Kotitreeni on oikea treeni

Attachment-4.jpeg

Attachment-2.jpeg

Attachment-7.jpeg

Attachment-6.jpeg

Attachment-1.jpeg

Attachment-3.jpeg

Mainitsin edellisessä postauksessa siitä, miten ennen Raumalle muuttoa kävin Turussa joka päivä tekemässä treenin kuntokeskuksessa. Useimmiten ohjatuilla, toiminnallisilla tunneilla mutta myös salilla tekemässä omatoimitreenin joko käsipainoilla ja kahvakuulilla tai kovan sykkeen hiitin. Olen Turussa aina asunut keskustan tuntumassa, jossa on aina ollut sporttipaikat lähellä, joten kotitreenailua lenkin jälkeisiä vatsatreejä tai vastaavia lukuun ottamatta ei ole tullut edes harkittua.

Mutta nyt on alkanut uusi aika! Koska asun kaukana keskuksista ja ohjatuista harrasteista, teen kaiken kotona. Ja kunnolla teenkin. Kotitreeni kalskahtaa vähän sellaiselta pikku jumppailulta mukavasti kotosalla. Mutta kun tosissaan tekee, niin se on jotain ihan muuta kuin jalkojen heiluttelua sohvan reunalla. Olen paremmassa kunnossa nyt puolen vuoden ”kotijumppailun” tuloksena kuin Turusta lähtiessä. Ennen kävin samoilla ohjatuilla tunneilla tekemässä samoja liikkeitä, samojen biisien tahtiin viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ei ihme, että kroppa on ottanut ilolla vastaan jotain uutta. Ja se uusi tarkoittaa vaihtuvia treenejä joka päivä. Yksikään päivä eikä yksikään viikko ole enää samanlainen. Tietyt rutiinit on kyllä jokaisessa päivässä, esimerkiksi koirien ulkoilutus. Mutta sekin vaihtelee: yhtenä päivänä teen reippaan kävelyn isomman kanssa, toisena päivänä metsälenkin molempien kanssa. Nämä reippailut toimivat hyvänä lämmittelynä ennen treeniä.

Kun oikein mietin, keksin yhden huonon puolen kotona treenaamisessa. Se on sellainen, että joskus en malta lopettaa vaan vedän treenin ihan överiksi. Kun kukaan ei ole kellottamassa ja kertomassa, että treenin pituus on tänään 45 tai 55 minuuttia, niin lopettaminen voi olla vaikeaa kun on kunnon flow päällä. Sen takia pyrinkin viimeistään aamulla suunnittelemaan päivän treenin valmiiksi. Siihen voi sitten tehdä pieniä muutoksia päivän energiatasojen mukaan, mutta suunnitelman avulla olen jo henkisesti valmistautunut tekemään suurin piirtein tietyn mittaisen ja tietyn tasoisen treenin. Pyrin myös tekemään punttitreeniä ja kehonpainotreeniä sopivasti vaihdellen. Kroppa tykkää eikä motivaatio-ongelmia ole, kun joka päivä voi suunnitella ihan ikioman treenin itselleen. Ja hiki tulee, kuten kuvista näkyy!

Onko muita kotitreenailijoita? Tiedän, että on. Kertokaa, miten te sen teette. 🙂

 

– Ninni

 

 

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *