Hollolan Pyhän Marian Kirkko

2.jpg

Hollolan Pyhän Marian kirkko. Paljonhan tästä puhutaan, mutta onko se puheiden arvoinen. Asia on syytä kokea itse.

2.jpg

Kirkko lienee rakennettu 1495-1510 välillä ja se omistettiin Pyhälle Marialle. Tätä on edeltänyt kaksi kirkkoa, joista toisen tiedetään olleen tällä samalla paikalla. Sen rikkoi Jalle jättiläinen.
 

0.jpg

Tämän kirkon rakensivat Hollo ja Martta. Tarinan mukaan jättiläiset yrittivät rakentaa kirkon Kapatuosian mäen päälle, mutta yön tullen perustuskivet vierivät alas nykyiselle paikalleen. Kapatuosian mäki ei ole kovin korkea, vain 56 metriä Vesijärven pinnasta, mutta sielä oli hämäläisten rautakautinen varustus. 

Tarinoiden mukaan yksi jättiläisistä olisi astunut lahden yli Pyhäniemestä tuodessaan kiviä rakennustyömaalle.
Pitäisikö kertoa koko tarina?

”Moni tuntee tarinan Martasta ja Hollosta, jotka rakensivat Hollolan keskiaikaisen kivikirkon. Sen sijaan kovin harva enää muistaa kolmiodraaman, jonka osapuolia olivat Martta, Hollo ja Jalle-jättiläinen.
Jalle ja Martta olivat nuorempana rakastavaisia, kunnes Hollo pisti lusikan soppaan ja sekoitti Martan pään. Jallen ja Martan häät oli jo kirkossa kuulutettu, mutta Martta rakastui silmittömästi Holloon. Jalle sai sen jälkeen Martan puolesta painua vaikka hevon kuuseen. Jalle-paran sydän särkyi ja hän vetäytyi Hollolan syrjäisimpiin kolkkiin Jaalaan. Ennen lähtöään hän potkaisi suutuspäissään Hollolan vanhan kirkon sirpaleiksi, jonka paikalle Martta ja Hollo sitten yhdessä rakensivat uuden kirkkonsa. Jallen sydän kivettyi vuosien saatossa ja loppuelämänsä Jalle vietti poikamiehenä. Iitin Tiltukaan ei saanut enää Jallen särkynyttä sydäntä ehjäksi, vaikka tämä kuinka yritti sitä korjata.
Vuodet vierivät ja Jallen voimat hiipuivat pikku hiljaa. Eräänä harmaana syksyisenä päivänä Jallen voimat ehtyivät ja hän kävi lepäämään sammalvuoteelle, josta ei enää noussut. Tarinan mukaan hänen viimeisellä leposijallaan on jäljellä vielä tuo särkynyt ja kivettynyt sydän.”

 

1.jpg

En saanut onnistumaan kokokuvaa, joten lainaan netistä kauniin Wikipedian kuvan.
Pohjapiirustus antaa myös jonkinlaisen ennakkokäsityksen.
Huomatkaa ettei pohjoiseen ole ikkunoita. Paholainen ei näe kirkkoon sieltä.
 

M012_HK18921029_33b.jpg

A-1.jpg

Kolmanneksi suurin keskiaikaisista kivikirkoistamme. Runkohuone tässä kaksilaivaisessa kirkossa on 41 metriä pitkä ja 17 metriä leveä. Katolisella ajalla kirkkosalissa oli ainakin neljä alttaria, lisäksi alttareita oli myös asehuoneessa, kuorin yllä olleella parvella sekä ulkoseinissä. Näiden alttareiden yhteydessä oli alttarikaapit joissa säilytettiin puuveistoksia.
Pyhälle Marialle omistettu alttari oli itäisimmän pylvään juurella. Sen antemensalen (alttarin etuseinää peittävä teos) kopio koristaa nykyistä alttaria. 
Idästä laskien toisen pylvään juurella oli maalikkoalttari. Yksi alttareista oli Pyhälle Henrikille omistettu.

Kattoon iski ukkonen 28.6.1642 ja niiden tuhojen korjausten yhteydessä kirkko sai myös uskonpuhdistuksen oppien mukaisen ilmeen. 1650-luvulla tuli myös penkit ja saarnatuoli.

3.jpg

Meidän pitää näistä ovista käymän
 

1.jpg

Siis mistä ovesta
 

4.jpg
Tästä meidän tuli kulkea, upea. Kopio vuodelta 2017. Ei muuten ole ollut helppoa kopioda vanhaa ovea. Mistä löytyy sopivat laudat? Hintaa tuli 30 000€.

