Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.

Sanotaan että taivaassa istutaan sinun lähelläsi laulaen Hoosiannaa ja soittaen harppua… Ikuisuus. Miksi epäilen että ei ehdi ikuisuus pitkälle kulua kun alkaa kyllästyttämään.
Ehkä menetän paikkani – mutta en tiedä onko se haluni korkehin. Ei sen puoleen, suomalaisena häpeän myös sitä ettei korkeimppiin tahtoihini, kuulu isänmaan lipun puolesta kuoleminen.
Taisin menettää kutsun Linnanjuhliin – vaikkei sellaisia minulle ole oikein tarjottu. Ne kutsut menevät merkittäville ihmisille, sellaisille jotka ovat saaneet nimensä historiankirjoihin – vaikka ovatkin puheitten mukaan vaan heikentäneet suomen tilannetta. Siellä on varmasti sähköCarunan ja Talvivaaran ihmisille omat VIP-kortit.
Minulle sanotaan että kärsimällä saan kirkkaaman kruunun. Mummonikin kärsi – koko ikänsä ja sitten kuoli… ilman kruunua. Mitä sillä krunnulla taivaassa tekee? Onko siellä erityisen kirkaskruunuisten klubi? Saako olla lähempänä sinua laulamassa? En usko siihenkään.
Mikäli mitään olen ymmärtänyt, niin himmeämpi kruunuisia, tai peräti kruunuttomia Jeesus arvostaa enempi.

Untitled-8.jpg

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.
Miksi laitoit ne kieletyt puut kasvamaan paratiisiin? Ja sitten ihmisen hoitamaan sitä puutarhaa. Kyllähän sinä tiesit miten siinä käy. Halusitko ehkä vähän pelailla ihmisillä – kävikö ikuisuus tylsäksi? Et varmaan sen jälkeen ole ehtinyt silleen pitkästyä. Tiesitkö silloin että suomessa on tuleva sellainenkin termi, kuin ansaanjohdattaminen.
Sekin on minua hämmästyttänyt, kun sanovat Lusiferin olleen enkeliruhtinas, Valon tuoja… Niin sitten hän olikin puhuva käärme ja sitten jos hän vaihtoi tuolai hahmoa, niin miksi käärmeet kirottiin – Vai Lohikäärmeetkö vain?
Oliko Lohikäärmeet niitä joita me kutsumme dinosauruksiksi ja hukkuivat sitten Nooan päivinä? Vai sellaisia joita pyhä Yrjö sitten seivästi – olen hänet nähnyt puuveistoksissa, kirkoissa. Kyllä se on varmasti lohikäärme, sillä kirkossahan ei johdeta harhaan tahi ansaan.

Untitled-6.jpg

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.
Millaisella röyhkeydellä ison kirjan pyhät henkilöt osoittivat kuuliaisuuttaan sinulle? Mooses laskeutui vuorelta, laintaulujaan raahaten ja luki kansalle, jotta: ”Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala.” (Wikipediasta: ”Raamatussa toisena käskynä on kielto jumalankuvien valmistamiseen. Katolisessa ja luterilaisessa kymmenessä käskyssä tuo käsky on jätetty pois tai katsottu ensimmäiseen sisältyväksi lisähuomautukseksi, ja viimeinen käsky jaettu kahteen osaan.”).
Niin mitäpä tekee tämä luvattu kansa, ihan hetimiten? Liitonarkin ja sen kanteen Kerubit. Onko niin että enkeleitä saa kuvaa, mutta sinua Luoja ja poikaasi Jeesusta ei? Entä se vesien alla oleva? Kuka se on? Sekö lohikäärme?
Enkä ymmärrä sitäkään että miksi sinä käskit antaa pojalle nimeksi Immanuel ja nämä antoikin Jeesus. Onko se sallittua semmoinen tottelemattomuus?

 

Untitled-3.jpg

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.
Sanassa sanotaan että anokaa niin teille annetaan, mutta lottovoittoa ei ole kohille sattunut. Anonut olen. Onko semmoinen kiellettyjen toiveiden listalla – ja jos on niin missä? Mooseksen kirjassako? Sanassa sanotaan myös jotain semmosta että uskossaolevat voittavat ja Herra on heidän kanssaan. ”Niemisenakan poika” voitti minut tappelussa vuonna 1967. Ja pappa sano että mielummin mies maansa myy, kuin sanansa syö. Ehkä siinä oli kyse kirkkaammasta kruunusta.

