Talvipuuroa poskeen

raakapuuro_halo_pieni_aikuinen.jpg

Pitkän tauon jälkeen puurot ovat alkaneet olla meidän kotikeittiössä aika pop-juttu, kuten viime viikolla kerroin. Olen melkoinen kausisyöjä, voisin kutsua itseäni jopa kausipäivittäissyöjäksi. Saattaa nimittäin mennä kuukausia tosi raakapainoitteisesti, kuukausia ilman mitään lihaa ja sitten muutama viikko luomulihan kanssa jne. Tällä hetkellä olen siis raakapuurojen ihmeellisessä nosteessa, saas nähdä kuinka kauan. 

raakapuuro2_halo_pieni_aikuinen.jpg

Aurinkoinen talvipuuro, 1 iso tai 2 pientä

1 iso luomubanaani

3 dl yön yli liotettua kokonaista tattaria

1 tl vaniljajauhetta

0,5 appelsiinin mehut

ripaus kanelia

ripaus laatusuolaa

Surrur ja lautaselle. Päälle ehkä vähän kuivattuja omppunibsejä ja sitten vaan puurolusikka reippahasti kohti ääntä.

raakapuuro3_halo_pieni_aikuinen.jpg

Resepti on ihanan talvinen ja maukas, mutta se ei silti ollut tämän bloggauksen ainoa pointti. Halusin tällä kaikella sanoa, että kuunnelkaa mitä juuri ne teidän ihanat kroppanne pyytävät.

Ei kannata pakottaa itseään syömään jotain, mitä ei tee mieli. Multa kysytään todella usein siitä, mitä voi/saa syödä. Vaikka voinkin suurpiirteisesti antaa toimivia ohjenuoria hyvänolon syömiseen, en voi silti tietää mitä juuri tietyn ihmisen kroppa kaipaa. Oman elimistön pyyntöjä — tässä tapauksessa ruoan suhteen — ei saa ulkoistaa! Kysymyshän ei ole siitä, etteikö kehon pyyntöjä ja hätähuutoja voida ulkoistaa, mutta ei se ravintoterapeutti/lääkäri/psykologi/kiropraktikko voi kenenkään ongelmia pysyvästi poistaa.

Olkaa rohkeasti erilaisia siellä työlounaalla, älkääkä kiirehtikö syömisen kanssa. Kuulostelkaa mitä haluaisitte syödä ja valmistakaa ruoka rakkaudella. 

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Mieli Vastuullisuus

Sikin DIY-sinappitehdas

topi_halo_pieni_aikuinen.jpg

Huhheijaa ja hauska viikonloppu! Kaikki bloggaajat (ja myös koiraherramme Topi) ovat jossain ihmeellisessä herkkumoodissa, joten hypätään sitten samaan kelkkaan — joskin ei makean voimin. Jos haluaa ilahduttaa tätä tyttöä, niin tässä olis aika oiva vinkki: sinappi on mun herkkua. Sen tais tietää Teemukin, kun sitä mulle lahjaksi toi — itsetehtynä. DIY-lahjat = pure love!

sinappi2_halo_pieni_aikuinen.jpg

Sikki-sinapin ohje

1 dl sinapinsiemeniä (liota yön yli lasipurkissa reilussa vedessä)

1 rkl laatusuolaa

2 rkl omenaviinietikkaa

1 dl hapatetun säilykkeen lientä (esim. hapankaalista valutettua nestettä)

1 tl kurkumaa

Yön yli liotuksen jälkeen kaada vesi pois ja lisää kaikki aineet tehosekoittimeen ja sekoita sileäksi.Pistä ainekset kannelliseen lasipurkkiin se ravista hiukan. Anna ”seisoa” pari päivää, jolloin sinappi käy luonnollisesti ja saa makunsa.

Parhaimman käymisen sinappi suorittaa auringonvalossa, esim. ikkunanlaudalla, mutta  koska tuo efekti on näin kaamosaikaan ehkä vähän liikaa toivottu, voi homman hoitaa vallan hyvin myös kuivauskaapissa. 

Kahden vuorokauden jälkeen nosta sinappi jääkaappiin, jossa se säilyy n. kuukauden — eikä tarvittu lisäaineita! Herkkusuu kiittää Teemua shinapista suunpielet keltaisena 😉

sinappi_halo_pieni_aikuinen.jpg

Mihin sitten käyttää sinappia, jos ei kinkun päälle? Mulla yks ehdottomista herkuista on luomuruisleipä, jossa on päällä sipaus voita ja sinappia. Tai sitten luomuhernarin sekaan pieni tai vähän suurempi lusikallinen tuota keltaista ihmettä. Niin ja ihan selvyydeksi, ei täällä vielä mitään sinappismoothieita vielä tehdä. Kuhan herkutellaan.

Parasta sinappia ikinä! Trust me! 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe Vastuullisuus