Digitaalinen markkinointi osa 2

Edellisessä osassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia, kanavia ja some -markkinointia. Tämä on edellisen postauksen jatko-osa, aiheena digitaalisen markkinoinnin strategian luominen.

Mediamainonnan määrä

Yritysten markkinointibudjetista ohjataan vuosivuodelta enemmän ja enemmän digitaalisiin kanaviin. Suosiosta huolimatta 33% budjeteista on suunnattu sanomalehtien markkinointiin ja 21 % prosenttia esimerkiksi televisiomainontaan. Suosion kasvun kuitenkin huomaa tilastoista siitä, että vuoteen 2017 verrattuna vuonna 2018 hakumainontaan kohdistettu budjetti on noussut 21% ja sosiaalisen median budjetti 31%. (Kantar, 2019). Tilastojen mukaan yritysten markkinointibudjetista ohjataan jatkuvasti suurempi osuus digitaalisiin kanaviin, minkä takia digitaalinen markkinointistrategi ja sen tärkeys on tärkeää ymmärtää yritysten sisällä.

Kuvio 1. Mediamainonta. Lähde: Kantar TNS

Strategia digimarkkinointiin

Ostokäyttäytyminen ja ostoprosessin vaiheet ovat digitalisaation myötä muuttuneet. Ostajat ovat siirtyneet käyttämään digitaalisia tietolähteitä osana ostopäätöksen teko ja ostopäätökset myös tehdään usein digitaalisien kanavien kautta, joko kokonaan tai osittain. (Suomen Digimarkkinointi, 2019). Digimarkkinointistrategia on täten olennainen osa yrityksen tavoitellessa kasvua. Markkinoinnin vaihtoehdot digimaailmassa on loputtomat, joten markkinointistrategian on oltava kunnossa, muuten aika, raha ja tulokset valuvat hukkaan.

Digimarkkinointistrategian luominen ja muotoilu on yritys kohtaista ja yleensä markkinointisuunnittelun haastavin osuus. Markkinointi koostuu useasta osa-alueesta kuten myös siihen luotava strategia. Kunkin yrityksen alasta riippumatta tulee ottaa huomioon seuraavat seikat digimarkkinointistrategiassa:

  • Nykytilanteen kartoitus – Yrityksen tämän hetkinen tilanne? Heikkoudet ja vahvuudet?
  • Tavoitteet – Mihin pyritää? Miten ja miksi?
  • Kohderyhmät -Kenelle myydään ja mitä?
  • Kanavat – Mitkä kanavat puhuttelevat asiakkaita?
  • Kommunikointi kohderyhmille – Kohderyhmien asiakaspolut?
  • Kilpailijoiden kartoitus – Keitä ovat? Mitä tekevät? Kanavat?
  • Tulosten hallinta ja seuranta -Mikä tuottaa mikä ei?
  • Budjetti

Strategian luominen

Ensi kosketus digitaaliseen markkinointiin saattaa olla yrityksen kannalta stressaavaa ja haastavaa. Edellisen kappaleen lopussa mainitut seikat toimivat strategian luomisen pohjana. Ilman strategiaa digimarkkinointi tuskin tulee yrityksen osalta sujumaan hyvin. Strategian luominen ei välttämättä ole kuitenkaan siihen ensikertaa kajoaville yritykselle täysin tuttu, mikä varmasti luo haasteita sen suunnitteluun. Digimarkkinointistrategian suunnittelun avuksi on kuitenkin luotu useita erilaisia pohjia, joista yksi on SOSTAC-mallin. SOSTAC -malli käsittelee suurimman osan yllä mainituista digimarkkinoinnin seikoita. SOSTAC -mallin tarkoituksena on selkeyttää ja yksinkertaistaa markkinoinnin suunnitteluun ja strategian luomisesta.

Esimerkki SOSTAC -mallista:

Kuvio 2. Lähde: Aava & Bang

Strategian luominen on huomattavasti helpompaa kun kartoitetaan strategian luomisen aluksi yrityksen nykytilanne. Mitä yritys on aikaisemmin tehnyt? Mitkä asiat ovat tuottaneet tuloksia ja mitkä tappiota? Nykytilanteen kartoituksen perusteella voidaan myös luoda yrityksen markkinoinnin kannalta kriittiset asiakaspolut ja asiakassegmentit. Oikeiden taktiikoiden valinta on huomattavasti helpompaa, kun yrityksen asiakassegmentit ovat selvät.

Kun yrityksen nykytilanne on kartoitettu, seuraavaksi määritellään tavoitteet, koska jos ei tiedä mihin suuntaan on menossa, on epätödennäköistä että sinne löytää. Yrityksen tulisi luoda itselleen realistiset tavoitteet markkinoinnin suhteen, huomioitavia asioita ovat muun muassa budjetti. Markkinointistrategiaa tarvitaan, jotta yritys myös pääsisi asettamiinsa tavoitteisiin. Strategialla määritellään toimintatavat ja -kanavat.

Kun strategia on luotu, ja sen toteuttaminen on aloitettu on myös tärkeää seurata tuloksia ja hallita niitä.Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on jatkuvassa muutoksessa, joten myös yritysten pitää pysyä jatkuvan muutoksen kannoilla. Epäonnistumiset ovat osa prosessia, tärkeintä on edetä nopeasti niistä ja parantaa startegiaa sitä mukaa kun heikkoja kohtia löytyy.

Digimarkkinoinnin ydin

Kaiken kaikkiaan, reitti digimarkkinointiin ja sen suunnittelun ytimeen löytyy miettimällä sitä, kuka on unelma-asiakas yritykselle. Mikä unelma-asiakasta kiinnostaa? Tai mitä kanavia hän käyttää? Miettimällä esimerkiksi näitä kysymyksiä, ja asiakkaan ensi kosketusta yritykseen ja sen tuotteisiin voidaan ymmärtää pohja jolle markkinointi ja stategia pitäisi luoda. Unelma-asiakas saattaa käyttää aikaansa Instagramin syövereissä, tai hän saattaa olla kiinnostunut vastaavista yrityksistä ja heidän tuotteistaan, tärkeintä on, että yrityksen positio on siellä missä asiakaskin on. Suuntaamalla yrityksen markkinoinnin unelma-asiakkaan asiakaspolun vaiheisiin on helpoin luoda yritykselle tehokas ja tuottava markkinointistrategia.

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

Tekstiviittaus                   (Suomen Digimarkkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Suomen Digimarkkinointi. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/

Tekstiviittaus                   (Kantar 2019)

Lähdeluettelo                          Kantar 2019. Mediamainonnan määrä lähti kasvuun vuonna 2018.                Luettavissa: https://www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-maara-2018

Kuvio 2 Lähde: https://marketing.bang.fi/blogi/valta-digimarkkinoinnin-sudenkuoppa-suunnittelulla

Työ ja raha Opiskelu
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.