Digi, Digi, Digi -ei yhtä ilman toista

Hei, 

Kävin viime viikolla kuuntelemassa luennon yrityksen digimarkkinoinnista ja mediaviestinnästä sekä verkkopalveluistaTämän vuoksi ajattelin vielä kirjoittaa ainakin yhden yleisen postauksen liittyen digitalisaation vaikutuksesta asiakaskokemukseen ja verkkopalveluihinPostaus on lähinnä henkilökohtaista pohdintaa liittyen näihin aiheisiin ja miten yksi digitalisaation osa-alue vaikuttaa myös toiseen.

Yrityksen digimarkkinointitalous ja verkkopalvelut 

Yritysten liiketoiminnan perusta on myynti ja siitä muodostuva voitto. Asiakkaiden kanssa kommunikointi on siirtynyt vahvasti digitaaliseen ympäristöön on yrityksille muodostunut haasteitakilpailu on kovaaasiakkaat ovat paremmin informoituja kuin koskaan ja trendit vaihtuvat nopeasti. 

Yritykset tarvitsevat tietoa siitämiten parhaiten erottautua tässäuudessakilpailuhenkisessä ympäristössä joka kehittyy jatkuvasti. Tapoja on moniamarkkinointiverkkopalveluiden kehittäminentuotteiden ja palveluiden kehittäminenNäistä kaikista avainasemassa on kuitenkin asiakaspalvelu ja asiakkaille laadukkaan kokemuksen luominen yrityksen toiminnasta. Ilman asiakkaitahan yrityksen toimintaa ei olisi.

Ennen asiakaskokemus oli suora viivaisempaa, ja asiakkaaseen sai kontaktin helpommin henkilökohtaisesti kuin nykyään. Digitaalisilla pohjilla asiakaskokemukseen lisäarvoa saadaan sitenettä yritys kuuntelee asiakasta ja viestii hänen kanssaan henkilökohtaisesti. Kuitenkin asiakasmäärät ja asiakkaiden pysyvyys saattaa olla hyvinkin vaihtelevaamikä muodostaa hankaluuksia tämän kannalta. 

Nykypäivänä ilman digitaalisia pohjia, kuten verkkopalveluita ja -kauppoja, yrityksillä toimialasta riippuen, ei ole mahdollisuutta pärjätä markkinoilla. Digitalisaation vaikutukset perinteisten myyntituottojen vähentymiseen ovat suuret. Yrityksen riski tappioihin kasvaa, jos yrityksellä ei ole jonkin sortin digitaalista pohjaa käytössään, kuten sosiaalisten median palveluita, verkkokauppaa tai vaikkapa youtube kanavaa. Digitaalisten alustojen käyttö mahdollistaa suurten asiakaskuntien tavoittamisen, ja siten myös taloudellisen vakauden. Ainakin hituisen paremmin kuin kiviajalla (digin ulkopuolella) elellen.

Kuluttajien tavoittamisessa digi on IT.

 Verkkopalvelut asiakaskokemuksen ytimessä 

Kuluttajat etsivät jatkuvasti palveluitatuotteita ja halvempia hintoja sekä parempaa laatua sekä yleisesti tuotteita jotka ovat laadukkaampia tai halvempia kuin heidän nykyisensä. Asiakkaat täten kilpailuttavat yritysten palveluita ja tuotteitaTämän he saavat tehtyä helposti digitaalisten alustojen kautta. 

Yrityksen kotisivut ovat tärkeä elementti asiakaskokemuksen suhteen. Riippuen ostajapersoonstayleensä kotisivut ovat yksi vaihe asiakaspolussa. Yrityksen kotisivut tekevät yritykesta luotettavamman ja tarjoavat informatiota potentiaalisille asiakkaille.   (Verkkopalveluita käsiteltiin aikaisemmassa postauksessa yleisellä tasolla)

Verkkopalveluiden vinkit: 

Tarjoa laadukasta sekä henkilökohtaista palvelua ostajapersoonille digitaalisessa ympäristössä. 

  • Kohdistamalla sisällön eri sidosryhmille 
  • Personoi sisältö myös sitenettä se tehostaa myyntiä 
  • Pidä brändin ilme yhtenäisenä 
  • Automatisoi toiminnat 
  • Markkinoi, vähintään somessa! 

Digitalisaatio verkkopalvelut, markkinointi ja talous 

Digitaalisaatio, kuten aikaisemminkin on tässä blogissa käsiteltyluo monenlaisia alustoja yrityksille tehostaa toimintaansa ja kasvattaa myyntiäDigitaalisissa medioissa markkinointi yrityksille on huomattavasti edullisempaa kuin perinteisissä viestintä kanavissa kuten televisiossa tai radiossaSosiaalisessa mediassa voidaan luoda kuluttajille taloudellisesti personoitua viestintää 

Taloudellisesti sosiaalinen media tarjoaa myös omat etunsa yrityksille. 

  • Kohdennettu mainonta on halpaa tai jopa ilmaista 
  • Ilmaisia työkaluja verkkopalveluiden ja markkinoinnin optimoimiseksi löytyy  useita 
  • Sosiaalinen media tarjoaa laajan pohjan tavoittaa kohderyhmät  
  • Perhetymällä markkinointiinstrategioihin ynnä muihin yritys voi luoda tehokkaankin pohjan yrityksen eri palveluiden kehittämiseksi ilman asiantuntijoita. 

Digitalisaation perässä juokseminen 

Kirjoittaessani näitä blogitekstejä tulee itselleni ainakin sellainen mielikuvaettä kaikki on nykyään paljolti kiinni digitalisaatiostaDigitalisaatio tuntuu vaikuttavan aivan kaikkeenarkeentyöelämäänkoulutukseen ja kehitykseen. 

Digitalisaation vaikutukset tuntuvat pyörivän myös yhdessä kehässä. Yksi digitalisaation osa-alue vaikuttaa todennäköisesti myös toiseen osa-alueeseen. Talouskasvu, asiakaskuntien pitäminen ja yrityksen kehitys kaikki kietoutuvat toisiinsa. Digitalisaatio onkin mielenkiintoinen aihe jo tämän kannaltakoska se ei ole niin yksi selitteistä miltä se tuntuu jos asiaa käsittelee vain arkinäkökulmasta. 

 

Työ ja raha Opiskelu