SEO vinkkilista

Hei, 

 Aikaisemmassa blogipostauksessani kävin läpi SEO-, eli hakukoneoptimoinnin tärkeyttäPostauksessa kerroin tärkeimpiä hakukoneoptimoinnin osa-alueitaTässä blogipostauksessa olisi vielä yksitoista vinkkiä liittyen optimointiin. 

1. Avainasemassa avainsanat 

Kuten jo aikaisemmassa postauksessani totesiavainsanat ovat ehkä täkein hakukoneoptimoinnin osa-alue. 

Tee avainsanatutkimusSelvitä millä hakusanoilla tietoa toimialastasituotteestasi tai palveluasi etsittäessä käytetäänSelvitä myös avainsanojen hakuvolyymittähän löytyy hyödyllisiä työkaluja ilmaiseksi. 

2. Hyödynnä löytämäsi avainsanat 

Käytä myös avainsanayhdistelmiäPitkät avainsanayhdistelmät ovat vähemmän kilpailtujajoten niiden avulla voi päästä nopeasti hakukone tulosten kärkeen. 

Valitse myös jokaiselle tuottamallesi sisällölle oma avainsanatämä lähestymistapa luo teeman ja auttaa pitämään sisällön suorasuokaisempana ja helpommin löydettävänä. 

3. Ostajapersoonat 

Ostajapersoonien luominen auttaa ymmärtämään paremmin tavoiteltavaa kohdeyleisöäheidän tarpeitaan ja mielenkiintojaanTäten on helpompi myös luoda houkuttelevampaa ja samaistuttavampaa sisältöä. 

4. Julkaise pitkiä sisältöjä 

Syy tähän on simppeliPidemmät eli yli 1500 sanaa pitkät sisällöt saavat tutkimusten mukaan Googlessa parempia sijoituksia. Kirjoita täten avainsanastasi artikkeli tai muu vastaava sisältöteksti jonka sanamäärä on yli 1500. (Sweor 2019) 

5. Meta-tiedot kuntoon! 

Meta-otsikko ja –kuvausten määrittely vaikuttaa hakukonelöydettävyyteen ja nämä tiedot myös näkyvät hakutulosten yhteydessä. 

Yksilöi myös meta-tiedot. Sijoita sisällön tärkein avainsana titlen alkuosaanHakukoneet arvostavat titlejä joissa avainsana on sijoitettu kärkeen.  

6. Optimoi myös kuvat! 

Hakukoneoptimoinnissa helposti unohtuu kuvien tärkeys. Optimoinnissa tulee huomioida kuvat sekä niiden sisältämät alt-tekstit. 

 Lisää avainsanat myös kuvien nimeen, sekä niiden metakuvauksiin. Näin kuvat ilmestyvät todennäköisemmin hakukonetuloksiin. 

7. Tuota sisältöä, joka sitoo kävijöitä 

Google mittaa sitä aikaajonka vierailijat käyttävät sivustollasiTätä kutsutaan Dwell timeksi, ja se alkaa siitä kun yksilö on klikannut Googlen hakutulosta ja palannut takaisin hakusivustolle. (Shewan, 2017) 

Google arvostaa korkeaa dwell timea, ja rankkaa sivustot hakukonetuloksissa myös tämän tekijän mukaan. 

Lukijoita voi sitoa sisällön pariin muun muassa näillä: 

  • Iskevä johdanto –kiinnitä lukijasi mielenkiinto jo heti alkumetreillä 
  • Helpotsti luettava sisältä –käytä väliotsikoita ja selkeää fonttia. Helposti ymmärrettävä sisältö parantaa käyttäjäkokemusta. 
  • Erityyliset sisällöt –älä jauha samaa purkkaa joka päivä. Muuta sisältöä aika-ajoin. Tee videoitapelejäkyselyitä ynnä muita.

8. Sisäiset,että ulkoiset linkit 

Linkit tuovat lisätehojaSekä sisäisetettä ulkopuoliset linkit vaikuttavat näkyvyyteen hakukoneissa. 

Sisäiset linkit vaikuttavat hakukonelöydettävyyteenlinkitä sivujasi järkevästi ristiin. Suositeltava määrä on noin 2-3 sisäistä linkkiäLinkityksissä on myös suositeltavaa käyttää ankkuritekstejä. 

Ulkoisten linkkien osalta panostus kannattaa kohdistaa kiinnostavan sisällön tuottamiseen ja jakamiseen.  Lisää artikkeleihin linkki sivuillejoilla on ns. ‘’auktoriteettia’’ Googlen tai muun hakukoneen silmissäTälläisiä sivustoja ovat suuren käyttäjämäärän sivustot esimerkiksi suositut blogit tai uutissivustot. 

9. Kilpailijoidentilanne?

Hakukoneoptimoinnin kannalta on täkeää myös seurata kilpailijoiden toimintaa 

Miten kilpailijat löytyvät hakukoneistakäyttävätkö he samoja avainsanojaVoisitko optimoida paremmin omia avainsanojasi ja nostaa hakukone näkyvyyttäsi? 

