Digi, Digi, Digi -ei yhtä ilman toista
Hei,
Kävin viime viikolla kuuntelemassa luennon yrityksen digimarkkinoinnista ja mediaviestinnästä sekä verkkopalveluista. Tämän vuoksi ajattelin vielä kirjoittaa ainakin yhden yleisen postauksen liittyen digitalisaation vaikutuksesta asiakaskokemukseen ja verkkopalveluihin. Postaus on lähinnä henkilökohtaista pohdintaa liittyen näihin aiheisiin ja miten yksi digitalisaation osa-alue vaikuttaa myös toiseen.
Yrityksen digimarkkinointi, talous ja verkkopalvelut
Yritysten liiketoiminnan perusta on myynti ja siitä muodostuva voitto. Asiakkaiden kanssa kommunikointi on siirtynyt vahvasti digitaaliseen ympäristöön on yrityksille muodostunut haasteita, kilpailu on kovaa, asiakkaat ovat paremmin informoituja kuin koskaan ja trendit vaihtuvat nopeasti.
Yritykset tarvitsevat tietoa siitä, miten parhaiten erottautua tässä, uudessa, kilpailuhenkisessä ympäristössä joka kehittyy jatkuvasti. Tapoja on monia, markkinointi, verkkopalveluiden kehittäminen, tuotteiden ja palveluiden kehittäminen. Näistä kaikista avainasemassa on kuitenkin asiakaspalvelu ja asiakkaille laadukkaan kokemuksen luominen yrityksen toiminnasta. Ilman asiakkaitahan yrityksen toimintaa ei olisi.
Ennen asiakaskokemus oli suora viivaisempaa, ja asiakkaaseen sai kontaktin helpommin henkilökohtaisesti kuin nykyään. Digitaalisilla pohjilla asiakaskokemukseen lisäarvoa saadaan siten, että yritys kuuntelee asiakasta ja viestii hänen kanssaan henkilökohtaisesti. Kuitenkin asiakasmäärät ja asiakkaiden pysyvyys saattaa olla hyvinkin vaihtelevaa, mikä muodostaa hankaluuksia tämän kannalta.
Nykypäivänä ilman digitaalisia pohjia, kuten verkkopalveluita ja -kauppoja, yrityksillä toimialasta riippuen, ei ole mahdollisuutta pärjätä markkinoilla. Digitalisaation vaikutukset perinteisten myyntituottojen vähentymiseen ovat suuret. Yrityksen riski tappioihin kasvaa, jos yrityksellä ei ole jonkin sortin digitaalista pohjaa käytössään, kuten sosiaalisten median palveluita, verkkokauppaa tai vaikkapa youtube kanavaa. Digitaalisten alustojen käyttö mahdollistaa suurten asiakaskuntien tavoittamisen, ja siten myös taloudellisen vakauden. Ainakin hituisen paremmin kuin kiviajalla (digin ulkopuolella) elellen.
Kuluttajien tavoittamisessa digi on IT.
Verkkopalvelut asiakaskokemuksen ytimessä
Kuluttajat etsivät jatkuvasti palveluita, tuotteita ja halvempia hintoja sekä parempaa laatua sekä yleisesti tuotteita jotka ovat laadukkaampia tai halvempia kuin heidän nykyisensä. Asiakkaat täten kilpailuttavat yritysten palveluita ja tuotteita. Tämän he saavat tehtyä helposti digitaalisten alustojen kautta.
Yrityksen kotisivut ovat tärkeä elementti asiakaskokemuksen suhteen. Riippuen ostajapersoonsta, yleensä kotisivut ovat yksi vaihe asiakaspolussa. Yrityksen kotisivut tekevät yritykesta luotettavamman ja tarjoavat informatiota potentiaalisille asiakkaille. (Verkkopalveluita käsiteltiin aikaisemmassa postauksessa yleisellä tasolla)
Verkkopalveluiden vinkit:
Tarjoa laadukasta sekä henkilökohtaista palvelua ostajapersoonille digitaalisessa ympäristössä.
- Kohdistamalla sisällön eri sidosryhmille
- Personoi sisältö myös siten, että se tehostaa myyntiä
- Pidä brändin ilme yhtenäisenä
- Automatisoi toiminnat
- Markkinoi, vähintään somessa!
Digitalisaatio verkkopalvelut, markkinointi ja talous
Digitaalisaatio, kuten aikaisemminkin on tässä blogissa käsitelty, luo monenlaisia alustoja yrityksille tehostaa toimintaansa ja kasvattaa myyntiä. Digitaalisissa medioissa markkinointi yrityksille on huomattavasti edullisempaa kuin perinteisissä viestintä kanavissa kuten televisiossa tai radiossa. Sosiaalisessa mediassa voidaan luoda kuluttajille taloudellisesti personoitua viestintää.
Taloudellisesti sosiaalinen media tarjoaa myös omat etunsa yrityksille.
- Kohdennettu mainonta on halpaa tai jopa ilmaista
- Ilmaisia työkaluja verkkopalveluiden ja markkinoinnin optimoimiseksi löytyy useita
- Sosiaalinen media tarjoaa laajan pohjan tavoittaa kohderyhmät
- Perhetymällä markkinointiin, strategioihin ynnä muihin yritys voi luoda tehokkaankin pohjan yrityksen eri palveluiden kehittämiseksi ilman asiantuntijoita.
Digitalisaation perässä juokseminen
Kirjoittaessani näitä blogitekstejä tulee itselleni ainakin sellainen mielikuva, että kaikki on nykyään paljolti kiinni digitalisaatiosta. Digitalisaatio tuntuu vaikuttavan aivan kaikkeen, arkeen, työelämään, koulutukseen ja kehitykseen.
Digitalisaation vaikutukset tuntuvat pyörivän myös yhdessä kehässä. Yksi digitalisaation osa-alue vaikuttaa todennäköisesti myös toiseen osa-alueeseen. Talouskasvu, asiakaskuntien pitäminen ja yrityksen kehitys kaikki kietoutuvat toisiinsa. Digitalisaatio onkin mielenkiintoinen aihe jo tämän kannalta, koska se ei ole niin yksi selitteistä miltä se tuntuu jos asiaa käsittelee vain arkinäkökulmasta.