Hakukoneoptimointi, eli SEO. Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on?

Kuva 1.

Hakukoneoptimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada verkkosivustoille lisää näkyvyyttä ja vierailijoita. Hakukoneoptimoinnin ykköskanava on Google. Google tarjoaa maksuttomasti yksilöille hakutuloksia heidän etsimistään tuotteista ja palveluista. Yritykselle, yrityksen sivujen, löytyminen Googlen hakutuloksien kärkipäästä on tehokasta mainontaa, jonka avulla näkyvyyttä voi saada aikaiseksi järkevillä kustannuksilla.

Ostokäyttäytyminen on nykyisellään siirtynyt huomattavissa määrin verkkoon ja yleisesti tuotteista ja palveluista haetaan tietoa hakukoneiden kautta ennen ostopäätöstä. Informaation hakeminen esimerkiksi juuri Googlen kautta on helppoa ja kätevää, minkä vuoksi yrityksen hakukoneoptimoinnin on tärkeää olla kunnossa. Hakukoneoptimoinnin asetukset saattaa olla ratkaiseva tekijä yritysten kilpailun välillä, se yritys jonka hakukoneoptimointi on kaikista ideaalein saattaa varastaa kilpailijoidensa asiakkaat.

Hakukoneoptimoinnissa on siis tärkeää saada verkkosivusto hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Kun kuluttajat hakevat tuotteita tai palveluita hakusanoilla tai -lauseilla.

Mistä hakukoneoptimointi sitten koostuu?

Hakukoneoptimointi sisältää useita huomioon otettavia osa-alueita. Kukin osa-alue on omillaan tärkeä elementti, jos halutaan luoda verkkosivusto, jonka kuluttajat löytävät käyttäessään hakukonepalveluita.

Avainsanat

Avainsanojen selvittämisestä on yleisesti kannattavinta aloittaa hakukoneoptimointi. Jos verkkosivu ei tarjoa laadukasta informaatiota, eivät hakukonepalvelut nosta sivusta korkealle hakutuloksissa. Täten on avainsanojen merkitys on tärkeä. Avainsanat ja -lauseet ovat niitä, jotka yksilöt kirjoittavat hakukoneeseen etsiessään itselleen tärkeää informaatiota ja ne ovat myös yksi tekijä joiden avulla sivusto nostaa itseään jalustalle hakukonetuloksissa.

Yrityksen kannalta ei ole hyödyllistä saada verkkosivustoja täyteen yksilöistä, jota tuotteet eivät ostomielessä kiinnosta. Sivustoille kannattaa ohjata vain kuluttajia, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita yrityksen tuotteista ja palveluista. Jotta päädyttäisiin optimaaliseen tilanteeseen, jossa verkkosivustoille vedetään vain potentiaalisia asiakkaita niin on tehtävä hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksella selvitetään yrityksen kannalta relevantit avainsanat ja -lauseet jolla kuluttajat löytävät tarjotut palvelut.

Yritys sanelee omilla päämäärillään hyvät avainsanat hakukoneoptimointiin.

Päämääriä voivat olla muun muassa:

  • Myynnin lisääminen
  • Brändäys
  • Uusien asiakkaiden hankinta
  • Tiedon levittäminen

Eli hyvät avainsanat liittyvät vahvasti yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Jos yritys esimerkiksi myy kuluttajille vaatteita tai asusteita tulisi avainsanojen liittyä näihin tuotteisiin. Epärelevantit avainsanat tuovat sivustoille vain epä-potentiaalisia asiakkaita ja ovat ajan hukkaa.

Avainsanojen valinnassa kannattaa huomioida avainsanojen kilpailutilanne. Yleisimpien hakusanojen kilpailutilanne on huomattavasti korkeampi kuin vähemmän käytettyjen, pienempi volyymisten, avainsanojen.

Avainsanojen kilpailutilanteiden selvittämiseksi on olemassa ilmaisia, sekä maksullisia, työkaluja.

Muut tekijät

Sivustojen hakukonelöydettävyys rakentuu monien tekijöiden summana. Tässä blogitekstissä on nyt käsitelty avainsanojen tärkeys hakukoneoptimoinnissa, seuraavassa postauksessa käsitellään muita hakukoneoptimoinnin tekijöitä, jotka liittyvät enemmän tekniseen puoleen.

 

 

 

Lähteet

Kuva 1: https://pixabay.com/fi/illustrations/seo-analyysi-verkossa-1327870/

Työ ja raha Opiskelu