Espoon piispa level 2.

Ja tapahtui niinä päivinä että hän sai päähänsä mennä Espooseen. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän oli tälläisessä tilaisuudessa läsnä ja se tapahtui Jukka Mäkelän ollessa kaupunginjohtajana ja Kari Mäkisen jo jätettyä virkansa ulkoiset merkit Turun kirkkoon, alttarille.

Minä muistan, kun tuli Espoon hiippakunta.
Kavimme tutustumassa Lohjalla. Vivamossa. Paljon tuttuja kasvoja. Iloa ja uteliaisuutta. Vähän vierastettiin muutosta, mutta uutuudenjännitystäkin oli. Vuosi oli 2004 ja piispa Mikko Heikka.
Seuraavaksi tavattiin vastavalmistuneessa Kirkonkympissä Espoossa 2005.
2006 h
elmikuu 8. Sain kunnian pitää piispalle puheen, nyt Pusulassa. Piispa otti ja soitti myös äidilleni Sylville ja onnitteli 71 v. päivän johdosta. Se oli iso juttu. Niinkuin oli puheenikin, ehkä urani kohokohta. Onnistuin kai hyvin. Paikalla oli mm: Lääninrovasti Kaiku Mäenpää ja Tuomiorovasti sekä Tuomiokapitulin edustajia.
Sitten 
helmikuu 12. Piispa piti Jumalanpalveluksen Pusulassa ja minähän sain ottaa kuvan:
 

Piispa.JPG

Oli unohtumattomia keskusteluja, kuten se jossa oli mukana hänen vaimonsa Tuuli, joka mainitsi että hänen oppilaansa kutsuvat häntä piispaskaksi. Mikko Heikka siirtyi eläkkeelle 31.1.2012.

Tapio Luoma aloitti virassaan 1.2.2012. Jälleen pelättiin muutosta. Isoja muutoksia olikin tulossa… Ihan nurkan takana. Lohjan seurakunta sai lapsensa kotiin 1.1.2013. Kotiin paluu meni hyvin kaikista peloista huolimatta. Herrat olivat tehneet hyvää työtä.
 

28576184_10215473541895475_544734434460846430_n.jpg

Tapio joka oli 1987 apupappi, oli Jumalan siunaamalla työuralla: kappalainen, kirkkoherra, pappisasessori, lääninrovasti, piispa ja siunattu tie jatkuu arkkipiispaksi. Herran Luoma. Varokaa tai ne kutsuu hänet seuraavaksi Roomaan, Vatikaaniin.
Olimme läsnä kun hän siirtyi level kakkoselle. Aivan kuin Jeesus aikoinaan. Ensin läsnä, kuin yksi meistä – työkaveri. Ja yksi suhahdus ja siirtyminen asemaan jossa hän ei ole enää nähtävillä. Lehdestä tai telkkarista saa lukea joskus. Vai oletteko nähneet virassa olevan arkkipiispan? Sanooko hän, että ”Tervehdys, mitä kuuluu?”. Kutsuuko nimeltä jos kohtaatte?

Enkelin olen kohdannut, mutta en arkkipiispaa.
No, minunhan piti kertoa tuosta 27.5.2018 tapahtumasta. Sää oli mahtava. Pyhän kolminaisuuden päivä ja Suvivirren sunnuntai. Piispa Luoman lähtömessu alkaisi kello 18. Olimme paikalla ajoissa.
 

IMG_20180527_172143.jpg

Tuomiokirkossa ei tuomittu ihmistä. Henkilö jonka takinliepeessä luki että väärti, antoi minulle, ei minkään väärtille ohjelmat:

IMG_20180531_202025.jpg

Mehän istuttiin riville B7 ja tutustiin ohjelmalehtisiin.
Piispankynttilä on, mutta missäs piispanistuin. Mehän annettiin sellainen Lohjalla viime vuonna. Kyllä jo tuolin takia olisi pitänyt Kärkölästä tehdä tuomiokirkko.
Omaa väkeä etsiskelin väenjoukosta… Turhan etsinnän lopetin, kun sisälle kirkkoon tuli risti.
 

IMG_20180527_180015.jpg

Tiesittekö että alttarin takana olevassa lasimaalauksessa on lapiomies? Onkohan se haudankaivaja?
 

IMG_20180527_185313.jpg

Tuli tunne että viimeiset ovat ensimmäisiä. Täällä on pienen alueseurakunnan haudankaivaja, kaikkien hienojen kirkkoherrojen ja kanttoreitten seassa. Ja alttaritaulussa on lapiomies.
Tapion puhe alkoi 18,10. Hän kertoi tuosta krusifiksistä joka roikkui siellä, kuin Lohjallakin – mutta tältä puuttuu kättä ja jalkaa. Vaikuttava puhe loppui 18,22. Kyynel silmäkulmassa. Täydellistä kuvaa epätäydellinen.
Vaatimaton lahjamme meni Kirkon Ulkomaanavulle Nepaliin. Olikohan se pyyteetön hyväteko, almu vai ane? Onko roposella sentinvertaa merkitystä? Pakko kai luottaa ihmisen hyvyyteen ja Jumalan viisauteen.
Ehtoollisen jakopisteitä tupsahteli ainakin 4. Lähes kaikki kuitenkin jonottivat öylättinsä Tapiolta. Ehkä sitä on jokin keräilyharvinaisuus, kun on saanut lähtötilaisuudessa öylätin piispalta. Muut jakoparit lähinnä jakoivat toisilleen.

Sitten seurasi ohjelmanumero jota en osannut odottaa. Piispa riisui virkansa ulkoisia tunnuksia. Pari naista kantoi kuorikaavun ehtooliskaareen kuin vainajan. Hitaan arvokkaasti. Vielä viimeinen oikaisuliike.
 

IMG_20180527_190015.jpg

Jälleen tuo ajatus… Piispa on kuollut, eläköön arkkipiispa. Hiljainen harras tunnelma. Vahvaa, vaikuttavaa symboliikkaa.
Loppukulkue ja siirtyminen seurakuntatalolle. Piispa ei siirtynyt. Hän jäi roikkumaan.
 

IMG_20180527_190505.jpg

Kakkua mansikoilla. Vahvaa kahvia. Hauskoja puheita ja laulua.
 

IMG_20180527_194902.jpg

Kaupunginjohtajakin sai yleisön nauramaan, vaikka hillitysti. Kirkkoherrojen edustaja kertoi että kun Tapio tuli Espooseen töihin niin lakeuksilta tuli kirjeitä että ollaan heitiltä viety hyvä mies. Hänen mukaansa he ei aio lähettää sellaista postia Turkuun. Tapio saa siirtää piispanistuimen Espooseen. Kysyn vaan jotta, miksei Lohjalle?
Se bussi joka lähtee Turusta, se on onnibussi. Se joka lähtee Tampereelta Turkuun, on kuulemma epäonnibussi.
Poislähtiessä päästiin kättelemään herrasväkeä ja vaihtamaan pari sanaa. Tapio aloitti: ”No, mitäs Harri?”. Minulla ei ollut sopivaa vaihtaria, vaan punastuin suurta tyytyväisyyttä hehkuen.
Hänen korkeutensa muisti minut nimeltä. Minut – miehen joka kohtasi piispan. Hetkinen, evankelista on kirjailija joka kulki vapahtajan kanssa. Mikäs minä sitten olen? Työkaveri, jonka nimen muisti piispa.

Siunausta retkelle täll puol jokke. Kun ette enää muista näitä tapahtumia, niin minä voin kirjoittaa tämän blogin uudestaan ja se on silloin paljon mielikuvituksellisempi. ”Ja tapahtui niinä päivinä että…

Valmistujaiset,,, Lakkiaiset,,, Hiippajaiset, sunnuntaina 3.6.2018 TV1 klo 10 ja uusinta maanantaina 11.05.

kulttuuri suosittelen uutiset-ja-yhteiskunta tyo

Siunattu sunnuntai sai suntio Sojannon Sammattiin

Työnantaja kysyi josko minä voisin käväistä työkeikan Sammatissa. Olin tietysti heti valmis.
 

