Hetki minulle.

1super_pirtelobaari_halo_pieni_aikuinen.jpg

Joulukuun suurin oivallukseni on se, että hyvinvointi on itselleen ajan antamista juuri silloin, kun sitä olisi siihen vähiten käytettävissä. Oman ajan varastaminen voi vaatia anteeksiantoa vaativaisemmalta minältä, mutta se auttaa huomaamaan, että so not.

Vaikka tämän kuun postaussaldon perusteella minulla olisi kaikki oikeudet kuukauden huonoimman bloggaajan palkintoon, ei niin ole kuitenkaan arjessa — siinä merkityksellisimmässä. Olin (taas) tänään ihan pää tyhjänä siitä mitä kirjoittaa, mutta turhaan. 

1halo_pieni_aikuinen.jpg

Aamunaama au naturel, joka on silmänalusia lukuunottamatta (!) aika hyvässä kunnossa.

Siispä luovuin kirjoituspohdinnoista, ajattelin että aivan se ja sama. Elämästä väsyneenä marssin tänään suihkun lämpöön uuden Lakshmin Pitta-kasvonaamion sekä Linnean kookos-puolukka-vartalokuorintapurnukan kera. Lämpöinen suihku kuori stressin kerroksittain pois ja jäljelle jäi vain rauhoittunut mieli. Hetki kuivaharjausta ja Weledan huumaavaa koivu-vartaloöljyä viimeistelivät fiiliksen. Weledan öljysarjasta tyrni ja granaattiomena ovat myös <3

Joulukuussa olen:

• Matkustellut rakkaani kanssa 

• Saanut selvyyden moniin vuotta 2012 koskeviin työjuttuihin 

blenstec_halo_pieni_aikuinen.jpg

• Ihastunut uuteen Blendteciin ja vannonut sille pitkää rakkausliittoa <3

• Tehnyt ystävälleni koehäämeikin luonnonkosmetiikalla ja onnistunut siinä 

• Vastaanottanut juontajan pestin samaisiin häihin ja keksinyt toisen ystävän kanssa juonikasta ohjelmaa

linnea3_halo_pieni_aikuinen.jpg

• Miksaillut kaamosaamuille appelsiinishampoota, jotta piristyisin = turveshampoo + eteerinen appelsiiniöljy.

linnea_halo_pieni_aikuinen.jpg

• Varastanut kiireen keskellä aikaa itselleni suihkun lämmössä, luksusluomukosmetiikalla itseäni lellien. As today.

halo_pieni_aikuinen.jpg

• Luennoinut Lapin luomusta ja luksuksesta

super_pirtelobaari_halo_pieni_aikuinen_1.jpg

• Työskennellyt Tuomaksen kanssa Super-Pirtelöbaarin kimpussa

super_pirtelobaari_halo_pieni_aikuinen_2.jpg

• Kiireestä huolimatta olen pystynyt kuuntelemaan ja ohjailemaan todella helposti elimistöni mielihaluja syömisten suhteen. Voin paremmin kuin moneen kuukauteen.

msm_halo_pieni_aikuinen.jpg

• Hoitanut ihoani huolellisesti sekä ulkoa että sisältä. Riittävä hapensaanti, vedenjuonti sekä salaiset aseeni Opti-MSM+Madre C tekevät iholle ihmeitä jo viikossa (trust me). Mun aamucomboon kuuluu 1 rkl Opti-MSM-jauhetta ja 2-3 mittaa Madre C-jauhetta.

En tiedä mitä on tapahtunut, sillä yleensä kiireen keskellä minulla on helppo luistaa tietyistä rutiineista, jotka auttavat jaksamaan (fiksu syöminen, ihonhoito, liikkuminen). Nyt olen pystynyt kiireen keskellä noihin kaikkiin paremmin kuin koskaan ennen. Epäilen syyn olevan niinkin yksinkertainen kuin em. asioista stressaamisen lopettaminen = rutiinit jatkuvat luonnostaan.

Olen mietiskellyt paljon myös sitä, mitä bloggailla teille nyt joulun alla. Omani kun ei ole täynnä joulua, koska en sitä sen koommin edes viettele. Te kiireiset saatte siis juhlapyhien ympärillä enemmänkin hemmottelu-, ja resepti-, kuin lahjavinkkejä — se nimittäin on minun mielessäni nyt 🙂 Odotan innolla, että pääsen koostamaan vuoden 2011 sanoiksi — niitähän nimittäin tulee riittämään.

