Se tunne, kun ketsuppitahrat on pyyhitty pöydän alta ja kaikki lojuvat raukeina sohvalla

Aina välillä saan itseni kiinni siitä ajatuksesta, että tässä niitä ruuhkavuosia nyt eletään. Että päivät ovat yhteensulautunutta ja ruskeaksi muuttunutta muovailuvahaa, että viikonpäivällä ei ole väliä ellei ole perjantai ja että näiden aikojen lasten kehityksestä ei jää muistijälkeä mieleen eikä varsinkaan vauvapäiväkirjaan.

Tottahan tuossa toki toinen puoli onkin. Pääosa arjesta sijoittuu Bermudan kolmioon, jonka kärkipisteet muodostuvat kodista, työpaikasta ja päiväkodista (kiitän onneani siitä, että kolmion sivuista kukin on kävellen kymmenen minuutin matkan mittainen). On aikaiset aamut, puurojonoon jätetyt pienokaiset, kahdeksan tuntia toimistossa, tarhan pihasta poimitut punaposket ja iltaruoaksi jotain jauhelihakastikkeen kaltaista gurmeeta. Iltaan mahtuu legoleikki, ehkä kaksi, loppu onkin taas rutiininomaista iltatointa. Ja siinä vaiheessa kun tupa on hiljainen ja voisin tehdä ns. mitä vaan, jaksan lähinnä tuijottaa kattoa tai somemaailmaa puhelimen näytön läpi. Ja kahdeksan tunnin päästä sama homma repeatillä läpi.

IMG_8467.JPG

Tämä kaikki kuulostaisi niin kovin puuduttavalta, jos siinä nimenomaan olisi se kaikki. Koska onhan näissä päivissä, viikoissa ja ruuhkaisissa vuosissa paljon muutakin. Niitä kuuluisia hetkiä.

On aamuja, jolloin aurinko valaisee kaupungin ja nostaa vastaantulijoidenkin suupielet hymyyn.

On kutkuttavia työtehtäviä, haasteita ja koodarikollegoista tarttuvaa hurmosta. On palavereita, joissa saa positiivista palautetta ja joissa keskustellaan niinkin ihanan konkreettista asiasta kuin palkoista. On työpöydällä odottava nelisivuinen lehtijuttu, jonka voi ainakin välillisesti laskea omaksi saavutuksekseen. Ja sen vieressä uusi jännä Ubuntu-puhelin, jolle toimiston nörttipojat huokailevat. (Ja minä, joka kuulemma on tekninen henkilö, koska en loppupäivän aikana saanut mitään järkevää aikaiseksi uuden puhelimen räpläämisen lomassa.)

On Lilytalkseja lehtitalossa, bloggaritapaamisia joissa saa vertaisiltaan, kaltaisiltaan ja kokeneimmiltakin ammennettua tiedonjyvän ja toisenkin. Mää olen toi hassussa asennossa könöttävä raitapaita, joka oli eniten innoissaan goodiebagin karkeista.

(On myöhäisillan seikkailuja Asikaisen autossa pimeällä parkkipaikalla.)

On täydellisiä perjantai-iltoja ja vielä täydellisempiä lauantaiaamuja, jolloin voi vain kylpeä saunassa tai auringossa tai tyytyväisyyden tunteessa tuplapeiton alla.

On ruokapöytään katettuja iltapäiväkahveja, joihin ostetaan gluteeniton-maidoton-munaton leivonnainen entisen miehen nykyisen naisen vuoksi. (”Aika pitkä matka on tultu”, totesi ystävänikin tähän.)

On eduskuntavaalit (!!!), joiden tulokselle voisi tuulettaa voitonriemuisesti, ellei kärkikaksikko aiheuttaisi samalla hämmentyneen pelokkaita tunteita.

On kampaajakäynti, joka teki minusta vielä vaaleamman (hui) ja kevensi repsottavan reuhkan ihan keväiseksi.

On sarjakuvanäyttelyitä päiväkodin seinillä, siiderituopillisia videokoulutuksen jälkeen, demoniraivoa rääkyvä yliväsynyt lapsi, äiti hinä hakattan hinua, kyläilyjä kavereiden luona, eka kerta Ideaparkissa ja aina silloin tällöin sellaisia söpöjä viestejä. Kaikenlaista.

IMG_8457.JPG

Sitten on nämä sunnuntait, jotka ovat samanmoisia mutta eivät ihan. Viikon viimeinen päivä on lasten kanssa jotenkin erityinen. Kiireetön ja kiva, lempeä ja leppoisa. Siihen voi mahduttaa puistoilua ja lounastreffit ystävien luona tai tehdä kuten tänään, lähteä kolmistaan uimahalliin ja sieltä suoraan sushibuffettiin. Sunnuntaihin osuvat myös viikon aikana unholaan jääneet kotityöt: puolipakollinen imurointi, vessojen siistiminen siedettäviksi ja ne pyykkikoriin kertyneet viisi koneellista. Lapset leikkivät keskenään kun minä putsaan pölyisiä nurkkia, onneksi aikaani riittää myös jumppaavan kissan hännän kiinnittämiseen tai eläintarhaleikin välienselvittelyyn. Omat jumppani ovat harmi kyllä jääneet aikatauluhaasteiden jalkoihin, mistä kyllä istumatyöläisen selkä alkaa pikkuhiljaa huomautella.

Sunnuntaina iltaruoaksi voi tehdä jotain vähän pidemmän hauduttelun vaativaa, tai ihan vaan lasten lempparia. Voi jopa ottaa tätä nykyä varsin historiallisia arkisia ruoka-aikavalokuvia (ja tuupata ne käsittelemättöminä eetteriin, koska joku raja on kaksivuotiaan kärsivällisyydelläkin juuri nyt).

IMG_8452.JPG

Ja sitten kun soijarouhemakaronilaatikko on syöty, lattialle roiskuneet ketsupit pyyhitty ja heteronormatiiviset hakkaraispastillit imeskelty, voidaan kolmestaan rojahtaa sohvan uumeniin ja katsoa vaikka pari jaksoa muumeja. Sekin on sellainen hetki, joka ei kovin ruuhkaiselta tunnu. Kainaloihin saattaa olla tunkua, mutta siksipä niitä onkin kaksi.

Kellon käydessä kohti pyhäpäivän iltaa alkavat ajatukset orientoitua tulevaan viikkoon. Työntäyteiseltä se tuntuu, useampi uusi ja merkittävä juttu on meneillään. Pitää muistaa palaverit ja tehtävälistat, päiväkodin loma-ajat ja vappukin taitaa olla kohta? Jospa lapset antaisivat sen verran armoa, että alkaisivat nukahtaa aiemmin ja koisata taas ilman ihmeellisiä välihuutoja, niin jaksaisin iltaisin ajatella muutakin kuin että kukahan teleporttaisi minulle voileivän. Ja jospa kevät toisi vuorokauden pituuteen muutaman ekstraminuutin, niin työn, vanhemmuuden, liikunnan, deittailun, ruoan ja unen lomassa ehtisi vähän useammin teitä blogilukijoitakin moikata. Siispä: moi!

IMG_8442.JPG

 

Suhteet Ystävät ja perhe Vanhemmuus Työ

Tartu hetkeen, päästä irti toisesta

Aktiivisesti päivittyvä ja laadukas” olivat Lilyn raadilla kriteereinä, kun suositeltavia blogeja valittiin. Kröhöm, joskohan kohta tulevat toimituksen tytöt noutamaan oman sydämeni pois, kun sormet eivät ole yli viikkoon ehtineet blogia näpyttelemään?

Vaan nytpä nappasin laiskanpulskean sunnuntain aikataulustani tovin kirjoittamiselle – silläkin uhalla, että illan elokuvaseuralainen tupsahtaa ovelle siinä vaiheessa, kun minä vielä viilaan tekstiin tasapalstaa tai muistan, että juoksulenkin ja treffien välissä olisi ehkä suositeltavaa piipahtaa suihkussa.

Viime päivät ja viikot ovat menneet vauhdilla, eivät kuitenkaan liian kovaa kyytiä. Arkipäivät saattavat sekoittua toisiinsa ja joskus aamu- ja iltapalojen välissä on vain muutama tuokio. Siltikin, kun oikein muistipoimujaan penkoo, jokaisesta päivästä löytyy muistorikas hetki ja toinenkin. Ne eivät ehkä tallennu proosaksi blogiin, mutta jäävät ainakin hetkeksi omiin ajatuksiin. (Ja saattavat kyllä hyvinkin löytyä visuaalisena muodosta Instagramin puolelta!)

Carpe diem, huudahti Horatius aikanaan, ja loi paineita kaikille meille kalenterin avulla kärryillä pysyville ja ruuhkavuosissa rämpiville. Jos itse olisin muinainen roomalainen runoilija, antaisin vähän armoa. Tartu hetkeen, joo, mutta muista myös päästää irti toisesta. Ei jokainen aamu voi olla autuas, ei kaksivuotiaan kiukkuhetkestä välttämättä löydy yhtään mitään vauvakirjamuiston arvoista viisautta ja jokusen kuralätäkössä sotketun farkunlahkeen voisi ihan vaan skipata.

hem9.jpg

Itse soljun juuri nyt eteenpäin elämässä, joka tuntuu kovin täyteläiseltä ja ihanan onnelliselta. Minusta on moneksi: aamulla olen äiti, joka jättää jälkikasvunsa päiväkodin puurojonoihin huolenkare sydämessä. Sitten muutun (tai ainakin yritän) viestintäasiantuntijaksi, joka laatii somestrategian yhdelle taholle ja taittaa flaijerin toiselle. Iltapäivällä, kun kolmikkomme rysähtää resuisena eteiseen, täytyy hetken aikaa keräillä eri rooleja kasaan. Päivän viimeiset työasiat polttavat päätä, Twitter-tili sanoo pling ja italianpadan jauhelihat täytyy jotenkin ruskistaa kuulumistenkyselyn ja neiti Vaatekriisin pukeutumisrituaalin seuraamisen lomassa.