IMG_20180429_081204.jpg

Saavuin paikalle hyvissä ajoin, sunnuntai aamuna 29.4.2018. Pientä jännitystäkin tunsin.
Tämä on sillä lailla erityinen kirkko, että meille se edustaa Herran huonetta, mutta monille se on Elias Lönrothin paikka. Ja miksei olisi? Ukko ehti eläessään moniin mainittaviin saavutuksiin. Pakkohan sitä on hehkuttaa. Ja täällä se kaikki historia on osattu säilyttää, vaikka nykyaikainen toimivuus on otettu siihen rinnalle.
Tiesin pärjääväni, sillä työkavereikseni tulisi hyväntahtoisia iloisia ihmisiä.
Kahdeksan ja yhdeksän välisen ajan aamusta olin varannut siihen että laitan kaikki valmiiksi. Aika riitti sillä kirkko ei ole kovin iso ja kaikki tarpeellinen oli hyvin saatavilla.
 

IMG_20180404_095015.jpg

Minulle jäi hivenen aikaa tutustua itse kirkkoon.
Ennen puhuttiin että Luskalan kylän nummella, lähellä Kalle Enkvistin torppaa, olisi ollut ensimmäinen kirkollinen rakennus. Entäs Myllykylän ja Niemenkylän rajoilla, Lönnrot opiston mäki: Kirkkoahde. Sitten Enäjärven rannalla tuo Jusalan talon Ursulan aikaansaama kirkko… Kuka näistä tietää? Tarinat kuitenkin kertovat että halu ja tahto päästä kirkkoon oli täälläkin kova. Ainakin Karjalohjan kirkkoherra Eric Lencqvist mainitsee pitäjänkertomuksessaan 1775, että Sammatti oli kappeliseurakunta 1460. Olipa totta tai ei ja olipa nykyinen kirkko jossa olen sitten neljäs tai viides, niin lieneekö tuolla suurta merkitystä?
Viinipuun oksat tuottivat Sammatissa hedelmää, aivan kuten pappi tänään kirkossa evankeliumia luki. Siinä yhdessä vertauksessahan Jeesus kertoi että jotkut tulivat kuninkaan pellolle töihin aikaisin ja toiset vasta myöhemmin – mutta palkka oli sama.
Leskivaimo Nyman ja muonamies Ståhl kertoivat 1915, että kun kirkkoa tehtiin Niemenkylässä, nykyiseen kirkkoon vievän ja Karjalohjalle vievien teiden risteykseen, niin yöllä se aina luhistui. Laitettiin sitten Pousun kaksoishärät vetämään kivireessä peruskiveä ja tähän ne sitten olivat pysähtyneet.
Jumalan valitsema on siis tämä kirkonpaikka. Sammattilaiset rakensivat kirkon ainakin 1665-66, se lieni noin 5×9 m ja taas 1754 alettiin rakentamaan, aivan viereen. Huolella tehtiin ja hyvin on vaalittu. Vääjäämättä tulee kunnioittava olo.

IMG_20180429_084253.jpg

Rakennusmestarina toimi Michel Jöransson, joka saattoi olla Kiikalasta. Ulkomitat ovat: pituus 16,65m leveys 10,15m korkeus harjalle 13m tasakertaan 4,75m kivijalan päältä. Kummallakin sivuseinällä 5,80m leveän sivu-ulokkeen pituus sakastin puolella5,30m ja vastakkaisella puolella 4,80m. Sisäkorkeus 7m.
1805 Myytiin kirkon katto Henrik Mårtenson Oinolle. Ikkuna suudennettiin kolmanneksen yläosastaan  vasta 1819, lukutaidon lisäännyttyä. Tapulia korjattiin 1831. Rakennusmestari Talpo oli Nummelta.
 

116722_1_p.jpg

Pystylaudoitus tehtiin vasta 1833, Pusulasta ostetuilla Antiaisten sahan lautatavaralla. 1879 Jolloin Lönnroth antoi suuren summan rahaa kirkon kunnostukseen ja niin poistettiin ikkuna alttarin kohdalta ja laitettiin uudet molemmin puolin. Sisäseinät rapattiin. Kansakoulunopettaja Magnus Nevalainen teki mm saarnatuolin.

IMG_20180429_083517.jpg

Tapuli (6,25 x 6 m) 15m korkeana on 1763 rakentanut Erik Stenström.