Ihmiset, ystävät. Tunnen hassuutta siitä, että puhun vain itsestäni postauksen verran. Minulla kiinnostaisi kuitenkin todella paljon TE SIELLÄ. Miten juuri sinulla menee? Mitä olet tehnyt tänään? Miten voit? Kerro <3

Jos kiire painaa päälle, laittakaa simmut kiinni ja huumaantukaa Agnesista:

Hempeissä ja pehmeissä tunnelmissa,

Hannamari

Kauneus Oma elämä Hyvä olo Meikki

HaLon haastattelussa: Maria Lönnqvist

maria_lonnqvist_halo_pieni_aikuinen.jpg

Teidän ihanien lukijoiden kunniaksi päätin keksiä blogiin jotain kivaa ja erilaista! Yksi minua suuresti inspiroiva ihminen on Tampereen Shasaltakin tuttu aurinkoistakin aurinkoisempi Maria Lönnqvist.

Uskomattominta on ehkä se, että hän on vasta 17-vuotias yrittäjä sekä intohimoinen Raw Chef. Kävimme elokuussa Tuomaksen kanssa Tampereella ja vierailimme myös Shasalla, jossa sain maistettavakseni aivan taivaallista sitruunaraakakakkua ála Maria — siinä oli kaikki enemmän kuin kohdallaan. Päästetään Maria itse kertomaan mikä häntä inspiroi raakakokkailussa ja saattaapas hän jakaa muutaman aarteen omasta reseptiarkustaan HaLon lukijoille!

Hannamari: Miten kiinnostuit raakaruoasta? Oliko taustalla jokin vaiva/sairaus, jota halusit parantaa vai pelkkä mielenkiinto kokeilla tms? Miten itse koet raakaruoan vaikuttaneen sinuun fyysisesti ja mentaalisesti?

Maria: Olen aina pitäny ruuanlaitosta ja uusien asioiden kokeilemisesta ja varsinkin terveys, historia ja muiden auttaminen/opettaminen ovat kiinnostaneet. Ennen kuin tiesinkään raakaruoasta, söin paljon kasviksia, marjoja ja pähkinöitä – raakana tai kasvikset höyrystettynä ja vältin turhia eineksiä, huonolaatuisia eläintuotteita sekä viljoja. Kuitenkin, tämän vuoden ensimmäisinä päivinä googlettelin jotain yrtteihin liittyvää, kun törmäsin Heidin Quinoaa-blogiin, Jaakon TEDx-videoon, Uskalla Innostua-sivustoon… ja siitä se lähti. Olo oli aivan mahtava, olin intoa täynnä ja elämään tuli selkeyttä hetkessä. Päätin perustaa blogin ja kirjoittaa sinne asioista, joista olin kiinnostunut. Kokeilin koko ajan jotain uutta ja pikkuhiljaa ne raw kokkailun taidot karttuivat 😉 Mielenkiintoisinta oli huomata, että puhdas, tuore ja todella monipuolinen raakaruoka kyllä auttoi oman kehon kuuntelussa ja selkeytti mieltä monen muun asian ohella; tutustuin uusiin uskomattoman hienoihin ihmisiin, pääsin tapahtumiin joista osasin vain unelmoida ja sain paljon uusia näkökulmia myös henkisestä kasvusta. Ymmärsin myös, että elämässä kaikki todella on mahdollista, joten tulevaisuudenkin näkymät kirkastuivat.

Hannamari: Mikä saa sinut inspiroitumaan raakaruoan kehittämisestä/valmistamisesta yhä uudelleen?

Maria: Inspiroidun aina siitä, että raakaruokaa voi soveltaa miten päin tahansa, kunhan vähän aikaa on kokeillut kaikenlaista – mahdollisuuksia on äärettömän paljon. Juurikin se että monet eivät vielä tiedä, että on mahdollista valmistaa herkkuja luonnollisesti niin, että ne ovat käsittämättömän hekullisia, terveellisiä, gluteenittomia, laktoosittomia, vähähiilihydraattisia ja kaikin puolin laadukkaita, inspiroi raakaruoan pariin ja tuomaan sitä enemmän ihmisten tietoon, ilman että se olisi pelkkää salaatin puputtamista tai ituja ja teetä. Kokkailu ei myöskään ole mitään ufotiedettä, vaan äärimmäisen helppoa, tässähän käytetään vain yhtä-kahta laitetta ja ruoka on valmis hetkessä. Raakaruoka on aina todella kaunista ja värikästä ja siitä saa aina loistavia otoksia, yksi hauskimmista kokkailun vaiheista on valmiiden annosten kuvaaminen. Elävä ravinto on myös sopusoinnussa luonnon kanssa ja tähtäänkin tulevaisuudessa varmasti vielä enemmän suomalaisiin lähimetsien antimiin, unohtamatta kuitenkaan eri puolilta maailmaa löytyviä upeita luonnoantimia makuineen ja tuoksuineen.

