120 katkottua muinaismuistoa

olivescutqaryut2.jpg

 

Jatkona edelliseen kirjoitukseen, oliivisadonkorjuu on todella alkanut Länsirannalla. Tiistaina saimme todistaa, kuinka Qaryutin kylän viereisen Elin siirtokunnan asukkaat juhlistivat tapausta katkomalla 120 kappaletta tuhat vuotta vanhoja oliivipuita, jotka kuuluvat qaryutilaisille perheille. Tuhat vuotta vanhoja puita, hyvänen aika. Ennen tänne tuloa en ollut edes tullut ajatelleeksi, että puut voivat elää niin pitkään. Suomessa sellaiselle puulle perustettaisiin museo.

Täällä puut, niin vanhat kuin nuoretkin,  ovat tiukasti sidoksissa arkipäivään. ”Minulla on kahdeksan lasta. Saan elantoni maani hedelmistä”, tiivisti tapahtuman merkityksen Kheer Abdul Kader, yksi tuhottujen puiden omistajista. Hänen menettämänsä puut tuottivat 180 litraa oliiviöoljyä vuosittain.

Oliivit ovat Palestiinassa iso juttu. YK:n mukaan ne muodostavat neljänneksen Miehitettyjen palestiinalaisalueiden maatalouden tuotosta. Yli 100 000 perhettä saa puista elantonsa ja melkein puolet prosenttia maanviljelykseen kelpaavasta maasta on istutettu täyteen oliivipuita. Ja sen kyllä huomaa tilastolukuja katsomattakin; loputtomien kukkuloiden ja kivierämaan ohella oliivipuut ovat Länsirannan maiseman hallitsevimpia piirteitä.

eascutolives.jpg

 

Siirtokuntalaisten kädenjälki oli musertavaa katsottavaa. Vanhat, vuosien saatossa mitä mielikuvituksellisimmille mutkille taipuneet puut seisoivat punamullassa kuin silvotut torsot. Maassa kunkin ympärillään makaasi kehä katkottuja oksia täynnä oliiveja, jotka eivät vielä olleet ehtineet poimijoiden säkkeihin.

Turhautumusta lisää se, että vaikka israelilaispoliisi saapukin alas Elin siirtokunnassa sijaitsevalta asemalta paikalle vastaanottamaan oliivinviljelijöiden rikosilmoituksen, ei tekijöitä tulla luultavasti koskaan saamaan kiinni, jos heita ylipäätään yritetään etsiä. Siirtokuntalaisten ihmisiin kohdistaman väkivallan tavoin  YK:n mukaan myös noin 97 prosenttia palestiinalaisten oliivipuihin kohdistuneeista ilkivaltatapauksista jää tutkimatta.

 

oliivit.jpg

 

Paitsi taloudellinen, oliivipuilla on myös suuri kulttuurinen merkitys palestiinalaisille. Pitkäikäisyydessään ja sisukkuudessaan ne symboloivat palestiinalaista kulttuuria ja sen juuria maassa. Palestiinalaisten kansallisrunoilija Mahmoud Darwish liitti oliivipuut ja palestiinalaisten mielenmaiseman yhteen sanoessaan ”Jos oliivipuut olisivat tienneet, kuka ne istutti, niiden öljystä olisi tullut kyyneleitä.”

Vaan eipä näkynyt kyyneleitä Qaryutin pellolla. Tyynesti, paljoa puhumatta paikalla olleet perheet keräsivät oliivit katkotuista oksista. Alta kulmain singotut katseet kertoivat paljon israelilaispoliisin ilmoittaessa, että varsinainen rikosilmoitus pitää tulla jättämään siirtokuntaan, mutta ääni ei juuri kohonnut, eikä raivokohtauksia näkynyt. Ihmisten olemuksessa siirtokuntalaisten terrorin edessä on sekoitus kohtaloonsa alistumista ja uppiniskaisuutta. Oliivit kerätään, vuosi vuodelta, koska muutakaan ei voida. Luovuttaminen ei tunnu olevan vaihtoehto.

 

 

Hyvinvointi Mieli Uutiset ja yhteiskunta

Sabah ilkheer, hyvää huomenta!

Aamut Yanounissa ovat mahtavia. Aurinko nousee siirtokunnan etuvartioaseman kukkulan takaa hissuksiin antaen mahdollisuuden muutamalle valoisalle mutta viileälle tunnille. Kerrankin ei tarvitse hikoilla istuessaan. Paikalliset ottavat tästä kaiken irti: useimmat heräävät jo ennen viittä ruokkimaan lampaat ja vuohet ja aasit ja kanat ja kissat ja koirat ja lapset. Yanounin naisilla paistuu jo kolmas leipä uunissa EAPPI-tarkkailijoiden astellessa aamukävelylleen kylän halki tasan kello 6.15. Se kuuluu päivärutiineihimme. Tarkistamme, että kaikki on kunnossa ja tähyilemme siirtokuntalaisten liikkeitä ylhäällä kukkuloilla. Samalla näytämme heille, että olemme paikalla, tänäänkin. Kuljemme komeana unisena ryppäänä Yanounin ainoaa tietä pitkin kuka mitenkin, Eva taukoamatta puhuen, Genesis hiljaa perässä, minä puolihorroksessa siksakkia. Mathilde yrittää ottaa muutamia juoksualskeleita ja powerkävellä jopa kuudelta aamulla. Aamukävelyn toisessa päässä meitä odottaa laakson toisella puolella Ala-Yanounissa tällainen näky:

img_9276.jpg

 

Täytyy tosin myöntää, että kovin usein ei minun siksakkiani aamupolulla näy. Olen huomannut, että aamukirjoittaminen on enemmän minun juttuni. Edellisenä päivänä on yleensä tullut paljon informaatiota, joka järjestyy yön aikana selkeiksi kokonaisuuksiksi, jotka ovat aamulla kypsiä poimittaviksi. Kompensoin aamukävelyltä lintsaamista tekemällä muille aamiaista. Talossamme on mahtava terassi, jolta on näkymä alas laaksoon ja suoraan Itamarin siirtokunnan etuvartiostoasemalle. Kannamme lautaset ja aterimet muovipöydille, pujottelemme kuivuvien pyykkien seassa kukin omalle paikallemme ja istumme alas. Päivä voi alkaa.

