Hakukoneoptimointi, eli SEO. Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on? Osa 2

Edellisessä blogipostauksessa käsiteltiin hakukoneoptimoinnin osalta, sitä mitä se on sekä siihen liittyvien avainsanojen tärkeyttä. Tämä blogipostaus jatkuu samasta aiheesta, mutta käsiteltävänä on hakukoneoptimoinnin ns. ”tekniset puolet”.

Tekninen optimointi

Avainsanojen lisäksi, verkkosivustojen hakukoneoptimoinnissa tulee ottaa huomioon myös tekninen puoli. Hakukonepalvelut pitävät yllätietokantaa lähes kaikista verkkosivuista ja niiden tietomäärien kanta on valtava. Googlen ja muutkin hakukonepalvelut toimivat algoritmien varassa, minkä vuoksi verkkosivuista pitää tehdä helposti ymmärrettävät. Käytännössä teknisen hakukoneoptimoinnin tarkoituksena onkin varmistaa, että verkkosivusto on niin sanotusti hakukoneystävällinen ja helppolukuinen.

Hakukoneoptimointi voidaan jakaa sivuston sisäiseen optimointiin ja ulkoiseen optimointiin.

Sisäinen optimointi

Avainsanat kuuluvat osaltaan sisäiseen optimointiin.

Muita sisäisen optimoinnin tekijöitä ovat:

  • Metatiedot (sivun otsikko, kuvateksti ym.)
  • Sivuston kuvien nimeäminen (tuotekuvat ym.)
  • Sisäiset linkit
  • URL-osoitteiden rakenne
  • Sivuston nopeus
  • Mobiililaite soveltuvuus

Näiden tekijöiden optimointi tarkoittaa muun muassa tekstien hakukoneystävällisyyttä, eli helppoja ja relevantteja avainsanoja, kuvien järkevää nimeämistä eli esimerkiksi jos myydään vaatteita niin tuotekuvat kannattaa nimetä esimerkiksi punainentoppi.jpg eikä IMg123059.jpg, tällöin kuluttajien etsiessä punaista toppia, ilmestyy se varmemmin hakukonetuloksiin.

Jokaiselle verkkosivuston sivulle määritellään myös niiden omat metatiedot. Metatietoihin kuuluvat muun muassa metaotsikko – eli title, metakuvaus -eli description. Näiden tekijöiden tehtävänä on kertoa hakukoneille, mistä sivun toiminnassa on kysymys, nämä tiedot vaikuttavatkin hakukonelöydettävyyteen.

Ulkoinen optimointi

Ulkoisen optimoinnin kannalta merkityksellisiä tekijöitä ovat muun muassa:

  • Ulkopuolisilta sivustoilta sivustollesi johtavat linkit
  • Verkkosivuston luotettavuus
  • Yhteydet sosiaalisiin medioihin -jakojen määrä
  • Verkkosivujen ikä

Sivuston ulkoinen hakukoneoptimointi on usein se tekijä, joka unohtuu hakukoneoptimoinnin osalta. Ulkoisen optimoinnin tekijöillä on kuitenkin suuri vaikutus sivuston hakukonelöydettävyyteen.

Ulkopuolisilta sivustoilta johtavat linkin ovat yksi tärkeimmistä ulkoisista optimoinnin tekijöistä. Ulkopuoliset linkit kertovat hakukoneille, että sivuston sisältö on relevanttia. Ulkoiset linkin auttavat nostamaan sivustoa hakukonetuloksissa korkeammalle.

Tärkein optimointi

Kaikista tärkein hakukoneoptimoinnin osuus on kuitenkin se, että sisältö pitää muistaa suunnata lukijoille ja asiakaskunnalle, ei hakukoneelle. Sivustojen sisällöt muuttuvat usein vaikealukuisiksi ja epämiellyttäviksi kun mietitään liikaa hakukonetuloksia. Näin menetetään asiakkaiden ja lukijoiden kiinnostus. Juuri ne tekijät jota optimoinnilla koitetaan saada lisättyä.

Balanssi optimoinnin ja sisällön välillä on täten tärkeää.

Kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä

Optimointi hakukoneiden osalta vaatii pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Tuloksia ei välttämättä synny heti. Kuitenkin jos sivuston sisällön tuotanto on suunnitelmallista ja sitä toteutetaan strategiamaisesti, syntyy tuloksia ajan mittaa.

Työ ja raha Opiskelu

Hakukoneoptimointi, eli SEO. Mitä se on ja mitä hyötyä siitä on?

Kuva 1.

