Snäppäilyä
Innostuttuani enemmän markkinoinnin maailmasta olen kokenut tarpeelliseksi laajentaa käyttämieni sosiaalisen median sovellusten määrää. Snapchat tuntui alkuun vieraimmalta, mutta tähän vaikutti osaltaan puhelimeni Sony Xperia E4g, jonka suorituskyky ei riittänyt enää vastaamaan siihen tarpeeseen, jonka lukuisat raskaat sovellukset luovat. Päätinkin siis myydä tuon puhelimen, jossa ei varsinaisesti ollut vikaa, mutta ei ollut sopiva käyttäjälleen, ja korjauttaa vanhan iPhone 5c:ni. En ole merkkiuskollinen tai Apple-hipsteri, mutta on pakko myöntää, että iPhoneni sekä iPadini toimivat paremmin kuin kilpailijoiden vastaavat. Tällä hetkellä haaveilenkin siis tästä Applen ihanuudesta, mutta epäilen, että aika monta uutta ihanuutta ehtii markkinoille, ennen kuin rahatilanteeni antaa periksi uuden tietokoneen hankkimiselle. Ehkäpä vielä joskus olen markkinointimoguli ja voin nauttia uusimmasta teknologiasta luodessani Niken uutta markkinointisuunnitelmaa purjeveneeni kannella aurinkoa ottaessani.
Mutta siis Snapchat. Olen jäänyt siihen koukkuun muutamassa viikossa. Facebookin tavoin Snapchat on yhdysvaltalaisten yliopisto-opiskelijoiden kehittämä yhteisöpalvelu. Facebookin yllettyä suosiossaan siihen pisteeseen, jossa se on koko kansan kanava, syntyi tarve palvelulle, joka vastaa nuorten tarpeisiin. Eihän kukaan halua olla äitinsä, saatika isoäitinsä, kaveri Facebookissa. Sosiaalisen kanssakäymisen siirryttyä yhä suuremmin puhelimen välityksellä tapahtuvaksi, vastasi Snapchat hyvin tähän tarpeeseen. Mielestäni Snapchatin idea kertakäyttöisyydestä ja hetkessä elämisestä kuvastaa hyvin aikaa, jona se on syntynyt.
Varsinaista yritystoiminnallista arvoa en Snapchatista vielä ole löytänyt, mutta esimerkiksi muusikoille näen sen tarjoavan erittäin hyvän väylän itsensä mainostamiseen. Seuraan itse useampaakin suomalaista artistia ja on kutkuttavaa päästä mukaan treenikselle, mikserin ääreen ja keikkabussiin. Uusien biisien syntymistä pääsee seuraamaan lyhyiden snäppien kautta, mutta kokonaisuutta joutuu odottamaan. Kavereiden snäppäämisen seuraaminen on enemmän ajankulua, mutta koen kuitenkin vieraiden ihmisten tuottaman sisällön mielenkiintoisemmaksi kuin ystävieni (anteeksi nyt vain murut). Snapchatin onnistunut käyttäminen vaatii hullua luovuuttaa ja hetkeen heittäytymistä. Sisällön kadotessa bittiavaruuteen pian sen luomisen jälkeen en näe kovinkaan kannattavana suunnata yrityksen voimavaroja Snapchatin käyttämiseen ilman selkeää suunnitelmaa ja viestintää päätyökseen tekevää ihmistä.
Sisällön luomista Snapchatiin. Instagramin tarjoama Layout-sovellus mahdollistaa kuvakollaasien kokoamisen.
Yritysmaailman tarpeisiin paremmin vastaavasta Periscopesta on puhuttu laajemmin lähinnä lasten ja nuorten turvallisuuden näkökulmasta, mutta sen tarjoamat mahdollisuudet ovat jääneet pöytäkahvikeskustelujen ulkopuolelle. Twitterin omistama Periscope julkaistiin iOS-laitteelle maaliskuussa 2015 ja Androidille toukokuussa. Kyseessä on suhteellisen tuore sovellus, jonka ideana on tarjota livekuvaa maailman jokaisesta kolkasta. Kuka tahansa käyttäjistä voi siis seurata itselleen tuntemattomien ihmisten elämää livekuvan välityksellä ja näin saada jonkinlaisen käsityksen elämästä pallon toisella puolella. Maailma on taas hieman avoimempi meille kaikille, vaikka rajat kuinka koitettaisiin sulkea. Rakastan matkustamista ja yksi sydämestäni paikan itselleen varastanut kohde on Etelä-Afrikka. On ihanaa avata Periscope, etsiä livelähetys Stellenboschista ja katsella tuttuja maisemia. Yrityksille Periscope avaa maksuttoman väylän toimintansa markkinoimiseen maailmanlaajuisesti. Ravintolat voivat tarjota tilaisuuden kurkistaa keittiön arkeen kiireisenä lauantai-iltana tai uuden iPhonen lanseeraamistilaisuutta pääsee seuraamaan kaikkialta maailmasta. Opiskelijoidenkaan ei tarvitse olla enää läsnä oppitunnilla vaan luentoa voi seurata omalta kotisohvalta. Periscopessa videokuvan lähettäjän päätettäväksi jää, onko lähetyksestä tarjolla uusinta.
Ei löytynyt livekuvaa Stellenboschista.
Sosiaalinen media on mullistanut arkielämäämme suuresti. Yrityksillä on kova työ luoda sisältöä, joka soveltuu mahdollisimman monessa markkinointikanavassa käytettäväksi. Markkinointiväylien lisääntyessä on ainakin selvää, ettei markkinointia enää tänä päivänä, saatika tulevaisuudessa, hoideta muun liiketoiminnan pyörittämisen ohella vaan siihen tulee paneutua aiempaa syvemmin. Yritystoimintaa aloitettaessa tehtävä markkinointisuunnitelma on jo huomenna vanhentunut. Etenkin pienten yritysten haasteena onkin löytää resurssit toimivan markkinoinnin toteuttamiseksi.
Mutta ei näistä enempää tällä kertaa. Nyt täytyy kertoa snäpillä, että opiskeleminen kipeänä on tylsää.
Kerro se tarroin.