Hakukoneoptimointi, eli SEO. Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on? Osa 2

Edellisessä blogipostauksessa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin osalta, sitä mitä se on sekä siihen liittyvien avainsanojen tärkeyttä. Tämä blogipostaus jatkuu samasta aiheesta, mutta käsiteltävänä on hakukoneoptimoinnin ns. ”tekniset puolet”.

Tekninen optimointi

Avainsanojen lisäksi, verkkosivustojen hakukoneoptimoinnissa tulee ottaa huomioon myös tekninen puoli. Hakukonepalvelut pitävät yllätietokantaa lähes kaikista verkkosivuista ja niiden tietomäärien kanta on valtava. Googlen ja muutkin hakukonepalvelut toimivat algoritmien varassa, minkä vuoksi verkkosivuista pitää tehdä helposti ymmärrettävät. Käytännössä teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena onkin varmistaa, että verkkosivusto on niin sanotusti hakukoneystävällinen ja helppolukuinen.

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa sivuston sisäiseen optimointiin ja ulkoiseen optimointiin.

Sisäinen optimointi

Avainsanat kuuluvat osaltaan sisäiseen optimointiin.

Muita sisäisen optimoinnin tekijöitä ovat:

  • Metatiedot (sivun otsikko, kuvateksti ym.)
  • Sivuston kuvien nimeäminen (tuotekuvat ym.)
  • Sisäiset linkit
  • URL-osoitteiden rakenne
  • Sivuston nopeus
  • Mobiililaite soveltuvuus

Näiden tekijöiden optimointi tarkoittaa muun muassa tekstien hakukoneystävällisyyttä, eli helppoja ja relevantteja avainsanoja, kuvien järkevää nimeämistä eli esimerkiksi jos myydään vaatteita niin tuotekuvat kannattaa nimetä esimerkiksi punainentoppi.jpg eikä IMg123059.jpg, tällöin kuluttajien etsiessä punaista toppia, ilmestyy se varmemmin hakukonetuloksiin.

Jokaiselle verkkosivuston sivulle määritellään myös niiden omat metatiedot. Metatietoihin kuuluvat muun muassa metaotsikko – eli title, metakuvaus -eli description. Näiden tekijöiden tehtävänä on kertoa hakukoneille, mistä sivun toiminnassa on kysymys, nämä tiedot vaikuttavatkin hakukonelöydettävyyteen.

Ulkoinen optimointi

Ulkoisen optimoinnin kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat muun muassa:

  • Ulkopuolisilta sivustoilta sivustollesi johtavat linkit
  • Verkkosivuston luotettavuus
  • Yhteydet sosiaalisiin medioihin -jakojen määrä
  • Verkkosivujen ikä

Sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi on usein se tekijä, joka unohtuu hakukoneoptimoinnin osalta. Ulkoisen optimoinnin tekijöillä on kuitenkin suuri vaikutus sivuston hakukonelöydettävyyteen.

Ulkopuolisilta sivustoilta johtavat linkin ovat yksi tärkeimmistä ulkoisista optimoinnin tekijöistä. Ulkopuoliset linkit kertovat hakukoneille, että sivuston sisältö on relevanttia. Ulkoiset linkin auttavat nostamaan sivustoa hakukonetuloksissa korkeammalle.

Tärkein optimointi

Kaikista tärkein hakukoneoptimoinnin osuus on kuitenkin se, että sisältö pitää muistaa suunnata lukijoille ja asiakaskunnalle, ei hakukoneelle. Sivustojen sisällöt muuttuvat usein vaikealukuisiksi ja epämiellyttäviksi kun mietitään liikaa hakukonetuloksia. Näin menetetään asiakkaiden ja lukijoiden kiinnostus. Juuri ne tekijät jota optimoinnilla koitetaan saada lisättyä.

Balanssi optimoinnin ja sisällön välillä on täten tärkeää.

Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä

Optimointi hakukoneiden osalta vaatii pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Tuloksia ei välttämättä synny heti. Kuitenkin jos sivuston sisällön tuotanto on suunnitelmallista ja sitä toteutetaan strategiamaisesti, syntyy tuloksia ajan mittaa.

Työ ja raha Opiskelu