Digitaalinen markkinointi osa 2

Edellisessä osassa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia, kanavia ja some -markkinointia. Tämä on edellisen postauksen jatko-osa, aiheena digitaalisen markkinoinnin strategian luominen.

Mediamainonnan määrä

Yritysten markkinointibudjetista ohjataan vuosivuodelta enemmän ja enemmän digitaalisiin kanaviin. Suosiosta huolimatta 33% budjeteista on suunnattu sanomalehtien markkinointiin ja 21 % prosenttia esimerkiksi televisiomainontaan. Suosion kasvun kuitenkin huomaa tilastoista siitä, että vuoteen 2017 verrattuna vuonna 2018 hakumainontaan kohdistettu budjetti on noussut 21% ja sosiaalisen median budjetti 31%. (Kantar, 2019). Tilastojen mukaan yritysten markkinointibudjetista ohjataan jatkuvasti suurempi osuus digitaalisiin kanaviin, minkä takia digitaalinen markkinointistrategi ja sen tärkeys on tärkeää ymmärtää yritysten sisällä.

Kuvio 1. Mediamainonta. Lähde: Kantar TNS

Strategia digimarkkinointiin

Ostokäyttäytyminen ja ostoprosessin vaiheet ovat digitalisaation myötä muuttuneet. Ostajat ovat siirtyneet käyttämään digitaalisia tietolähteitä osana ostopäätöksen teko ja ostopäätökset myös tehdään usein digitaalisien kanavien kautta, joko kokonaan tai osittain. (Suomen Digimarkkinointi, 2019). Digimarkkinointistrategia on täten olennainen osa yrityksen tavoitellessa kasvua. Markkinoinnin vaihtoehdot digimaailmassa on loputtomat, joten markkinointistrategian on oltava kunnossa, muuten aika, raha ja tulokset valuvat hukkaan.

Digimarkkinointistrategian luominen ja muotoilu on yritys kohtaista ja yleensä markkinointisuunnittelun haastavin osuus. Markkinointi koostuu useasta osa-alueesta kuten myös siihen luotava strategia. Kunkin yrityksen alasta riippumatta tulee ottaa huomioon seuraavat seikat digimarkkinointistrategiassa:

  • Nykytilanteen kartoitus – Yrityksen tämän hetkinen tilanne? Heikkoudet ja vahvuudet?
  • Tavoitteet – Mihin pyritää? Miten ja miksi?
  • Kohderyhmät -Kenelle myydään ja mitä?
  • Kanavat – Mitkä kanavat puhuttelevat asiakkaita?
  • Kommunikointi kohderyhmille – Kohderyhmien asiakaspolut?
  • Kilpailijoiden kartoitus – Keitä ovat? Mitä tekevät? Kanavat?
  • Tulosten hallinta ja seuranta -Mikä tuottaa mikä ei?
  • Budjetti

Strategian luominen

Ensi kosketus digitaaliseen markkinointiin saattaa olla yrityksen kannalta stressaavaa ja haastavaa. Edellisen kappaleen lopussa mainitut seikat toimivat strategian luomisen pohjana. Ilman strategiaa digimarkkinointi tuskin tulee yrityksen osalta sujumaan hyvin. Strategian luominen ei välttämättä ole kuitenkaan siihen ensikertaa kajoaville yritykselle täysin tuttu, mikä varmasti luo haasteita sen suunnitteluun. Digimarkkinointistrategian suunnittelun avuksi on kuitenkin luotu useita erilaisia pohjia, joista yksi on SOSTAC-mallin. SOSTAC -malli käsittelee suurimman osan yllä mainituista digimarkkinoinnin seikoita. SOSTAC -mallin tarkoituksena on selkeyttää ja yksinkertaistaa markkinoinnin suunnitteluun ja strategian luomisesta.

Esimerkki SOSTAC -mallista:

Kuvio 2. Lähde: Aava & Bang

Strategian luominen on huomattavasti helpompaa kun kartoitetaan strategian luomisen aluksi yrityksen nykytilanne. Mitä yritys on aikaisemmin tehnyt? Mitkä asiat ovat tuottaneet tuloksia ja mitkä tappiota? Nykytilanteen kartoituksen perusteella voidaan myös luoda yrityksen markkinoinnin kannalta kriittiset asiakaspolut ja asiakassegmentit. Oikeiden taktiikoiden valinta on huomattavasti helpompaa, kun yrityksen asiakassegmentit ovat selvät.