Hakukoneoptimoinnin perimmäinen tarkoitus on saada verkkosivustoille lisää näkyvyyttä ja vierailijoita. Hakukoneoptimoinnin ykköskanava on Google. Google tarjoaa maksuttomasti yksilöille hakutuloksia heidän etsimistään tuotteista ja palveluista. Yritykselle, yrityksen sivujen, löytyminen Googlen hakutuloksien kärkipäästä on tehokasta mainontaa, jonka avulla näkyvyyttä voi saada aikaiseksi järkevillä kustannuksilla.

Ostokäyttäytyminen on nykyisellään siirtynyt huomattavissa määrin verkkoon ja yleisesti tuotteista ja palveluista haetaan tietoa hakukoneiden kautta ennen ostopäätöstä. Informaation hakeminen esimerkiksi juuri Googlen kautta on helppoa ja kätevää, minkä vuoksi yrityksen hakukoneoptimoinnin on tärkeää olla kunnossa. Hakukoneoptimoinnin asetukset saattaa olla ratkaiseva tekijä yritysten kilpailun välillä, se yritys jonka hakukoneoptimointi on kaikista ideaalein saattaa varastaa kilpailijoidensa asiakkaat.

Hakukoneoptimoinnissa on siis tärkeää saada verkkosivusto hakutuloksissa mahdollisimman korkealle. Kun kuluttajat hakevat tuotteita tai palveluita hakusanoilla tai -lauseilla.

Mistä hakukoneoptimointi sitten koostuu?

Hakukoneoptimointi sisältää useita huomioon otettavia osa-alueita. Kukin osa-alue on omillaan tärkeä elementti, jos halutaan luoda verkkosivusto, jonka kuluttajat löytävät käyttäessään hakukonepalveluita.

Avainsanat

Avainsanojen selvittämisestä on yleisesti kannattavinta aloittaa hakukoneoptimointi. Jos verkkosivu ei tarjoa laadukasta informaatiota, eivät hakukonepalvelut nosta sivusta korkealle hakutuloksissa. Täten on avainsanojen merkitys on tärkeä. Avainsanat ja -lauseet ovat niitä, jotka yksilöt kirjoittavat hakukoneeseen etsiessään itselleen tärkeää informaatiota ja ne ovat myös yksi tekijä joiden avulla sivusto nostaa itseään jalustalle hakukonetuloksissa.

Yrityksen kannalta ei ole hyödyllistä saada verkkosivustoja täyteen yksilöistä, jota tuotteet eivät ostomielessä kiinnosta. Sivustoille kannattaa ohjata vain kuluttajia, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita yrityksen tuotteista ja palveluista. Jotta päädyttäisiin optimaaliseen tilanteeseen, jossa verkkosivustoille vedetään vain potentiaalisia asiakkaita niin on tehtävä hakusanatutkimus. Hakusanatutkimuksella selvitetään yrityksen kannalta relevantit avainsanat ja -lauseet jolla kuluttajat löytävät tarjotut palvelut.

Yritys sanelee omilla päämäärillään hyvät avainsanat hakukoneoptimointiin.

Päämääriä voivat olla muun muassa:

  • Myynnin lisääminen
  • Brändäys
  • Uusien asiakkaiden hankinta
  • Tiedon levittäminen

Eli hyvät avainsanat liittyvät vahvasti yrityksen tuotteisiin ja palveluihin. Jos yritys esimerkiksi myy kuluttajille vaatteita tai asusteita tulisi avainsanojen liittyä näihin tuotteisiin. Epärelevantit avainsanat tuovat sivustoille vain epä-potentiaalisia asiakkaita ja ovat ajan hukkaa.

Avainsanojen valinnassa kannattaa huomioida avainsanojen kilpailutilanne. Yleisimpien hakusanojen kilpailutilanne on huomattavasti korkeampi kuin vähemmän käytettyjen, pienempi volyymisten, avainsanojen.

Avainsanojen kilpailutilanteiden selvittämiseksi on olemassa ilmaisia, sekä maksullisia, työkaluja.

Muut tekijät

Sivustojen hakukonelöydettävyys rakentuu monien tekijöiden summana. Tässä blogitekstissä on nyt käsitelty avainsanojen tärkeys hakukoneoptimoinnissa, seuraavassa postauksessa käsitellään muita hakukoneoptimoinnin tekijöitä, jotka liittyvät enemmän tekniseen puoleen.

 

 

 

Lähteet

Kuva 1: https://pixabay.com/fi/illustrations/seo-analyysi-verkossa-1327870/

Työ ja raha Opiskelu