No, niin. Nyt päästäänkin kirkon vaiheissa siihen tärkeimpään. Lönrothiin. Alttariseinällä oli harmaa risti ja sen yläpuolelle auringon säteen muotoiset pisteet. Kun ”professori”, kuten Elias Lönnrotia Sammatissa yleisesti kutsuttiin, toimi saarnanlukijana 1860-luvulla saattoi häntä painaa alttaritaulun puuttuminen. 1879 Kuoli 18 vuotias Tekla Natalia, Lönnrotin nuorin tytär, niin päätti isä lahjoittaa alttaritaulun. Lönnrotin puoliso Maria Piponius kuoli 1868, vanhin tytär Maria Ulrika 1874. Elina Sofia kuoli 1876. Professorin pikkuserkku nikkarimestari K.K.Sylvander, lupasi sitten lahjaksi tehdä kultakehykset ja ympäripilarit. Itse taulu on professori, Pietarin taideakatemian akateemikko Adolf von Beckerin työtä.

Adolf_von_Becker.jpg

IMG_20180429_090409.jpg

Sylvander asetti alttaritaulun paikalleen 1883.

Pitää muistaa että Sammattilaiset joutuivat osallistumaan myös 1847 tehdyn Karjalohjan kirkon rakentamiskuluihin. Kun tätä vastustettiin lakkautettiin kappalaisen virka ja samalla kappelioikeudet (1859). Kirkossa pidettäisiin jumalanpalveluksia vain joka kolmas sunnuntai sekä joulu-, pääsiäis- ja helluntaipäivisin. Lönroth anoi senaatilta lupaa että kirkossa voitaisiin lukea saarna ja kuulutukset, myös muina pyhinä. Lönrothille ei sanottu ei ja niin hän ja isännät saarnasivat vuoroissa. Kappelioikeudet palautettiin 1871.

Kirkko on täynnä vanhoja julistuksia ja jopa Lönrothin hautajaisten ohjelma on päätynyt alttariseinälle. Tunnen ylpeyttä ollessani täällä tänään.
 

IMG_20180429_090113.jpg

IMG_20180404_104337.jpg

Avasin nuo vanhat ukset. Ulkona ropisi pienoinen sade.
Alttarikynttilät täydensivät tunnelman ja pian kirkkoon saapui kanttori Pertti Haapalainen. Hän vähän availi ääntään ja soitteli kauniita säveliä.
Kynttilöitä sytyttäessäni saapui hallituksen varapuheenjohtaja väärtiksi ja pian myös tuttu pastorikin saapui paikalle.
Joitain ihmisiäkin alkoi löytää istuimensa. Muutoman olin nähnyt vain pari päivää aiemmin Pusulan kirkossa, eläkeliiton tapahtumassa.
Ystävällisiä kasvoja.
Oli helpottunut olo. Minä tulen selviämään tästä. Nyt vaan tarkkana koko ajan. Virsitaulukin pitää kääntää kesken kaiken. Jokainen pienikin eroavuus omaan työrytmiin voi kostautua.
Saarna. Yllättävän pitkä, 16 minuuttia, mutta hyvä aihe jota oli helppo seurata. Olisin kuunellut pitempääkin, mutta huomasin useamman henkilön vilkuilevan kellojaan.
Kolehdin keruukin onnistui. Kukaan ei tarvitse apua ehtooliselle pääsyyn, mutta minun oli vaikea olla tuollaisessa polviasennossa. Yllättävää. Hyvät on polvet näillä ihmisillä.
Kun tilaisuus päättyi 11,07 olimme saaneet kuulla kaunista soitantoa, upeaa laulua ja Raamatun sanaa. Kenelläkään ei ollut kiire poistua. Oli vain hyvä olla.

IMG_20180429_085952.jpg

Loppusoitto.
Kun ihmiset olivat lähteneet ja olimme huolehtineet kolehdit ja tiskit, oli aika sulkea paikat. Tämä oli tässä.
Kiitos ja näkemiin.

Sammatin kirkko on tiekirkko ja aivan loistava kohde katsastaa, samalla kerralla Paikkarin torpan ja Vaahterateatterin kanssa.

PS. Maria veistos olisi mielestäni parempi vaikka puun värisenä. Nyt kun se näyttää jotenkin aavemaiselta. Mitä mieltä sinä olet?

 

 

kulttuuri suosittelen tyo matkat