Innolla innovaatioon

Tämä innovaatioon liittyvä teksti on osa Haaga-Helian kurssiani. Blogitekstini tehtävänä on pohtia  käsitteitä innovaatio ja innovointi.

Mitä on innovaatio?

Innovaatio, uudistaminen, kehittäminen ja innovaatio. Innovaatiolla on monia termejä ja kehittymisen muotoja. Innovaatio voi saada alkunsa arkisesta oivalluksesta, tarpeesta ratkaista ongelma tai kyvystä ajatella laatikon ulkopuolelle. Innovaatioita voi kehittää työpaikalla, kotona kahvin äärellä tai vaikkapa joogatunnilla, innovointi ei ole paikasta tai ajasta riippuvainen. (Inno-vointi)

Innovaatio ei tarkoita pelkästään uutta tuotetta, toimintamallia tai konseptia, se tarkoittaa koko prosessia jolla saadaan kehitettyä tuote, joka hyödyttää sekä sen kehittäjiä, että käyttäjiä. Innovaatiota ei voi täten kutsua innovaatioksi jos sitä ei ole viety kokeilun kautta käytäntöön ja todettu sen hyötyjä.

Innovaatiot, kuka, missä, miksi?

Innovointi voi olla mielestäni mitä vain, jos se vain tuottaa tarkoitustaan hyödyksi käyttäjilleen. Mielestäni myös kuka vain voi innovoida kenelle vain tahansa. Parhaimmat innovaatiot saattavatkin saada alkunsa täysin odottamattomasti pienestäkin ajatuksesta ja päätyä tuotteeksi, joka palvelee yllättävääkin tahoa.

Työelämässä innovointi kuuluu jokaiselle organisaation työntekijälle, jokaisella työntekijällä ovat omat vahvuutensa ja kokemuksensa sekä oman arkensa kannalta sekä siitä miten organisaation tuotteet ja palvelut toimivat. Ideointiin osallistuminen tulisi kuitenkin olla vapaavalintaista, innovoinnin ei pitäisi olla pakotettua.

Innovointi työpaikalla saattaa olla yksi yleisimmistä tavoista lähteä kehittämään uutta innovaatiota. Työtiimien aivoriihien ynnä muiden innovointiin kehitettyjen työtapojen avulla voidaan pyrkiä kehittämään esimerkiksi työtä nopeuttavia tai helpottavia toimintamalleja. Innovoinnilla myös edistetään yrityksen kilpailuetuja ja uusilla ideoilla ja tuotteilla erotutaan joukosta.

Yritysten toiminta saattaa perustua jo olemassa oleviin toimintamalleihin, yrityksen perustaminen tällaiselle pohjalle ei ole innovointia. YVI:n sivuilla todetaan kuitenkin väittämä: ’’Esimerkiksi Schumpeter (1934) esittää, että innovaatio on keskeinen yrittäjyyden ominaisuus ja että henkilö toimii yrittäjänä vain toteuttaessaan innovaatiota’’. Valmiiksi luodut toimintamallit yrityksille sekä aloittaville yrityksille kuitenkin kumoavat tämän. Innovaatioita ja innovatiivisuutta pidetään kuitenkin usein yrittäjyyden ytimenä vielä tänä päivänäkin.

Keksimön sivuilta löytyy hyvä havainnollistava kuva innovoinnista ja siitä miten siitä voi hyötyä tai olla hyötymättä. Kuvan sanonta ’’Big ideas are where go fishing’’ on mielestäni lähellä innovoinnin ydintä, kalapaikat jolla harvat käyvät voivat kuitenkin vaikeita löytää jos innovointi ei ole vahvuus yksilöllä tai organisaatiolla.

Kuva: Keksimö

Miksi innovointi on tärkeää – vai onko se?

Innovointi on tärkeää. Ilman sitä me ja maailmamme ei kehittyisi lainkaan. Nykytilanteessa, jossa maailma on vedetty äärirajoilleen teollisuudella, teknologialla ja populaatiolla, innovaation tärkeys korostuu entisestään. Se mikä on aiemmin innovoitu pitää innovoida uudelleen siten, että maapallomme kestää aikaisempien innovaatioiden aiheuttamat vauriot.

