Silmät kiinni, korvat kiinni ja lavalle

Istumme huoltsikalla kotimatkan tauolla. Rumpali syö munkkia, Kitaristi lihapullia, Basisti lohta ja minä Fantasiapizzaa, johon sain juuri ja juuri valittua listan ainoat kolme lihatonta täytettä. Aika monella on krapula, kaikkia väsyttää. 

Juoruamme laiskasti kotimaisten hevibändien laulajista. Puhe kääntyy siihen yhteen tyyppiin, joka halailee aina festareiden takahuoneissa kaikkia mahdollisia puolituttujaan, vaikka olisi tavannut heitä viimeksi kahdenksan vuotta sitten. Ihmettelemme moista tuttavallisuutta. Ehdotan syyksi keikan jälkeistä euforiaa, jonka vallassa tekee mieli halata kaikkea mikä liikkuu.

”Ja paskat. Keikan jälkeen mun tekee viimeisenä mieli halata ketään puolituttuja. Mieluummin menisin vain jonkun kiven alle piiloon”, Rumpali tuhahtaa.

Kommentti tulee niin yllättäen, että purskautan vissyt nenääni. Kiven alle piiloon? Kun juuri on riehunut puolitoista tuntia salilliselle hurmioitunutta yleisöä, jonka naiset pyörtyvät Rumpalin edessä. Miten sellaisen hypen jälkeen voi haluta mitään muuta kuin halailla?

”Siksi”, Rumpali selittää kärsivällisesti, ”että keikan aikana ei ole hajuakaan siitä, toimiiko juttu ollenkaan.”

Hän huomaa hölmistyneen ilmeeni ja selostaa tarkemmin. Bändi käyttää keikoilla korvamonitoreita. Niistä kuulee metronomin, raakamiksauksen ja piinallisen kirkkaasti kaikki omat ja kaverin virheet. Yleisölle soundi kuorrutetaan eri tavalla, mutta siitä muusikoilla ei ole aavistustakaan. Monitorit blokkaavat tehokkaasti keikkamelun ja suojaavat samalla kuuloa. 

Ymmärrän. Mutta vaikka korvat ovat tukossa, luulisi nyt silmien pelaavan. Eikö se tee vaikutusta, miten sadat käsiparit nousevat ilmaan pienestä sormen heilautuksesta?

Ei tee, koska sitä ei näe. Lavavalot peittävät yleisön niin, että varsinkaan Rumpali ei tiedä, mitä lavan etureunan toisella puolella tapahtuu. Yleisön ylle kumartuva Laulaja on parhaiten kärryillä siitä, miten homma toimii – muu Bändi kuulee hurmoshuudon kappaleiden välissä ja loppukumarruksissa. Miltei koko keikka räpelletäänkin spottivaloissa omassa kuplassa sokkona, virheitä kuunnelleen.

Jään märehtimään karua ajatusta ja pizzaani. Onko tuo nyt enää kivaa keikkailua? Ja olisiko kivaa tehdä omaa työtä niin, ettei tietäisi sen onnistumisesta mitään ennen kuin koko homma on ohi? Samalla, kun onnistumista vahtaa aika tosi moni silmäpari. Oh lord.

Muut vaihtavat puheenaihetta monitoriteknologiaan. Basisti kaivaa esiin kännykän ja ryhtyy lukemaan Bändin sähköposteja. Kohta hän hihkaisee managerilta tulleen ilouutisen: tulevan kiertueen keikoista tosi moni on jo myynyt loppuun. Pöydän ympärillä tunnelma sähköistyy ja silmät kirkastuvat. 

Kun yleisön välitön palaute menee keikoilla ohi, tämä on se kiitos, joka saa Rumpalinkin pois kiven alta.

Kulttuuri Musiikki Ajattelin tänään

Levyntekovuosi

Vuoden paussi blogin kirjoittamisesta. Taidan olla pari selitystä velkaa, lähinnä itselleni. 

