Vinkki vitoset digimarkkinointiin
Digimarkkinoinnin vinkit
Sosiaalisen median kanavissa trendien vaihtelevuus on jatkuvaa, ja näiden trendien mukana pysyvät yritykset menestyvät parhaiten. Digimarkkinoinnissa menestys nojaakin kahteen asiaan: ajanmukana pysymiseen ja sisällön optimoimiseen.
1. Sisältömarkkinoinnin merkitys
Tehokas sisältömarkkinointi pohjautuu asiakastuntemukseen. Tuntemalla asiakkaat, voidaan tehdä tasutatutkimus ja luoda dataa, jonka pohjalta sisällöt muodostetaan kuluttajia miellyttäviksi.
Sisällön toimivuuden voi tarkistaa itsekin; miettimällä esimerkiksi, että seuraisitko itse ulkopuolisena sosiaalisen median kanavaanne? Onko sisältö mielenkiintoista tai tuoko se muuta arvoa? Jos vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin on ‘’ei’’ niin sisältöä kannattaa tarkastella ja hyvinkin todennäköisesti harkita uutta strategiaa.
Dataa ja taustatutkimusta voi käyttää myös hyödyksi, niiden avulla saa käsityksen siitä, mistä asiakkaat ovat kiinnostuneita, mihin aikaan he käyvät sivuillasi ja millainen sisältö heitä kiinnostaa. Taustatutkimuksia ja datan keräystä vasten on olemassa ilmaisia analytiikkatyökaluja, joita kannattaa hyödyntää.
2. Tavoitteet ja suunnitelmallisuus
Aseta tavoitteet ja suunnittele niiden mukaan. Ilman tavoitetta määränpäätä on vaikea löytää.
Tavoitteet ja suunnitelmallisuus sisältyvät myös digimarkkinointi strategiaan, siihen mikä kannattaa yrityksen tai muun organisaation luoda ennen markkinointinsa aloittamista.
3. Personoi!
Digitalisaation aika saattaa joistakin tuntua kylmältä ja etäiseltä, asiakas ja myyjä eivät digitaalisilla pohjilla kohtaa henkilökohtaisella tasolla. Kuluttajat sitoutuvat paremmin tuotteisiin, palveluihin ja yrityksiin joihin he saavat henkilökohtaisen kosketuksen.
Täten personoi! Personoi viestit ja sisältö asiakkaille, saa heidät tuntemaan, että heistä ja heidän kiinnostuksistaan välitetään syvemmällä tasolla.
Personointia varten asiakastuntemus on avainasemassa.
4. Automaatio ja analytiikka
Markkinoinnin datan ja tulosten seuraamiseen on käytettävissä useita erilaisia työkaluja, ilmaisia ja maksullisia.
Markkinoinnin automaatiotyökalut voivat muun muassa seurata viestien ja sisältöjen prosessointia. Ne kartoittavat asiakkaan tarpeet näiden, sekä muiden tekijöiden lisäksi, ja tarjoavat personoidusti asiakkaalle juuri sitä, mitä hän haluaa.
Analytiikkatyökalut seuraavat puolestaan saavutettuja tuloksia.
5.Pysy aktiivisena
Oli sitten kyse verkkosivusta, Instagramista, Facebookista tai mistä vain sosiaalisesta median kanvasta, niin aktiivisena pysyminen on tärkeää. Lisäksi tavoitteiden ja suunnitelmien päivittäminen pitää yrityksen markkinoinnin ajantasalla.
Sosiaalisessa mediassa aktiivisuus tuo näkyvyyttä yrityksen tilille. Kuluttajat seuraavat mielummin aktiivisia, sisällön täyteisiä kanavia kuin passiivisia, vanhentuneilla tietoja sisältäviä. Aktiivisuus myös vakiinnuttaa brändimielikuvaa ja mainokset vakiinnuttavat asemaansa.
Markkinoinnin niksit
Näiden vinkkien lisäksi digimarkkinointi sisältää kokonaisuudessaan paljon muitakin huomioon otettavia asioita, näistä yksi on juurikin kokonaisuuden ymmärtäminen. On tärkeää ymmärtää eri kanavien merkitys ja mikä niiden kautta tulisi tehokkaiten mainostaa.
Lähteet:
Kuva: https://pixabay.com/fi/photos/markkinointi-asiakkaan-polaroid-2483867/