Lähteet:

Inno-Vointi, 2019. Mitä ovat innovaatio ja innovointi? Luettavissa: http://www.inno-vointi.fi/fi/innovoinnin-periaatteet/innovaatio-ja-innovointi-myos-julkisella-sektorilla. Luettu 8.9.2019

Keksimö, 5.5.2015. Keksintö ja innovaatio – ideasta anstaintaan. Luettavissa: https://keksimo.fi/WP/?p=43. Luettu 8.9.2019.

YVI, 2019. Innovaatio. Luettavissa: http://www.yvi.fi/sanakirja/236-innovaatio-innovation. Luettu 7.9.2019

Kulttuuri Opiskelu

Digitalisoitumisen pohdinnat

Digitaalisuus muuttaa yritysten liiketoimintaa nyt ja tulevaisuudessa. Digitaalisuus on liiketoiminnan ydin menestyksen kannalta, varsinkin kuluttajamarkkinoilla. Digitalisoitumista ei voi myöskään paeta helposti, tai siten että se olisi yrityksen kannalta hyväksi. Digitalisaation edelläkävijät luovat jo omia digitaalisia ekosysteemejään kun puolestaan vanavedessä kulkijat ottavat vasta ensi askeliaan. Edelläkävijät pääsevät täten kilpailuun mukaan nopeammin ja helpommin.

Digitaalisuus mahdollistaa liiketoiminta- sekä palvelumallien kehittämisen. Erityisesti kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten liiketoimintamalleja on kehitettävä jos hamuaa menestystä liiketoiminnalle. Asiakasvirrat digitaalisten verkostojen kautta ovat valtavia ja maailmanlaajuisia. Kehityksen pitääkin olla jatkuvaa ja innovatiivista, jotta yrityksen asiakasvirta pysyisi tasaisena ja asiakkaiden innokkuus ja kiinnostus yrityksen tuotteistusta kohtaan säilyisi.

Asiakaslähtöisyys digitaalisuuteen liittyen on kuitenkin avain kaikilla toimialoilla, ei pelkästään kuluttajapohjaisilla markkinoilla. Digitaalisuus haastaakin perinteiset prosessit ja toimintamallit asiakkuuksien osalta. Aika ja paikka eivät ole enää pääosassa kun prosessit taipuvat digipalvelujen mukaan, suurin osa tuotteista ja palveluista on saatavilla useiden yritysten useilla eri digitaalisilla myyntipohjilla ja ovat jatkuvasti asiakkaiden käytettävissä. Tarjonta asiakkaille on täten hyvin laajaa, sekä myös saatavuus. Omaan kokemukseeni digitalisaatiosta tähän aiheeseen liittyen ovat positiivisia, yritysten tuotteiden digitalisoituminen, siirtyminen nettiin saatavaksi jatkuvasti, on helpottanut omaa elämääni suuresti. Yrityksille tosin digitalisoituminen varmasti luo kovia paineita ja stressiä kun ajan hermolla täytyy olla jatkuvalla syötöllä.

Digitalisaation avulla luodaan myös laajoja verkostoja globaalisti sekä yritysten sisäisesti. Yritysten mahdollisuus nopeaan kasvuun ja globaaliin laajenemiseen on helpottunut digiajan myötä. Mahdollisuudet ovat valtavat, varsinkin jos yrityksellä on rohkeutta ja taitoa toteuttaa innovatiivisia liiketoimintamalleja ja yhdistää ne digitaalisuuden verkostoihin sekä kansainvälisen tason ajatteluun. Myös yrityksen sisäiset prosessit helpottuvat digitalisoitumisen myötä, esimerkiksi työntekijät toimipisteeltä toimipisteelle ympäri maailman saavat kontakteitta toisensa helpommin ja jaettua innovaationsa ja ideansa ilman pitkäkestoisia prosesseja.

All in all mielestäni digitalisaatio helpottaa ja samalla vaikeuttaa yritysten toimintaa, mahdollisuudet menevät ohi jos yritys nukahtaa hetkeksikin. Tahti on nopeaa ja jatkuvaa ja taukoja ei sallita, muuten nopeimmat ja jaksavimmat tarpovat ohi. Omalla tavallaan digitalisaation etuna on myös kuitenkin se, että yritysten ei tarvitse löytää tai keksiä mitään uutta, kaikki ainekset menestykseen ovat jo olemassa jos niitä osaa hyödyntää tehokkaasti. Innovatiivisuus kuitenkin tuo parhaimmat tulokset ja mahdollisuuden kehittyä laatikon ulkopuolelle.

Työ ja raha Opiskelu Ajattelin tänään