5.jpg

Tästä meidän piti tuleman. Entinen asehuoneen ovi on 1500-luvun vaihteessa valmistettu. Sitä vanhempia suomessa on Maarian-, Sauvon- ja Pernajan kirkkojen ovet. Väitetään että koristekuvio ilmentää sen ajan maailmankuvaan liittyvää synkretismiä. Sehän muistuttaa hannunvaakunan kuviointia.

6.jpg
Seuraava ovi on myös melkoinen kuuluisuus. Sen on kuvannut Pentti Rahikainen vuoden 1983 postimerkkiin, jota on painettu 13 000 000 kpl.

894_hollolan-kirkon-asehuoneen-ovi.jpg

Takorautakoristelun aiheena on ilmeisesti Pyhä Eustachius, vaikkakin on esitetty myös sen esittävän Pyhän Hubertuksen metsästystä.

Pääsyämme sisään, hain katseeni kohteeksi alttarin

7.jpg

Alttarista voisi sanoa, että se vaikuttaa yllättävän pieneltä, samoin polvistumiskaari. 1600-luvulta peräisin olevan maalauksen tekijä on jäänyt tunnistamattomaksi. Maalaus on 1600-luvulta ja maalattu saksalaisen Christoph Schwarzin työn mukaisesti.Lasimaalaukset ovat 1929 tehnyt Lennart Segerståle.
 

7.jpg

Kirkon lattian alle on haudattu lukuisia rikkaita pitäjäläisiä sekä aatelisia. Huomattavin lähellä alttaria: von Essenien haudat, viimeisenä ilmeisesti Didrik von Essen, vaikka se tuntuu äkkiseltään mahdottomalta. Kenraalimajuri Didrik kuoli vasta 1936 helsingissä. Taidemaalari Didrik kuoli 1922.

9.jpg
”Hollolan kirkon penkit on naulattu lattiaan kiini, mutta kun kellot soi, ne liikkuu – miten se on mahdollista?” kyselee vaimoni aika usein. Vastaus kuuluu että kellot heiluvat soidessaan… Siinä ei vain olekkaan koko totuus. Salsatar kirjoitti häistään 2011: ”…ja meille kerrottiin, että sisääntultaessa vasemmalla puolella on pylväiden kohdalla olevissa penkeissä pyörät, joilla penkit saadaan liikkumaan seinäänpäin siten, että käytävälle tulee pylväiden kohdalle tilaa niin, ett vierekkäin pääsee hyvin kulkemaan.”

10.jpg
Kirkon vanhin esine on ”Vehmaan mestarin” valmistama kasteallas 1300-luvun lopulta. Itäisimmän pylvään juurella, eli Marian alttarin kohdalla.

11.jpgTässä on yhden tuollaisen alttarin kivitaso.
 

16.jpg

Lehtipuusta valmistettu Pieta 1430-luvulta. (Michelangelon Pieta on 1499). Tämä lienee valmistettu Preussissa.
– Fransiskaanien teksti kertoo, että Maria vaati saada itkeä poikaansa, kun miehet olivat ottaneet Jeesuksen ristiltä. Legenda kuvaa, kuinka Maria itki poikansa kuolemaa, jonka jälkeen tämä haudattiin.

8.jpg

Pyhä Yrjö, tuo roomalainen sotilas, martyyri, partiolaisten suojeluspyhimys.

2.jpgCleolinda (Elya), kuninkaan tytär. Suossa makaava lohikäärme ja taustalla lammas. Tarinan maa oli Libya ja kaupunki Salem. Minä en vain löytänyt Libyasta Salem nimistä kaupunkia.
 

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

3.jpg

Evankelista Johannes, Diakoni Stefanus, ?, Piispa ?, Piispa Henrik.

1.jpg

Jaakob vanhempi, Katariina Aleksandrialainen, Dionysios (ainoa suomessa), Laurentius, Olavi.
Sitten sakastiin kurkkaamaan.
 

13.jpg

Oli kiva nähdä kuinka täällä työkaverit ovat asiat järjestäneet.15.jpg
Katsokaa kuinka hyvin sopiikaan tämä hylly, kokonaiskuvaan.
 

9.jpg
Ja tämäkin.
 

7.jpg

Katsotaan sitten saarnatuolia
 

10.jpg

Mainiot hahmot, saavat hymyn huulille.