Vaikka saatankin somettaa sohvalla lastenohjelmien aikaan, en lapsi-iltoina enää avaa tietokonettani – eikä sellainen välttämättä täyden toimistopäivän jälkeen houkuttelisikaan. Illan tunnit menevät nopeasti, kohta onkin pesujen ja banaanijugurtin aika. Iltapalapöydässä käymme läpi päivän kuulumiset, mikä oli parasta, entä ikävintä? Kaksivuotias laulaa soittorasiasta, nelivuotias kertoo että Belarus on Valko-Venäjä. Nukutusurakassa löydän itseni sekopäisen farssin statistin roolista.

Ja kun hiljaisuus laskeutuu, nousevat suupielet hymyyn puhelimen viestien kertoessa samanlaista tarinaa toiselta puolelta kaupunkia. Sielläkin nukahtivat, jospa nyt jotain iltapalaa sohvalla. Oispa kiva kun olisit täällä kainalossa.

Öihinkin mahtuu hetkiä: niitä, jolloin paijaan pienen tyttären takaisin uneen tai yritän saada poikasen palaamaan omaan petiinsä. On unia, joissa maailma toimii taitto-ohjelman logiikalla ja aivan liian aikaisia aamuja, jolloin ei oikein tiedä kannattaisiko vain ihailla auringonnousua, kirota kaihdinten välistä silmiin osuvia säteitä vai näpytellä ensimmäiseen eteen tulevaan nettikauppaan pimennysverhotilaus.

Sitten on niitä iltoja ja näitä viikonloppuja, jotka kuluvat siellä kainalossa. Jolloin tehdään jotain ihan muuta kuin vältetään sipulia ruoanlaitossa koska yäk en syö tai luetaan iltasaduksi Muumeja. Jolloin aika kuluu taas kumman nopeasti, vaikka ei oikeastaan tapahtuisi juuri mitään. Jolloin päivän paras hetki on aamukahvin ja iltasuukon välissä.

Ja sitten on ollut – kaikkien vastuullisten tahojen kauhuksi ja ehkä myös omaksi äimistyksekseni – sellaisiakin hetkiä, joihin on liittynyt neljä happymealiä yhden pöydän ympärillä, käsittämättömän ongelmatonta kikatusta lastenhuoneessa ja kaksi asiallista aikuista sohvalla kulmiaan kohottelemassa. Mitähän tästä vielä tulee? Sitä ei tiedä, eikä kai tarvitsekaan.

kaksysi8.jpg

Paljon on elämässä hetkiä, joiden toivoisi kestävän kauemmin. Muistoja, joista toivoisi osanneensa nauttia tarkemmin. Sekunteja, jotka vilahtavat ohi, jos niitä katsoo kameran linssin takaa – ja niitä, jotka irtoavat elämäkerran sivuilta, jos niitä ei ole ikuistettu valokuvaksi. Onneksi on myös niitä hetkiä, sekunteja minuutteja tunteja tai vuosiakin, joita voi muistella lämpimästi monen monta kertaa. Niitä, joihin on osannut tarttua ja joista nautti silloin ja nauttii nyt.

Tänä iltana iltalenkkini viimeisen puolen kilometrin matkalla näin yksipyöräisellä ajavan miehen, kesken kävelyn kadulle piehtaroimaan ryhtyneen koiran ja bussipysäkillä seisovan vanhan miehen, jolla oli kettua muistuttava hattu päässään. Sekä erään ystäväni ex-miehen, jolla oli ihan pikkusen liian tiukat juoksutrikoot. Näitä kohtaamisia aion vaalia ainakin muutaman hetken, sen verran ne pistivät hymyilyttämään. Voipi olla, että joku vastaantulijoista hymyili myös minulle, jos epähuomiossa fiilistelin ääneen sellaisia kevyen musiikin klassisia säkeitä kuin All I really need to understand is when you talk dirty to me.

Näissä hetkissä minä olen viime päivinä elänyt. Ensi viikolla onkin edessä taas jotain ihan uutta ja jännää. Sellaisia hetkiä joihin pitää miettiä vaatteetkin valmiiksi. Taidankin siis pestä vähän pyykkiä – ja toivoa, että viikosta toiseen toistuva ja aina yhtä puuduttava vaatteiden ripustaminen olisi sellainen hetki, jota joskus kaukana tulevaisuudessa ei tarvitse minkäänsortin tunteen vallassa muistella. Siihen hetkeen kun ei tee yhtään mieli edes tarttua.

Suhteet Rakkaus Työ Ajattelin tänään