Ensimmäinen: töissäni on ollut niin paljon tekemistä, ettei juurikaan huvittanut kirjoittaa vapaa-ajalla. Toinen: Bändillä oli levyntekovuosi. 

Puhutaanpa tästä jälkimmäisestä. 

Useimmat bändit elävät tietyn kaavan mukaan. Ensin tehdään noin vuosi uutta albumia, sen jälkeen uuden levyn tiimoilta keikkaillaan seuraava vuosi. Kiertuevuoden jälkeen asetutaan taas kotimaahan, vietetään hiljaiseloa ja ryhdytään tekemään seuraavaa albumia.

Basistin Bändi noudattaa tätä sykliä, ja viime vuonna vuorossa oli levyn tekeminen. Keikkoja oli harvakseltaan. Kaikki liikenevä aika käytettiin uuden albumin kirjoittamiseen, äänittämiseen, miksaamiseen, treenaamiseen ja promoamiseen. Basisti nukkui kotona enemmän kuin koko tähän astisen suhteemme aikana. Jos riitelimme, kinat koskivat huomattavasti useammin tiskejä kuin epäselviä keikka-aikatauluja.

Muistan edellisen kiertuevuoden aikana haaveilleeni levyntekovuodesta. Ah sitä auvoa, kun alkaisi kauan odotettu keikkatauko ja jatkuvasta ikävöinnistä ja huonoista skypeyhteyksistä päästäisiin. Elettäisiin kuten normaalit ihmiset. Olisi pitkiä sunnuntaiaamuja, Ikea-reissuja ja jalkahierontoja sohvalla arki-iltaisin.

Ei se ihan niinkään mennyt. Basisti pysyi toki kaupungissa, mutta jos mahdollista, näimme vieläkin harvemmin kuin ennen.

Kukaan Bändistä ei elä yksinomaan yhtyeen varassa. Bändin ohella on muita töitä, opiskeluita ja musiikkiprojekteja. Niinpä kun Bändi sopii levytys- ja treeniaikoja, valitaan aina iltoja, usein myös viikonloppuja. Ylläri, kyseessä ovat meikämuijan vapaa-ajat. Siinä missä Bändin keikoille on helppoa ja toivottua lähteä mukaan, studiolle eivät ulkopuoliset tietenkään mene.

Mutta vaikka en vuoden aikana juuri nähnyt Bändin tyyppejä tai muita hevivaimoja, oli Bändi tiiviisti läsnä arjessamme.

Levyntekovuoteen liittyy nimittäin myös aika lailla kireyttä ja palavia päreitä. Kun tehdään materiaalia, jolla olisi tarkoitus pongahtaa listojen kärkeen ja myydä keikkasalit täyteen ympäri maailmaa, on niskassa tietysti iso kasa painetta. Ja kun sopassa on bändillinen muusikoita mielipiteineen, erimielisyyksiä tulee varmasti. 

Levynteon paahimmassa painevaiheessa en oikein voinut sanoa mitään siihen, kun Basisti kesken illanvieton ponkaisi studiolle sopimaan riitaa. Kun hän ei oikein kyennyt keskittymään muuhun kuin biisijärjestyksen viilaamiseen tai albumilta pois jäävien kappaleiden suremiseen, ei auttanut muu kuin silittää selkää ja nielaista omat kuulumiset hetkeksi. Tässä suhteessa kun on aina minä, hän ja Bändi

Levyntekovuodessa oli kuitenkin yksi aivan kiistaton huippujuttu.

Selkeät aikataulut ja Basistin päivät kotona mahdollistivat meille uuden perheenjäsenen. Adoptoimme syksyllä kulkukoiran. Riffi on (tietenkin) musta, pieni ja tosi söpö. Levyntekovuotta Riffi helpotti huomattavasti viemällä Basistia päivittäin ulos. Juuri alkanutta keikkavuotta se helpottaa huomattavasti jäämällä minun kanssani kotiin.

Uskallan luvata, että kuulette Riffistä vielä muutamaan otteeseen. 

Suhteet Oma elämä Rakkaus Musiikki