Jalkapuun lisäksi toinen kirkon rangaistusmuoto oli ns. häpeäpenkki. Se  oli tarkoitettu erityisesti langenneille naisille,  avio- ja siveellisyysrikoksista tuomituille. Häpeäpenkkiin saattoi päätyä myös tottelemattomuudesta vanhempia kohtaan ja myöhempinä aikoina myös varkauksista.  Häpeäpenkki otettiin käyttöön joskus 1600-luvun loppupuoliskolla. Penkistä on käytetty nimeä musta penkki, sekä syntipalli! Nimi johtui siitä, että,  oli todella kova häpeä seistä siinä kaiken kirkkokansan  tuijotettavana. Voi vain kuvitella aikalaisten sipinät ja supinat… Ennen  häpeäpenkin käyttöönottoa synnintekijän oli täytynyt seistä  kirkon lattialla.
Opas kertoi että ensikertaa rankaistu istui alinna ja kolmannen kerran rankaistu ylinnä. Alin istuin on levein ja kulunein.
Vuoden 1693 kirkkokäsikirjan mukaan julkiseen kirkkorangaistukseen tuomitun tuli  yhtenä sunnuntaina jumalanpalveluksen ajan  seistä häpeäpenkissä aina siitä hetkestä alkaen, kun  soitettiin kirkonkelloilla  toisen kerran kokoon kirkkoväkeä.  Kun jumalanpalvelus päättyi, tuomittua käskettiin astumaan keskelle kirkon lattiaa ja siinä hän sai vastaanottaa synninpäästön seurakunnan edessä.
Vuonna 1741 säätyjen toimesta päätettiin ettei syntipallia käytettäisi siveysrikoksissa ja 1869 kirkkolaki poisti häpeäpenkin ja kirkkoherran julkisen varoituksen pois rankaisukeinoista.
Vaikka nämä kirkkorangaistukset tuntuvat aika julmilta, pidettiin historioitsijoiden mukaan vielä pahempana rangaistusta, jossa kiellettiin ehtoollisella käynti. Tätä voitaisiin verrata jopa katolisella ajalla käytettyyn kirkonkiroukseen.
Musta penkki eli Pecca Torum.

8.jpg

Saartio Rafaelin kirja vuodelta 1952.

1155_hollola_2017111174940.jpg

Hollolan kirkon opas 1935

130242.jpg

Mantere Heikki 1983 (Karisto) Hollolan kirkko ja 1985 (Hollolan seurakunta) Hollolan kirkko – Asutukset, kirkon ja seurakunnan historiaa.
Suur-Hollolan kirja (WSOY)
 

 

hyvinvointi hyva-olo suosittelen matkat

Pyhän Birgitan kirkon rauniot

En vierailut ekaakertaa Vihdissä, Pyhän Birgitan kirkon raunioilla.

1.jpg

On vähän epäselvää että kuuluiko tämä kirkko aikanaan meille Lohjan seurakuntaan, sillä kirkon rakentamisajankohtaa ei ole pystytty selvittämään. Ollaan siinä rajoilla. Ehkä harmaakivinen kirkko rakennettiin tänne Hiidenveden Vihdinniemeen 1500-1520 välillä. Ehkä vasta Vihdin itsenäistyttyä. Nämä kaikki tapahtuivat siinä 1400-1500 taitteessa. Vihtiin kuului tuolloin, eli siis siihenasti meille Lohjaan, myös Pyhäjärven kappeli, eli Karkkila. 

1840.jpg

Nettilöytö kuva n.1840.

Onhan täällä Vihdissä ollut puukirkko jo aiemmin, siis Lohjalla, siinä 1300-luvulla.
 

15.jpg

Vihti-nimi on yhä vailla varmaa selitystä. Nimen on arveltu olevan skandinaavisperäinen (Vight – vigja – weihs = pyhä) tai juontuvan suoraan suomalaisesta sanasta ”vihti” = vyyhti. On myös ajateltu, että kyseessä on muinaisgermaaninen johdannainen, mikä merkitsi noituutta, noitaa tai tietäjää (= witch). Uusimman selityksen mukaan nimen Vihti pohjana on linnunansan johdeaitaa merkinnyt sana vihti.
 

30.jpg

Tiedetään että Pyhän Bartholomeuksen päivänä 24.8.1507 täällä vietettiin suurta juhlaa, kun Vihdin kirkkoherra Martti (Mårthen) asetettiin virkaan.
 