Kun yrityksen nykytilanne on kartoitettu, seuraavaksi määritellään tavoitteet, koska jos ei tiedä mihin suuntaan on menossa, on epätödennäköistä että sinne löytää. Yrityksen tulisi luoda itselleen realistiset tavoitteet markkinoinnin suhteen, huomioitavia asioita ovat muun muassa budjetti. Markkinointistrategiaa tarvitaan, jotta yritys myös pääsisi asettamiinsa tavoitteisiin. Strategialla määritellään toimintatavat ja -kanavat.

Kun strategia on luotu, ja sen toteuttaminen on aloitettu on myös tärkeää seurata tuloksia ja hallita niitä.Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on jatkuvassa muutoksessa, joten myös yritysten pitää pysyä jatkuvan muutoksen kannoilla. Epäonnistumiset ovat osa prosessia, tärkeintä on edetä nopeasti niistä ja parantaa startegiaa sitä mukaa kun heikkoja kohtia löytyy.

Digimarkkinoinnin ydin

Kaiken kaikkiaan, reitti digimarkkinointiin ja sen suunnittelun ytimeen löytyy miettimällä sitä, kuka on unelma-asiakas yritykselle. Mikä unelma-asiakasta kiinnostaa? Tai mitä kanavia hän käyttää? Miettimällä esimerkiksi näitä kysymyksiä, ja asiakkaan ensi kosketusta yritykseen ja sen tuotteisiin voidaan ymmärtää pohja jolle markkinointi ja stategia pitäisi luoda. Unelma-asiakas saattaa käyttää aikaansa Instagramin syövereissä, tai hän saattaa olla kiinnostunut vastaavista yrityksistä ja heidän tuotteistaan, tärkeintä on, että yrityksen positio on siellä missä asiakaskin on. Suuntaamalla yrityksen markkinoinnin unelma-asiakkaan asiakaspolun vaiheisiin on helpoin luoda yritykselle tehokas ja tuottava markkinointistrategia.

 

 

 

 

 

 

Lähteet:

Tekstiviittaus                   (Suomen Digimarkkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Suomen Digimarkkinointi. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/

Tekstiviittaus                   (Kantar 2019)

Lähdeluettelo                          Kantar 2019. Mediamainonnan määrä lähti kasvuun vuonna 2018.                Luettavissa: https://www.kantar.fi/uutiset/mediamainonnan-maara-2018

Kuvio 2 Lähde: https://marketing.bang.fi/blogi/valta-digimarkkinoinnin-sudenkuoppa-suunnittelulla

Työ ja raha Opiskelu

Digitaalinen markkinointi

___________________________________________________________________________________________

Digimarkkinointi, mitä, miksi ja kenelle?

Perinteisten markkinoiden lisäksi on nykymaailman digitalisoitumisen myötä on kehittynyt digitaalinen markkinointi.Digitaalinen markkinointi on yrityksen markkinoinnin osa-alue, johon sisältyy digitaaliset materiaalit ja viestinnät. Digimarkkinointiin luetellaan kuuluviksi muun muassa verkkosivustot, hakusana- ja Display-mainonta, sähköposti- sekä mobiilimarkkinointi, että hakukoneoptimointi. Toimiva digimarkkinointi perustuu yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteisiin, sille on luotu hyvä strateginen suunnitelma ja markkinoinnin viesti kokonaisuudessaan on räätälöity kohderyhmille.

Lisäksi digimarkkinointi voidaan erotella kahteen eri tyyliin, Outbound- ja Inbound-markkinointiin. Kummallekkin on olemassa oma käyttötarkoituksensa markkinoiden maailmassa. (Digitaalinen markkinointi, 2019)

Digimarkkinoinnin mahdollisuudet

Nykyaikana käytännössä kaiken voi saada digitaalisena, ainakin jossain muodossa. Digitaalisten laitteiden ja järjestelmien käyttö on jatkuvassa kasvussa, täten myös yritysten liiketoiminta on siirtynyt näille pohjille. Lähes kaikki ihmiset, ostajat, ovat verkossa ja hyödyntävät palveluita, yritykset voivatkin tätä kautta tavoittaa lähes kokonaisuudessaan kohderyhmänsä helposti ja nopeasti. Helpon kohderyhmän tavoittamisen lisäksi digimarkkinoinnilla on muitakin etuja:

  • Budjettiskaala on laaja
  • Tarkka mainosmateriaalien kohdennus
  • Interaktiivisempi toiminta kohderyhmän kanssa
  • Mitattavissa olevat tulokset
  • Asiakaspolku helpommin määriteltävissä
  • Kohderyhmän parempi ymmärrys
  • Digimarkkinointi soveltuu kaikille

Digimarkkinoinnin kanavat

Olipa sitten kyse globaalista verkkokauppa- ja kivijalkamyymälästä tai pienestä paikallisesta parturi-kampaamosta, niin digitaalista markkinointia kannattaa hyödyntää ja varmasti hyödynnetäänkin jonkin verran. Yrityksen kannalta tärkeintä on optimoida kanavien tehokkaimmat reitit markkinoida ja kehittää liiketoimintaa.