Paikalliset antimet ovat tehneet jokaisesta aamiaishetkestä juhlaa. Alussa tuoreet, kypsät mangot räjäyttivät tajunnan. Tiedäthän ne kivikovat brasilialaismangot Siwan hedelmähyllyssä? Jos mahdollista, kuvittele niiden totaalinen vastakohta. Palestiinassa mangojen oranssinkeltainen hedelmäliha on niin mehukasta, että kuoriessa mehu valuu kyynärpäihin asti. Yhtä aikaa raikas ja täyteläinen maku täyttää koko suun. Söimme mangoja valtavia määriä joka ikinen aamu kuukauden ajan. Lampaanmaitojogurtin sekaan viipaloituna ne maistuivat taivaalliselle, samoin silloin, kun tiimimme  brasilialaisvahvistus Alex keksi tehdä mangojäätelöä soseuttamalla mangoja maidon, jogurtin ja sokerin kanssa ja unohtamalla seoksen pakastimeen.

img_0323.png

Mangot, lampaanmaitojuusto ja taboon-leipä tarkkailevat taustalla häämöttävää siirtokuntaa.

Kylän naisten leipoma taboon-vehnäleipä ja kotitekoinen lampaanmaitojuusto herättävät nekin tiimissämme hurraahuutoja. Paikallisten vieraanvaraisuus on ylitsevuotavaa: ostamme yleensä kananmunat alakerrassamme asuvalta Najiha-rouvalta. Usein munanostoon lähetetty palaa mukanaan höyryävän kuuma leipä ja lautasellinen juustoa. Sama tapahtuu aamukävelyllä: naisten  taboon-uunit sijaitsevat tien varrella, ja niiden ohittaminen ilman mukaan tarttuvaa leipää on lähes mahdotonta.

Noin viikko sitten mango ei enää maistunut yhtä hyvälle, sesonki oli ohi. Surullisena katsoin nahistuneita ja tummuneita möhkäleitä läheisen Aqraban kylän hedelmäkaupassa. Yanounissa ei ole kauppaa, ellei eräiden rouvien kotonaan pitämää pikku kuiva-ainepuotia lasketa. Kauan en ehtinyt surra, sillä muutaman päivän kuluttua matkustimme vielä paremmille ruoka-apajille maakunnan pääkaupunkiin Nablusiin. Siellä, eksklusiivisen supermarketin alahyllyllä meitä odotti löytö: paketti kaurahiutaleita. Kaurahiutaleita! Olin niin iloinen, että lähetin vapaapäivän vietossa olleelle norjalaiselle Mathildelle monta huutomerkkiä sisältävät tekstiviestin. Puolet tiimimme jäsenistä on skandinaaveja, joita kaikkia yhdistää rakkaus kaurapuuroon. Sitä on nyt puputettu joka aamu, lyöty käsiä yhteen kun on niin hyvää. Oj då, huudetaan yhteen ääneen. Otin kuvankin:

img_0335.png

Myös kotoinen kanelipuuro taitaa ihmisoikeustarkkailun.

Tässä maailmankolkassa upeaa on se, että kun yhden hedelmän sesonki loppuu, toinen alkaa. Nyt on alkanut granaattiomenoiden kausi. Asuessani pikkutyttönä Venäjällä valtakunnan eteläosista Karjalaan rahdatut granaattiomenat herättivät minussa ihmetystä ja kunnioitusta. Majesteetillisen ulkokuoren sisällä oli mehukkaita punaisia siemeniä siistissä rivissä, kuin pieniä rubiineja. Ja se maku! Palestiinassa olen palannut saman kunnioituksen äärelle. Täällä granaattiomenaa saa kaikkialla. Tuorepuristettuna mehuna, limonadina, tuoreena. Paikalliset sanovat sen auttavan vatsavaivoihin ja virtsatietulehdukseen, taitaa toimittaa täällä suomalaisen puolukan virkaa. Puuhastelu siementen parissa meditatiivista puuhaa, kuinka saada ne irti ampumatta silmäänsä sokeaksi mehulla?

 

img_0334.png

Granaattiomena valvoo Yanouniin johtavaa kylätietä.

Kuten edellisessä postauksessa taisin todeta, hyvä ruoka auttaa jaksamaan välillä raskasta arkea. Sama taitaa päteä niin meihin kuin paikallisiinkin, vierailuillamme olen todennut, etta mitä vaikeammassa tilanteessa elävien ihmisten luona olemme käyneet, sitä ylitsevuotavampi tarjoilu on ollut.  Palestiinalaisessa kulttuurissa ruualla on suuri merkitys, sillä osoitetaan ystävyyttä ja juhlitaan elämän pieniä iloja. Lähipäivinä ruuan poliittinen merkitys korostuu, kun oliivisatoa aletaan korjata. Tämänpäiväistä aamiaistamme rytmitti jo tasainen naputus oliivien putoillessa puiden alle levitetylle pressukankaalle alhaalla laaksossa. Sen kuulivat varmasti myös toisella puolella kukkulaa asuvat siirtokuntalaiset.

Hyvinvointi Liikunta Suosittelen Uutiset ja yhteiskunta