Hannamari: Oman raakakeittiösi kulmakivet (lempiraaka-aineet, laitteet)?

Maria: Suosikkeihini kuuluu kaikki, mitä en vielä ole kokeillut. Tällä hetkellä kiinnostaa irish mossin käyttäminen raakakokkailuissa. Tärkeintä on, että keittiössä on hyvien ainesten lisäksi laadukkaat laitteet, kuten esimerksiksi Vitamix ja laadukkaat välineet eikä muovia. Köyhällä ei ole varaa halpaan – parasta mitä tein, oli hankkia Vitamix heti, kun tiesin, että tulevaisuudessa tulen tekemään pirtelöitä päivittäin ja mahdollisesti myös leipomaan sillä kakkuja. Huonommalla laitteella rahaa olisi kulunut todella paljon uusien blendereiden hankintaan.

Hannamari: Mitkä asiat määrittävät eniten sitä, mitä valmistat? (maku, terveysaspekti tms…)

Maria: Aika lailla kaikki ovat tärkeitä; maku, helppous, tervellisyys ja ulkonäkö yhdessä sopivissa suhteissa niin, että vesi herahtaa kielelle ja muutkin innostuvat kokeilemaan. Parasta on, kun keittiössä on hauskaa ja ilmoilla on pientä naurunremakkaa… Valmistan ruokia ja herkkuja aina inspiraation mukaan, vähän fiilistellen ja parhaat reseptit ovat syntyneet spontaanisti kokeilemalla. Uusimpana tulokkaana M.L. Raw Dessert Collecitioniin Marjarahkakakku.  

Hannamari: Minkälaisia tulevaisuudenunelmia sinulla on raakaruokaan liittyen; voisimmeko ehkä odottaa sinulta huikaisevaa The raw chef-kirjaa jossain vaiheessa?

Maria: Suunnitelmia riittää pitkälle aikavälille ja kuitenkin iloitsen kaikista pienistäkin asioista. Unelmoin muun muassa ulkomailla kokkailusta eri maiden ruokakulttuureita soveltaen terveellisempiin suuntiin, kakkukursseista, monista erityylisistä valmennuksista, reseptivideoista ja kaikesta hauskasta. Olisi myös mahtavaa, jos mahdollisimman moni innostuu laadukkaasta ruoasta ja elämästä niin, että joka kaupungissa saa laadukasta purtavaa ja juomaa oli se sitten luomupizzeria, jossa pizzat valmistetaan kiviuunissa tattaripohjaan kirnuvoilla, lähdevedellä, laadukkaalla suolalla, luomuraakajuustoilla, villiriistalla, -yrteillä ja -kasviksilla höystettynä tai huippu raw food-kahvila, kuten Shasa. Katsotaan mitä toteutuu! Ja kyllä, kirjoja on tulossa! 😉

img_8948.jpg

Oliivihöysteellä täytetyt sienet

Tällä reseptillä tulee täytettä n. 30-40 siitakesieneen, voit hyvin käyttää muitakin sieniä!

5dl oliiveja pieneksi pilkottuna

2.5dl pinjansiemeniä muruksi jauhettuna

5 valkosipulin kynttä murskattuna

2.5dl tuoretta basilikaa, ruohosipulia, korianteria ja tilliä pieneksi pilkottuna

Poista sienistä kannat ja aseta ne kuivurin pellille. Sekoita kulhossa yllä mainitut ainekset tasaisesti yhteen. Täytä sienet niin, että täytettä on riittävästi jokaisessa sienessä. Vie sienet kuivuriin tai uuniin ja kuivata 40 asteessa n. 12 tuntia.

screen_shot_2011-12-02_at_1.41.28_pm.png.jpg

Kiitos ihanalle ja aurinkoiselle Marialle ajatuksista sekä resepteistä — te lukijat voitte esittää täällä kysymyksiä ja ajatuksia kirjoituksesta tai ylipäätään raakaruoasta. Muistakaa myös tutustua Marian herkullisiin sivuihin:

Maria Lönnqvist: Raw Food Recipes

Mene ja Tiedä

Maria Lönnqvist — The Raw Chef @ Facebook

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Terveys