Verkkopalveluiden maailma

Hei!

Tämän blogipostauksen aiheena on verkkopalvelut ja niihin lyhyesti perehtyminen.

Verkkopalvelut

Digitalisaation johdosta yhä useammat palvelut siirtyvät verkkoon. Verkosta löytyvät huonekalut, vaatteet, autot ynnä muut tuotteet ja tavarat, jotka ovat aikaisemmin olleet saatavilla vain kivijalkamyymälöistä. Materian lisäksi palvelut ovat siirtyneet verkkoon, verkon kautta voi käydä pankkineuvotteluita, varata etälääkäriaikoja tai vaikkapa hankkia uuden passin. Verkkopalveluiden skaala on jo nyt laaja ja se laajenee entisestään. Organisaatioille ja kuluttajille verkkopalvelut luovat oivan pohjan tehdä kauppaa sekä hyödyntää erilaisia palveluita.

Kuluttajat ja organisaatiot verkkopalveluiden alustoilla

Verkkopalvelut hyödyntävät sekä kuluttajia, että organisaatioita, ainakin jos ne ovat toteutettu oikein. Verkkopalveluilta vaaditaan yleensä helppokäyttöisyyttä, selkeyttä ja toimintavarmuutta. Nämä ovat yleensä edellytykset sille, että kuluttajat käyttävät verkkopalveluita. Jos verkkopalveluiden toiminta on heikkoa, ja saatavuus niiden kautta on epävarmaa niin kuluttajille niiden käytöstä ei ole mitään hyötyä. Tällöin verkkopalveluiden toteutus on selkeästi mennyt pieleen.

Organisaatioiden, jotka haluavat pärjätä verkkopalveluiden saralla joutuvat ottamaan monta tärkeää tekijää huomioon. Organisaatiot, jotka kykenevät rakentamaan menestystä osaavat ottaa digitalisaation kehityksen haltuunsa ja oppivat innovoimaan sekä rakentamaan uutta, uusilla digitalisaation pohjilla.

Erityisesti kuluttajapohjaisten organisaatioiden tulisi ottaa digitalisaation myötä tulleiden verkkopalveluiden edut huomioon. Kaupankäynti ja palvelurakenteet ovat muuttuneet huomattavasti, asiakaspalvelu ja myynti tapahtuukin nykyään monikanavaisemmin kuin aikaisemmin. Asiakaskokemukset ulottuvat pitkälti kivijalkamyymälöiden lisäksi verkon syövereihin ja sosiaalisiin medioihin. Organisaatioiden pitäisi pyrkiä siihen, että verkkopalvelut toimivat saumattomasti yhteen niin henkilöstön, prosessien ja asiakkaiden näkökulmasta.

Verkkopalveluiden sektorilla organisaatiot, varsinkin isoimmat ja perinteikkäimmät, saattavat reagoida liian myöhään tai luoda väärän strategian verkostoitumiseen. Floppeja on mennyt ja tullut, yksi hyvä esimerkki niistä voisi olla konkurssiin joutunut Anttila. Anttilan kaatuminen johtui osittan sen jäämisestä jälkeen digitalisaation aikakaudella, vastaavaa toimintaa harjoittavat yritykset kaatoivat toiminnan omilla paremmilla digitalisaation strategioillaan.

Julkisen sektorin verkkopalvelut

Julkisen sekotorinkin puolella käytetään verkkopalveluita, verotiedot voi täyttää verkossa sekä sitä kautta voi nykyään myös hakea esimerkiksi uutta verokorttia. Passin tilaaminen onnistuu muutamalla klikkauksella, lääkärien vastaanoton voi pitää kotona omalla kannettavalla. Julkisen sektorin palveluiden osalta suurin osa yksilöistä ei tunnu omien kokemuksieni mukaan olettavan paljoa, koska perusoletuksena on, että julkinen puoli etenee hyvin verkkaisesti. Tyytyväisyyttä ja positiivista ihmetystä niillä saadaan kuitenkin aikaan kun huomataan jokin uusi julkisen sektorin palvelu verkossa.

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *