Sähkösopimuskiukku
Kuten kuvasta näkyy, kodissani palavat valot. Aina sekään ei ole ollut itsestäänselvyys. Muuttaessa muuttajan muistilista on pitkä. Pitää tehdä muuttoilmoitus, sähkösopimus, osoitteenmuutokset erinäisiin paikkoihin, kuten kouluun, töihin, ystäville, lehtifirmoihin, laskuttajille… Uusi nettisopimus, Elisa Viihteen siirto, uusi kotivakuutus… Aivan hirveä homma, josta tällä kertaa en unohtanut yhtään kohtaa.
Kuitenkin tänään kotiintullessani kulmakarvani nykäisi huomatessani erään sähkönsiirtofirman laskun eteisen matolla. Kyseinen firma halusi laskuttaa minulta edellisen asuntoni, nykyisin ex-mieheni asunnon, sähkönsiirtoa ajalta, jolloin asuin jo tukevasti muualla. Ilmoitin asiasta ex-miehelleni ja kilautin sähkönsiirtofirman konttoriin. Jonotettuani 45 minuuttia ollen kokoajan jonossa ensimmäinen, vastasi asiakaspalvelija lopulta. Hän kertoi, ettei sopimusta ole katkaistu. Sopimus katkeaa automaattisesti jos minä teen uuden sähkösopimuksen (jonka olen tehnyt) tai jos exäni tekee uuden sähkösopimuksen (jonka hän on tehnyt). Sähkönmyyjä välittää tiedon suoraan siirtofirmalle (jota se ei PERKELE ole tehnyt).
Ilmoitin päättäväni sopimuksen tällä päivämäärällä ja tällä punaisella minuutilla. Laskut tulevat silti tähän päivään asti minulle, vaikka virhe ei ole ollut minun. päivitin tätä varten vielä asiakastietoihin uuden osoitteeni, koska on pelko, että lasku joutuu hukkaan, mikäli posti ei enää siirräkkään vanhaan osoitteeseeni tullutta postia uuteen ensi kuun puolella.
Tämä sähkönmyyjä, joka hommaansa ei ole hoitanut, vaikka mahdollisuuksia on ollut kaksi (sekä minun sopimuksen katkaisemisen että exäni uuden sopimuksen kohdalla) voi haistaa huilun. Tai vastaavasti maksaa nämä laskut, jotka eivät minulle kuulu ja lisäksi sähkönsiirtofirman jonotusmusiikkista tulevan puhelinlaskun. Virheitä sattuu, mutta niistä opitaan ja ne korvataan.