Digitaalinen markkinointi

___________________________________________________________________________________________

Digimarkkinointi, mitä, miksi ja kenelle?

Perinteisten markkinoiden lisäksi on nykymaailman digitalisoitumisen myötä on kehittynyt digitaalinen markkinointi.Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, johon sisältyy digitaaliset materiaalit ja viestinnät. Digimarkkinointiin luetellaan kuuluviksi muun muassa verkkosivustot, hakusana- ja Display-mainonta, sähköposti- sekä mobiilimarkkinointi, että hakukoneoptimointi. Toimiva digimarkkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, sille on luotu hyvä strateginen suunnitelma ja markkinoinnin viesti kokonaisuudessaan on räätälöity kohderyhmille.

Lisäksi digimarkkinointi voidaan erotella kahteen eri tyyliin, Outbound- ja Inbound-markkinointiin. Kummallekkin on olemassa oma käyttötarkoituksensa markkinoiden maailmassa. (Digitaalinen markkinointi, 2019)

Digimarkkinoinnin mahdollisuudet

Nykyaikana käytännössä kaiken voi saada digitaalisena, ainakin jossain muodossa. Digitaalisten laitteiden ja järjestelmien käyttö on jatkuvassa kasvussa, täten myös yritysten liiketoiminta on siirtynyt näille pohjille. Lähes kaikki ihmiset, ostajat, ovat verkossa ja hyödyntävät palveluita, yritykset voivatkin tätä kautta tavoittaa lähes kokonaisuudessaan kohderyhmänsä helposti ja nopeasti. Helpon kohderyhmän tavoittamisen lisäksi digimarkkinoinnilla on muitakin etuja:

  • Budjettiskaala on laaja
  • Tarkka mainosmateriaalien kohdennus
  • Interaktiivisempi toiminta kohderyhmän kanssa
  • Mitattavissa olevat tulokset
  • Asiakaspolku helpommin määriteltävissä
  • Kohderyhmän parempi ymmärrys
  • Digimarkkinointi soveltuu kaikille

Digimarkkinoinnin kanavat

Olipa sitten kyse globaalista verkkokauppa- ja kivijalkamyymälästä tai pienestä paikallisesta parturi-kampaamosta, niin digitaalista markkinointia kannattaa hyödyntää ja varmasti hyödynnetäänkin jonkin verran. Yrityksen kannalta tärkeintä on optimoida kanavien tehokkaimmat reitit markkinoida ja kehittää liiketoimintaa.

Erilaisia digitaalisia kanavia on todella paljon, varsinkin inbound-markkinointiin lueteltavan sosiaalisen median puolella.

Outbound- ja Inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi on hyvin asiakaskeskeistä ja asiakasta pyritäänkin auttamaan jo ennen ostotapahtumaa ja ostotapahtuman aikana. Tavoitteisiin pyritään sisällöllä, jolla ansaitaan asiakkaan luottamus. Sisältö on täten hyödyllistä, kiinnostavaa, viihdyttävää ja asiantuntevaa. Inbound-markkinointi onkin hyvin asiakaskeskeistä. (Hokkanen 30.8.2017)

Outbound-markkinointi puolestaan on yksisuuntaista ja tavoittelee lähinnä kattavuutta markkinoinnin osalta. Outbound-markkinointi lasketaan niin sanotusti perinteiseksi ja ehkä vähän vanhentuneemman puoleiseksi markkinoinniksi, joka kukoisti ei-digitaalisena aikana.

Inbound-markkinointi

Outbound-markkinointi

  • Kommunikaatio on kaksisuuntaista
  • Kohderyhmät aktiivisia ja omatoimisia
  • Kohdennettu materiaali->Ostajan tilanne ja tarve otetaan huomioon
  • Materiaali on kohderyhmille hyödyllistä
  • Tavoitteena viihdyttävä ja opettavainen sisältö
  • Sosiaalinen media, blogit, oppaat
  • Kommunikaatio on yksisuuntaista
  • Markkinoija tavoittaa kohderyhmät
  • Ei kohdennettua
  • Materiaali ei tuo lisäarvoa
  • Tavoitteena vain kattavuus
  • TV-mainonta, bannerit

Some-kanavat

Sosiaalisen medioiden kautta tuotettu sisältö ja markkinointi lasketaan kuuluvaksi inbound-markkinointiin. Sosiaalisen median kanavat ovat kuitenkin yksi markkinoinnin tärkeimmistä työkaluista, joten niitä käsitellään laajemmin.

Kohderyhmästä riippuen jollekkin tehokkain keino saada lisää tuottoa ja löytää uusia asiakkaita on SEO -optimointi kun toiselle yritykselle toimii paremmin esimerkiksi Instagram-mainonta. Digitaalisten kanavien sekä oman asiakaskunnan asiakaspolun tuntemus edistää digitaalisen markkinoinnin tehokasta hyödyntämistä.

Some-markkinointi kanavia ovat muun muassa:

  • Facebook, Twitter, Instagram, Pintrest, Snapchat
  • Linkedin
  • Verkkosivut/verkkokauppa
  • Google
  • Youtube

Sosiaalinen media on tehokas tapa hankkia uusia asiakkaita ja kerätä kiinnostavaa kohdeyleisöä. Jatkuva laadukkaan sisällön tuottaminen on avainasemassa potentiaalisten asiakkaiden tavoittelun suhteen, täten pienen taikka suuremmankaan yrityksen kannalta ei ole tarkoituksenmukaista tai tehokasta olla aktiivisena kaikissa kanavissa.  Yrityksen oman kohderyhmän mukaan onkin suositeltavaa valita yhdestä kolmeen merkityksellisintä kanavaa ja keskittyä niiden sisällön tuottamiseen.

___________________________________________________________________________________________

Aiheena digitaalinen markkinointi on sen verran laaja, että jatkan sosiaalisen median osuutta sekä digitaalisen markkinointi strategian luomisella seuraavassa blogikirjoituksessa.

Lähteet:

Tekstiviittaus                   (Digitaalinen Markkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Digitaalinen Markkinointi, 2019. Digitaalinen markkinointi 2019. Luettavissa: https://www.digitaalinenmarkkinointi.info/

Tekstiviittaus                   (Hokkanen, 2017)

Lähdeluettelo                          Hokkanen, S. 30.8.2017. Mitä on inbound markkinointi? Ja mitä hyötyä siitä on? Luettavissa: https://www.crasman.fi/blogi/mit%C3%A4-on-inbound-markkinointi

Tekstiviittaus                   (Suomen Digimarkkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Suomen Digimarkkinointi. Digitaalinen markkinointi on tärkeä osa aktiivista myyntiä. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/digitaalinen-markkinointi-tarkea-osa-aktiivista-myyntia

Työ ja raha Opiskelu