Peruskoulutuksen takaaminen kaikille maailman lapsille
YK:n vuosituhattavoitteiden artikla 2 kuuluu näin: Taata peruskoulutus kaikille. Tämä tarkoittaa, että niin tyttöjen kuin poikienkin kaikkialla maailmassa tulee saada ilmaista peruskoulutusta. Tärkein opittava taito on lukutaito. Sen lisäksi tärkeita ovat mm. matematiikka, hygieniakasvatus ja sosiaaliset taidot.
Mietipä hetki, miten sinä pärjäisit elämässäsi esimerkiksi ilman lukutaitoa?
Kun lapset pääsevät kouluun heidän tulevaisuudennäkymänsä muuttuvat huomattavasti. Heillä on mahdollisuus kouluttautua jopa ammattiin ja taata itsellensä ja perheellensä riittävän toimeentulon. Kun lapset pääsevät kouluun ja oppivat esimerkiksi käsienpesun tärkeyden, he voivat opettaa saman vanhemmilleen ja muulle perheelle kotona ja pian koko kylän terveydentila paranee. Näyttelyasun kaulus/kaulakoru on viittaus tyypilliseen koulupukuun sekä korun korvike. Vauraus on saavutettu työllä ja työn on mahdollistanut ilmainen perukoulutus
Ylläolevassa kuvassa olen yrittänyt tuoda esille tytön ja pojan koulussa oppimia taitoja. Kirjainten ja numeroiden täyttämät kehot kuvastavat, kuinka koulussa opitut taidot tulevat osaksi persoonallisuutta. Kun on kerran oppinut lukemaan, kukaan ei voi enää viedä sitä taitoa pois.
Asun pääväri on keltainen, sillä sen sanotaan edistävän oppimista ja virkistävän muistia.
Asun laukku ei käy tavalliseksi koululaukuksi, mutta kirja itsessään kuuluu koululaisen vakiovarusteisiin. Laukun lisäksi asusteena on rannekoru, joka on tehty kynistä. Kynät kun ovat yhtälailla koululaisen perusvälineitä.
Mustat trikoot, joissa on valkoista teksitä, kuvastavat liitutaulua. Monissa kouluissa, joissa ei ole varaa oppikirjoihin, on kuitenkin liitutaulu. Trikoiden toisessa lahkeessa on tavallisen kankaan sijaan pala mustaa pitsiä. Siinä on kukkasia, joiden voidaan kuvitella lasketun menehtyneen lapsen haudalle. Samaa pitsiä on käytetty myös artiklan 4 asussa samassa tarkoituksessa. Hautapitsi on mahdollisimman kaukana asun vaurautta kuvastavasta korusta, sillä se ovat vastakohtaisesti tämän päivän lasten uhka ja mahdollisuus.
Mitä sinä voit tehdä, jotta nämä lapset saisivat mahdollisuuden parempaan elämään?