin ruoan laatuun, ravinnetiheyteen ja makuun). Vireystason nostoon ja energisyyden lisäämiseen juuri tällaiset viherjauheet ja muut superfoodit ovat loistokamaa.

ormus_viherjauhe3.jpg

2) Ormus Supergreens on kylmäkuivattu, jolloin ravinteet ovat vielä probioottisia ja bioaktiivisessa, erittäin hyvin imeytyvässä muodossa. Tämä on tärkeää varsinkin niille, joiden kroppa — ja erityisesti suolisto — on huonossa jamassa! Jauhe tasapainoittaa suolistoa ja tarjoaa hyvän kasvualustan hyvisbakteereille. Yli 40 asteen lämpökuivauksessa vitamiinit (varsinkin C) ja mineraalit alkavat tuhoutua ja silloin tuotteesta ei olisi kuin kuitulisäksi.

Itse tilasin Ormuksen vasta nyt, vaikka se on ollut tilauslistalla jo pitkään — enkä kuulkaas kadu yhtään tähän uhraamiani pennosia! Jotkut ovat haukkuneet Ormuksen makua, mutta minä tykkään tästä to-del-la paljon. Jauhe maistuu veteen sekoitettuna taivaalliselta, freesiltä, hivenen vihreältä  ja vähän salmiakkiselta (miljoona lisäpojoa tästä). Tuomas voi allekirjoittaa saman kokemuksen 🙂

ormus_viherjauhe5.jpg

Ormusta miksattuna opti-camun kanssa

Epäilin ennen tilausta tuotteessa olevan stevian makua, sillä Suomesta saatavat steviajauheet ovat melkein laitaa lukien ”kemiallisen” makuisia, vaikka luonnollisia ovatkin. No, stevia toimii Ormus Supergreensissä loistavasti ja on laadultaan hurjan paljon parempaa kamaa kuin Suomessa myytävissä versioissa, sen huomaa maun pehmeydestä.

Mulla on sellainen tutina, että pussi ei meillä kauan kestä. Pitäisiköhän heti perään tilata toinen? Esittelen muita paketissa tulleita juttuja myöhemmin, jos ne ovat postaamisen arvoisia 🙂 

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Vastuullisuus