2.jpg

Kirkkoherra A. J. Hipping kertoo v. 1845 ilmestyneessä pitäjänhistoriassaan: ”Kirkko oli rakennettu yksinkertaiseen goottilaiseen tyyliin. Katto oli korkea, mutta kirkko oli pieni. Ikkunoita oli vain viisi ja nekin pieniä ja matalia.”

1412534344777_1_large.jpg

Hän kertoo edelleen, että v. 1670 kirkkoon maalattiin ”ajan tavan mukaan kauniita raamatullisia kuvia”. Uusi, puinen kellotapuli rakennettiin kirkon itäpuolelle v. 1682.
 

3.jpg

Täällä kokoonnuttiin kuitenkin noin 300 vuotta.
 

4.jpg

Kirkko oli rakennettu löyhälle maaperälle, ja siksi sen seiniin ilmestyi jatkuvasti halkeamia, mistä aiheutui kalliita korjauksia. Vuonna 1656 kirkon läntinen, järvenpuoleinen pääty muurattiin suurimmaksi osaksi uudelleen. Tämä pääty seisoi sitten pystyssä yli 200 vuotta, kunnes sortui syysmyrskyssä v. 1869.
 

5.jpg

Kirkko, joka oli korjattu kauttaaltaan v. 1696, joutui isonvihan aikana (1713-21) hävityksen kohteeksi ja menetti mm. messukasukkansa ja arvoesineensä. Ikkunat olivat rikki, katto huonossa kunnossa, penkit hajotettu, ovet rikottu. Ainoastaan kirkonkellot säilyivät, sillä Sukselan Ryytän rusthollari Erik Henrikinpoika oli ottanut ne kellotapulista ja kätkenyt peltoonsa. Rauhan tultua ne kaivettiin vahingoittumattomina esiin.
 

6.jpg

Seurakuntaa muistutettiin seuraavien vuosikymmenien aikana piispantarkastusten yhteydessä useaan otteeseen lisäkorjausten tarpeellisuudesta. Lopulta v. 1758 tehtiin päätös kokonaan uuden kirkon rakentamisesta.

images.jpg

Birgitan kirkon käyttö päättyi, kun uusi kirkko valmistui Hartanmäelle v. 1772. Vanhaa kirkkoa käytettiin vielä hautakirkkona, mutta tämäkin toiminta täytyi lopettaa v. 1793 kirkon huonon kunnon takia.

7.jpg

Kahdeksan vuotta myöhemmin, 19. heinäkuuta 1801, pitäjänkokous päätti myydä rappeutuneen vanhan kirkon huutokaupalla. Kirkon kiinteä sisustus, lautaholvinen katto ja muut kattorakenteet sekä osa seinämuureja purettiin. Nimettömäksi jäänyt vihtiläinen kirjoittaja murehtii tätä vielä vuosikymmenten päästä Suomettarelle v. 1854 lähettämässään kirjoituksessa: ”Nyt rewittiin katto ja seiniäki sekä sisuskalut wedettiin kotitarpeiksi. Näin häwitettiin tämä esiwanhempiemme waiwannäkö.” Perimätiedon mukaan kirkon puuosia ja kiviä käytettiin lähialueiden navetoiden rakentamiseen. Katoton rakennus rappeutui nopeasti, ja pian paikalla oli vain sortuneet seinät kivikasoina, joille ei annettu mitään arvoa.
Huutokauppasumma oli 6 riikintaalaria ja 32 killinkiä.

8.jpg

Viime vuosisadalla alettiin kiinnostua uudelleen vanhasta kirkosta. Raunioita tutkittiin jo v. 1907, mutta suojelutöihin ei silloin vielä ryhdytty. Vuosina 1946-1952 raunioita kunnostettiin, ja v. 1961 sakaristo varustettiin katolla. Vuonna 1957 seurakunnan 450-vuotisjuhlien yhteydessä kiinnitettiin muistolaatta sakastin seinään.
 

9.jpg

Näin muuttuvaisia ovat ihmisten mielipiteet ja arvostukset. Emmepä tule ajatelleeksi, että kulkiessamme kirkonraunioiden ympärillä olemme vanhalla hautausmaalla, niin myös kirkossa sisällä, sillä arvokkaimmat hautapaikat olivat kirkon lattian alla.

54.jpg

Minun ottamani kuva kirkon länsipäädystä 2018.

 

Kirkon raunioita kesällä 2009. Näkymä kirkon länsipäädystä.jpg

Wikipedian kuva 2009.

 

hyvinvointi mieli hopsoa matkat