Erilaisia digitaalisia kanavia on todella paljon, varsinkin inbound-markkinointiin lueteltavan sosiaalisen median puolella.

Outbound- ja Inbound-markkinointi

Inbound-markkinointi on hyvin asiakaskeskeistä ja asiakasta pyritäänkin auttamaan jo ennen ostotapahtumaa ja ostotapahtuman aikana. Tavoitteisiin pyritään sisällöllä, jolla ansaitaan asiakkaan luottamus. Sisältö on täten hyödyllistä, kiinnostavaa, viihdyttävää ja asiantuntevaa. Inbound-markkinointi onkin hyvin asiakaskeskeistä. (Hokkanen 30.8.2017)

Outbound-markkinointi puolestaan on yksisuuntaista ja tavoittelee lähinnä kattavuutta markkinoinnin osalta. Outbound-markkinointi lasketaan niin sanotusti perinteiseksi ja ehkä vähän vanhentuneemman puoleiseksi markkinoinniksi, joka kukoisti ei-digitaalisena aikana.

Inbound-markkinointi

Outbound-markkinointi

  • Kommunikaatio on kaksisuuntaista
  • Kohderyhmät aktiivisia ja omatoimisia
  • Kohdennettu materiaali->Ostajan tilanne ja tarve otetaan huomioon
  • Materiaali on kohderyhmille hyödyllistä
  • Tavoitteena viihdyttävä ja opettavainen sisältö
  • Sosiaalinen media, blogit, oppaat
  • Kommunikaatio on yksisuuntaista
  • Markkinoija tavoittaa kohderyhmät
  • Ei kohdennettua
  • Materiaali ei tuo lisäarvoa
  • Tavoitteena vain kattavuus
  • TV-mainonta, bannerit

Some-kanavat

Sosiaalisen medioiden kautta tuotettu sisältö ja markkinointi lasketaan kuuluvaksi inbound-markkinointiin. Sosiaalisen median kanavat ovat kuitenkin yksi markkinoinnin tärkeimmistä työkaluista, joten niitä käsitellään laajemmin.

Kohderyhmästä riippuen jollekkin tehokkain keino saada lisää tuottoa ja löytää uusia asiakkaita on SEO -optimointi kun toiselle yritykselle toimii paremmin esimerkiksi Instagram-mainonta. Digitaalisten kanavien sekä oman asiakaskunnan asiakaspolun tuntemus edistää digitaalisen markkinoinnin tehokasta hyödyntämistä.

Some-markkinointi kanavia ovat muun muassa:

  • Facebook, Twitter, Instagram, Pintrest, Snapchat
  • Linkedin
  • Verkkosivut/verkkokauppa
  • Google
  • Youtube

Sosiaalinen media on tehokas tapa hankkia uusia asiakkaita ja kerätä kiinnostavaa kohdeyleisöä. Jatkuva laadukkaan sisällön tuottaminen on avainasemassa potentiaalisten asiakkaiden tavoittelun suhteen, täten pienen taikka suuremmankaan yrityksen kannalta ei ole tarkoituksenmukaista tai tehokasta olla aktiivisena kaikissa kanavissa.  Yrityksen oman kohderyhmän mukaan onkin suositeltavaa valita yhdestä kolmeen merkityksellisintä kanavaa ja keskittyä niiden sisällön tuottamiseen.

___________________________________________________________________________________________

Aiheena digitaalinen markkinointi on sen verran laaja, että jatkan sosiaalisen median osuutta sekä digitaalisen markkinointi strategian luomisella seuraavassa blogikirjoituksessa.

Lähteet:

Tekstiviittaus                   (Digitaalinen Markkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Digitaalinen Markkinointi, 2019. Digitaalinen markkinointi 2019. Luettavissa: https://www.digitaalinenmarkkinointi.info/

Tekstiviittaus                   (Hokkanen, 2017)

Lähdeluettelo                          Hokkanen, S. 30.8.2017. Mitä on inbound markkinointi? Ja mitä hyötyä siitä on? Luettavissa: https://www.crasman.fi/blogi/mit%C3%A4-on-inbound-markkinointi

Tekstiviittaus                   (Suomen Digimarkkinointi 2019)

Lähdeluettelo                           Suomen Digimarkkinointi. Digitaalinen markkinointi on tärkeä osa aktiivista myyntiä. Luettavissa: https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/digitaalinen-markkinointi-tarkea-osa-aktiivista-myyntia

Työ ja raha Opiskelu