10. Sivujenlatausnopeus kuntoon 

Sivujen latausnopeus vaikuttaa hakukonesijoituksiin 

Noin 53% mobiilikävijöistä poistuu sivuiltajos sivut eivät lataudu kolmessa sekunnissa. (Marketing dive 2017) 

Täten on tärkeää optimoida sivujen latausnopeus sekä mobiili-, että selainkävijöille. 

Sivujen latausnopeuden voi testata esimerkiksi Googlen PageSpeed Insight-työkalulla. 

11. URL –osoitteiden optimointi

Hakukoneet tunnistavat sivujesi sisällön myös url-osoitteista 

Tämän vuoksi kannattaa valita selkeä url-osoitejotta hakukoneet pystyvät tunnistamaan sivujen sisällön. Lyhyet, avainsanoja sisältävät URL-osoitteet nostavat sivuja hakukone tuloksissa. 

 

Lähteet

https://www.sweor.com/seocontentlength 

https://www.wordstream.com/blog/ws/2014/06/10/dwell-time 

https://www.marketingdive.com/news/google-53-of-mobile-users-abandon-sites-that-take-over-3-seconds-to-load/426070/ 

Työ ja raha Opiskelu

Automatisaatio, tekoäly ja digitalisaatio

Digitalisaatio, automatisointi ja tekoäly

Automatisoinnin, tekoälyn ja – kehittymiset ovat osa digitalisaation kehittymistä. Ne muuttavat – ja ovat muuttaneet – työntekoa laajasti. Ne muuttavat myös monia muita prosesseja.

Näiden teknologioiden pyrkimyksenä on helpottaa yksilöiden arkea. Tulevaisuuden palveluiden ja kehittämisen lisäksi onkin tärkeää tutkia myös ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskuntien tapoja omaksua sekä käyttää teknologiaa. (Oulun yliopisto 2019)

Tekoälystä

Tekoäly on käsitteenä laaja. Yksinkertaisimmillaan siinä on kuitenkin kyse siitä, että tietokone laskee, algoritmien tai muiden syötteiden, perusteella tuloksia. Syötteestä A seuraa tietokoneälyn mukaan aina vaste B.

Tekoäly voi myös olla ns. ‘’koneoppimista’’, koneelle kerrotaan etsittävät tiedot ja kone muuttaa datasta laskutoimituksiaan siten, että tuote on lähellä koneelle alussa kerrottua tavoitetta. Viime vuosina tälläinen, koneoppiminen on kehittynyt paljon. Kehittyminen johtuu puhtaasti digitalisaation kehittymisestä.

Automatisaation ja tekoälyn pieni historia

Automatisaatiota ja robotteja on käytetty teollisuudessa jo pitkään, rutiinin omaisia, helppoja tehtäviä on siirretty niiden toimiin. Automatisaation vaikutukset ovatkin tuntuneet teollisuudenaloilla jo pitkään, niistä on tullut niin sanotusti normaaleja tekijöitä näillä aloilla.

Kehitys muille aloille

Automatisaatio on arkipäivää teollisuuden toimialoilla, mutta miten muilla aloilla? Automatisaatio, robotiikka ja tekoäly ovat siirtymässä tulevaisuudessa myös muun muassa palvelualoille. Tämä tarkoittaa merkittäviä muutoksia.

Muutoksia onkin jo huomattavissa, yleistyneet kauppojen itsepalvelukassat ovat hyvä esimerkki näistä muutoksista. Lisäksi esimerkiksi kauppojen rutiinitehtäviä on teknologia ja automatisointi kehittänyt jo nyt, tuotteet ostetaan kauppaan sisää, kun kuluttaja ostaa itselleen tuotteen, laskee samalla automatisoitunut kassateknologia uuden varastosaldon oston perusteella.Automatisaatio on siirtymässä palvelualoille

Palvelualoilla on näiden lisäksi myös paljon muita potentiaalisia kohteita automatisoinnille. Työllisyyden kannalta tietenkin nämä asiat voivat olla ongelmallisia.

Keino parantaa yhteiskuntia

Tekoälya ja automatisointia kehitetään parantamaan ihmsten elämää, rutiininomaisia, ohjeiden mukaisia suhteellisen helppoja tehtäviä siirretään teknologian tehtäviksi. Tällä koitetaan nostaa painolastia ihmisten harteilta.

Tekoäly ja automatisointi aiheuttavat kuitenkin myös selkeää huolta yhteiskunnissa, tulevaisuudesta kun ei ole varmuutta. Teknologian pelätään vievän työpaikat ja valtaavan maailman. Teknologiaa ei kuitenkaan kannattaisi pitää uhkana, ja mielestäni vastuu ihmisten hyvinvoinnista on myös valtiolla ja muilla ylemmillä tahoilla. Ihmsten tietoutta näistä käsitteistä tulisi lisätä.

Automaation tulee sopeutua ihmisten arkeen, eikä päin vastoin.

Lähteet:

Tekstiviittaus: (Oulun yliopisto 2019)

Lähdeluettelo: Luettavissa: https://www.oulu.fi/yliopisto/hakijalle/tekoaly-ja-digitalisaatio

Kuva: https://pixabay.com/fi/illustrations/binaarinen-koodi-tietosuojak%C3%A4yt%C3%A4nt%C3%B6-2175285/

Työ ja raha Opiskelu