Rokkikukot ja kehäraakit

”Miten kauan uskot Basistin jatkavan bänditouhuja?”  

Äiti kysäisi asiaa taannoin. Vastasin suoralta kädeltä, että varmasti ainakin kymmenen vuotta, tai miten pitkään keikat ja levyt kiinnostavat yleisöä. Jälkikäteen tajusin, ettei minulla ole itse asiassa aavistustakaan hevibändien elinkaarista.

 Kysyin asiaa Basistilta. ”Menestyvät bändit eivät oikeastaan koskaan lopeta. Jäsenet saattavat vaihtua, keikkatahti hiljentyä ja biisit huonontua, mutta aina tulee vähintään jotain muutaman keikan huumoricomeback-kiertueita”, hän kertoi. 

 Kesällä näin muutaman keikan maailmanluokan bändidinosauruksilta, joiden uran alkupolkaisut ulottuivat jopa 1960-luvulle. Niiden perusteella mietin, kannattaako kaikkien tosiaan viettää 50 vuotta tien päällä 50.

 Osan kohdalla ei ollut kysymystäkään siitä, etteikö bändin pitäisi keikkailla ihan niin pitkään kuin henki pihisee ja jalat kantavat lavalle asti. Eläkeikäiset muusikot kirmailivat kuin hormonien riivaamat teinipojat, kuluttivat settinsä aikana varmaan 6000 kaloria ja hyppyyttivät säälimättömästi yleisönsäkin läkähdyksiin. He tihkuivat vaaraa ja seksiä, hallitsivat instrumenttinsa ja tilanteen suvereenisti.

 Vuosikymmenien kokemus tiivistyy parhaimmillaan karismaksi, jota ei voi sanallistaa. Se on sitä jotain, joka saa seuraamaan esiintyjän pienimpiäkin eleitä haltioituneena. ”Miettikää nyt jotain Ozzya. Eihän se vanha haamu juuri muuta tee kuin seisoo paikallaan lavalla, mutta pakko sitä on tuijottaa ihan liipasimella”, Rumpali tiivisti eräällä automatkalla. 

   Ja sitten oli niitä muita vanhoja bändejä, joita aika ollut kohdellut aivan yhtä hyvin. Kun ratsastetaan vain 30 vuoden takaisilla hiteillä, kaljamaha painaa ja suurin osa keikasta tulee taustanauhalta, on vaikea ymmärtää miksi kukaan enää buukkaa näitä kehäraakkeja tai vaivautuu yleisöön. Miksi he eivät jää suosiolla eläkkeelle? Basisti valaisi asiaa: ”Eivät osaa mitään muuta kuin rundata. Ja kuka haluaisi vuosien keikkojen jälkeen palata tavalliseen duuniin?”

 Entä miten käy Basistille ja Bändille? Basistin mukaan heitä ei saa eikä voi verrata oikeisiin meagbändeihin, niihin joiden levyjä myydään miljoonia ympäri maailmaa. Se olisi sama kuin jos vertaisi Rossoa McDonaldsiin. Huomaan silti miettiväni vaihtoehtoa mitä jos. Mitä jos Bändi kasvaa megalomaaniseksi? Mitä jos kiertueet venyvät vuosien mittaisiksi? Mitä jos Bändi lopulta syrjäyttää muun elämän kokonaan? 

 Eihän Basisti välttämättä jaksa tai halua heiluttaa tukkaa 40 vuotta, vaikka muu Bändi jaksaisikin. Tätä äitikin itse asiassa tarkoitti – Basistilla kun olisi kannuksia muuhunkin kuin hevaamiseen. Ja muut vaihtoehdot tulevat mieleen silloin, kun mielessä pyörii bändiriita, epäinhimillinen reissuaikataulu ja muutama huonompi keikka. Mutta en tiedä, haluaako Basisti kuitenkaan muuta, onhan hän vasta päässyt elämään unelmaansa.

 Bändin jäsenet puhuvat aina välillä haikeaan sävyyn muusikoista, jotka leikkasivat tukkansa ja menivät ”oikeisiin” töihin. Unelmistaan luopumisesta kertovat tarinat ovat surullisia. Mutta surulliselta tuntuu myös katsoa loppuun kuluneita kehäraakkeja, jotka eivät osaa irrottaa otetta kitaran kaulasta.

Kulttuuri Musiikki Ajattelin tänään

Rock, riemu ja ruhjeet

Basistin Bändin suosio perustuu suuresti mainioihin keikkoihin. Vaikka olen nähnyt niitä jo aika monta kymmentä, jaksan aina iloita ja ihmetellä sitä, miten hyvin Bändi hoitaa hommansa. Siitä, kun ensimmäinen soittaja astuu lavalle aina viimeisiin kumarruksiin ja kapuloiden ja plektrojen heittelyyn asti homma rullaa kuin höyryjyrä, järkkymättömän viihdyttävästi. 