Untitled-9.jpg

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.
Raamatun alkulehdillä kirjoittaja näkee suurta vaivaa erottaakseen vuorokauden ajanjaksoista, mutta me hyväksymme että Jumalan yksi päivä on kuin tuhat vuotta. Ei ollut kirjoittajalle ja hän oli henkeytetty ja Jeesus sanoi ettei muuta sanaakaan kirjoitetusta. Enkä minä ymmärrä sitäkään että Jeesus opetti rukoilemaan isää ja me rukoilaankin poikaa. Kai poika tiesi opettaessaan kolmiyhteyden paremmin kuin minä. Ja poika sanoi että pitää mennä yksin kammioon rukoilemaan, mutta missä on kaksi tahi kolme, niin siellä on hänkin. Ei siis kammiossani jossa yksin rukoilen Jumalaa, joka tietää rukoukseni aiheet muutenkin. Onko Jumala niin että kuulet rukoukseni paremmin jos rukoilijoita on useita?
Sanassa sanotaan ettei poikakaan tiedä milloin SE päivä tulee, eli poika ei ole kaikkitietävä, kuten isä. Toivon että ylösnousemus tapahtuisi kesällä, kun vainajilla ei ole talvivaatteita matkassa.
 

WP_20170509_06_07_56_Pro.jpg

Anteeksi Jumala, mutta en ymmärrä.
Kuinka jotkut voivat sanoa että vain heidän uskonyhteisönsä pelastuu? En löydä Isosta kirjasta Roomalaiskatollista, Helluntailaista enkä Lestariolaista. En löydä ikuista neitsyttä, enkä ikoneita. En löydä kuin Juutalaisia ja kristittyjä. Pääsenkö taivaaseen jos teen pyhiinvaelluksen sinne missä Kastajalta leikattiin pää, tai sinne missä on jonkun autuaan luut? En oikein ymmärrä.

Untitled-15.jpg

Mutta sen minä ymmärrän Jumala.
Että taivasten valtakunta on lasten kaltaisten ja lapset saavat kysellä. Opettajan tehtävä on vastata.

puheenaiheet syvallista hopsoa ajattelin-tanaan

Kärkölän kirkossa.

Jo vuoden 2001 joulusta, olen Kärkölän kirkossa työkseni käynyt – mutta silti astuessani 17.7.2018. Kärkölän kirkon ovista sisään jouduin paikkaan jossa en ollut koskaan ollut.
 

3.jpg

Se puoli josta tultiin kirkkomaalle toi takaoville, mutta minähän halusin etuoville.
 

2.jpg

Etuovilla oli sankarihautausmaa

12.jpg

Siellä oli vähän hautoja. Kuvassa noin puolet kaikista haudoista.

1.jpg
Uusgotiikkaa edustavan länsitornillisen punatiilisen pitkäkirkon on suunitellut L.I. Lindqvist. ja se rakennettiin 1889. Tyylisuunnan mukaiset kukat, kaaret ja pilarit toistuvat ulkokuoren tiilistä ja ornamenteista sisäosan seiniin, kattoon ja penkkien koristeisiin.

4.jpg
Ulkokuoren punainen ja kermainen pinta, vaihtuu sisällä valoon. Kirkko oli kaikkea muuta, kuin meidän… Valoisa, avara, iso. Täällä hiljentyminen on erilainen kokemus, kun 30 asteen talvipakkasessa meidän kotoisessa kaimassa.

5.jpg

Alttaritaulun maalariakaan ei tiedetä. Se on kuitenkin ilmeisesti 1700-luvulta. Lamput ovat vanhasta kirkosta ja niistä vanhin 1600-luvulta.

6.jpg

Lasimaalauksia on vain yksinkertaiset evankelistojen sympolit ja ne on P. Leinonen tehnyt.

7.jpg

Krusifiksi 1700-luvulta vahtii sakastia.

8.jpg

Salin seinillä ei montaa maalausta ole. Tämä on Paavo Leinosen tekemä 1930.

9.jpg

10.jpg

11.jpg

Edeltäjän, Kärkölän toisen kirkon pronssinen pienoismalli on entisellä sijaintipaikalla, vanhalla hautausmaalla. No se jää ensikertaan. Valitettavasti.

Lahjakirja on ehka ainoa ”grumeluu” koko temppelissä.
 

12.jpg

 

2.jpg

puheenaiheet syvallista hopsoa matkat