(Myönnän, näkökulmani on puolueellinen. Mutta jos yleisössä riehuu 5000 haltioitunutta ihmistä, en voi olla ainoa jonka mielestä show on kelpoa kamaa). 

Keikkojen viehätys syntyy hulvattoman spontaanista esiintymisestä. Ennen lavalle nousemista listataan hätäisesti kappalejärjestys ja sovitaan mahdollisen extrahupailun paikka, mutta sen kummemmin keikkoja ei suunnitella. Kappaleita vääntäessään muusikot juoksentelevat edestakaisin, vispaavat hiuksia ja soittimiaan, kaatavat kaljaa omaan/kaverin/yleisön kurkkuun. Ja riemua riittää.

Usein kaahailu myös vähän kostautuu. Basistilla on harva se päivä kasvoissaan sinipunertava muistomerkki, joka on tullut omaan mikkiständiin, basson kaulaan, Laulajan nyrkkiin tai Kitaristin lapaan törmätessä. Yleensä hänellä ei ole aavistustakaan siitä missä yhteydessä ruhje on tullut, koska kaikki keskittyminen menee yleisön viihdyttämiseen. 

Vaikka lavatouhu näyttää syntyvän itsestään, on sen takana ankaraa treeniä, suunnittelua ja loputtomasti toistoja. Eräänä päivänä löysin Basistin hihittelemästä tietokoneensa äärelltä. Arkistojen kätköistä oli tullut vastaan muutaman vuoden vanha settilista. Siihen oli merkattu biisijärjestyksen ohella tarkkaan kirjoitetut välispiikit, kumarrukset ja jopa eri kappaleissa käytettävät moshaustyylit. Niitä oli muuten monta, koodikielellä kuten ”ov”, ”classic”, ”juntta”… Se siitä spontaanista hevaamisesta.

Vaikka naureskelimme moiselle suunnitelmallisuudelle, ei nykyäänkään ole aivan yksi ja sama, mitä lavalla tapahtuu. Basisti katsoo suurimman osan keikoista jälkikäteen videolta ja analysoi Bändin esiintymistä. Joskus hän näyttää minulle keikkojen pahoja hetkiä, niitä jolloin taustanauhat kaatuvat, joku törmää tavallista pahemmin tai Rumpalilta leviää setistä tärkeä osa. Nuo hetket näkyvät yleisöön tuskin koskaan, mutta Bändin lavafiilistä ne ruhjovat kovaa.

Kitaristi ja Rumpali kertoivat minulle taannoin kahden keikan säännöstä. Tavallisen viikonlopun keikoista ensimmäinen menee aina paremmin kuin toinen. Kun edellinen keikka on ollut mielettömän hyvä, on seuraavana iltana vaikeampi yleisö, enemmän mokia, ongelmia tekniikan kanssa tai väsyneempi meno.

Säännössä taitaa olla kyseessä soittajien oma tunne, sillä yleisöstä käsin Bändin keikat ovat hämmentävän tasalaatuisia. Eräänä heinäkuisena lauantaina löysin bäkkäriltä musertuneen Laulajan. Vaikka juuri päättynyt keikka oli ollut yksi kesän tärkeimmistä ja mennyt mielettömän hyvin, Laulaja oli pettynyt itseensä.  ”Ääni ei kulkenut vapaasti vaan sitä piti puskea, ja sitte mua alko vituttaa ja jouduin feikkaamaan oikeastaan koko keikan”, hän manaili. Kommentti sai leukani loksahtamaan, sillä Laulaja on niin pätevä esiintyjä, ettei häntä katsoessaan tule edes mieleen, etteikö hänellä olisi oikeasti hauskaa lavalla. Aina ei kuulemma todellakaan ole. 

Mutta sitten on niitä keikkoja, joiden jälkeen Laulaja toteaa, ettei ehtinyt edes ajatella omaa suoritustaan, koska yleisfiilis oli niin mieletön. Kun tuhannet riehuvat hänen napsauttaessaan sormiaan, ei ole enää niin väliä, pitääkö ääntä puskea.

Hurmiollisen keikan jälkeen koko Bändin ilmapiiri on oikeastaan aika poikkeuksellinen. On riehakasta, kaikkia naurattaa, pelleillään, huudellaan, painitaan leikillisesti, halaillaan. Sitä riemua olen nähnyt ehkä kolmesti seuraamieni kymmenien keikkojen joukossa. Mutta se riittää. Basistin mukaan yksikin sellainen ilta antaa anteeksi aika monta 12 tunnin ajomatkaa, nuivaa yleisöä ja muuta ruhjetta. 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen Höpsöä